Átalakul a bécsi Nyugati

Hónapok óta sok bosszúságot okoz a megszűnt parkoló azoknak a bécsieknek, akik vendégükért mennének a Westbahnhofra, vagy éppen kiviszik őket az induló vonathoz. De ez semmiség ahhoz képest, ami szeptember közepétől várja az utazókat: zegzugos, keskeny folyosók, ideiglenes és a megszokotthoz képest fele akkora csarnok, amelyben egymást letiporva jutnak csak a pénztárakhoz a jegyre vágyók, akik az utolsó pillanatban elhatározott útielemózsia-vásárláshoz alig találnak üzletet.

 

A Westbahnhof, a pályaudvar, amely annak idején oly sok magyar számára a vágyott nyugati utazás első állomása volt, három éven át a megszokottól eltérő külsőségekkel fogadja a vonatokat - hogy aztán 2013-tól már csak a belföldi, regionális járatok állomása legyen.

A régi, tágas csarnokot nem bontják le: műemlékvédelem alatt áll. A tágas építményt - a háborús pusztítás után - csak 1952-ben emelték, vagyis majd száz évvel később, mint ahogy magát a pályaudvart létesítették. Az 1858. decemberi megnyitó egyben az Erzsébet királyné magánvasút avatása volt: a szerelvény a Westbahnhofról a linzi főpályaudvaron át a linzi Déli pályaudvarig közlekedett. A folyamatos műszaki korszerűsítéseken túl a csarnok és annak oldalfolyosói is egyre bővültek, legutóbb egy újabb metróállomás csatlakoztatásával. Az U3 és az U6 az átépítés alatt is közvetlenül elérhető. Az ideiglenes, élénk vörösre festett és mindössze háromezer négyzetméteres csarnok a Külső-Mariahilferstrasséra nyílik, az Europaplatz építkezési terület lesz. Az utasok jobban teszik, ha előre valamelyik városi irodában megváltják a jegyüket, a korábbinál sokkal kevesebb pénztár áll rendelkezésre.

Senki nem gondolja, hogy zsúfoltság nélkül megúszható ez az átépítés: végül is itt naponta átlag 43 ezer utas fordul meg, s a mai benzinárak mellett ez a szám inkább nő. A Westbahnhof a nyugat-európai járatok pályaudvara, s egyúttal afféle kelet-nyugati kapocs: Magyarországról, Szerbiából, Romániából is ide futnak be, majd indulnak tovább a vonatok.

A vasúti közlekedés még így is előnyös. Tucatnyi lehetőséget kínál mind a MÁV, mind az ÖBB az utazónak: hétvégi kirándulójegyet, amely a bécsi tömegközlekedést is magában foglalja. Emellett pedig minden járatra vannak olcsó - majdhogynem fapadosnak mondható - jegyek: ezek meghatározott járatra érvényesek, nem módosíthatók, és nem is válthatók vissza. Külön kínálják az oda- és a visszautat, s ha valaki időben tudja, mikor szeretne utazni, és még van a korlátozott kontingensből, akár 6400 Ft-ért is megteheti a Budapest-Bécs-Budapest utat.

A 130 millió eurós átépítés után korszerű pályaudvarváros alakul itt ki - igaz, 2013-tól már csak a regionális vonatoknak. Addigra ugyanis elkészül az a főpályaudvar - Hauptbahnhof -, amely minden nemzetközi járat csomópontja lesz. A Südbahnhof területén épül fel, s ez is a magyar utasokat is érintő változással jár, hiszen eddig is érkeztek ide - indultak innen - magyarországi járatok. Nem elsősorban Budapestre, inkább Sopronba, Győrbe és egy ideje közvetlenül Pécsre. Felértékelődik egy eddig kis közbülső megállónak tartott állomás, a 12. kerületi Meidling, amelynél eddig inkább csak lassított a legtöbb szerelvény. Már jövőre megáll itt minden Intercity-vonat, a Budapestről Németországba tartók is, vagyis a magyar utasok számára két le- és felszállási lehetőség adódik Bécsben - mondja az ÖBB kommunikációs igazgatója, aki ezt a körülményt pozitívumnak tartja.

A vonattal közlekedők - köztük a szintén az Osztrák Államvasút által működtetett gyorsvasutakon ingázók - számára más kellemetlenség is adódik ezekben a hónapokban, években. A Wien Mitte, több gyorsvasút (Sbahn) és metróvonal csomópontja, beleértve a két repülőtéri járatot, már egy ideje ugyancsak építési terület. A közös, nagy csarnokból hónapokkal ezelőtt konténerekbe települtek a pénztárak, a boltok és a vasúti utazási iroda. Az egyébként irigylésre méltó repülőtéri vonathoz - húszpercenként indul, s 16 perc alatt repíti járatához a csomagjaitól már a beszálláskor megszabadított utast - valóságos labirintuson át lehet lejutni.

Top cikkek