Titkos horvát terv: négysávos híddal kizárni Boszniát

Még legalább 3 évig a régi úton autózunk Dubrovnikba. A déldalmát város mostanra elunta a tétlenséget, januártól elkezd építkezni visszafelé. A horvát kormány pedig titokban tervet cserélt, így akár négysávos is lehet majd aPelješac-félszigetre átívelő megahíd. Ezzel Bosznia lekerülne az Adria-Jón-tengeri autópályáról.

Az eredeti tervek szerint a Zágrábból délre vezető, jelenleg Šestanovácnál tartó, de hamarosan Ravčáig, illetve majd Pločéig nyújtózó autópálya már jövőre elérte volna Dubrovnikot. Most már szinte biztos azonban, hogy erre 2012-ig még várnunk kell.

A déldalmát város közben megunta a több évtizedes kiszolgáltatott tétlenséget, így 2009-től visszafelé is megindul majd az építkezés. A Pelješacig tartó Dubrovnik-Doli pályaszakasz mindössze 27,5 kilométeres, viszont olyan hegyi terepen megy át, hogy legalább 11 viaduktot kell felhúzni rajta.

Így az ára közelíti a júliustól immár valóban épülő 2,3 kilométer hosszú pelješaci megahídét, ami lehetővé tenné, hogy a neumi földnyelvet átívelve, Bosznia-Hercegovina érintése nélkül végig Horvátországon belül vezessen a déli pálya, amit egymás között csak „Aranyútként”  emlegetnek a horvátok.

Ebben van némi utalás arra is, hogy míg a korábbi pályaszakaszok kilométere 4-6,5 millió euróba került, a déli részen 8-9,5 millió euróval kell majd kalkulálni.

A horvátok úgy számolnak, hogy a megahídra, valamint a Doli-Dubrovnik szakaszra mindennel együtt 2,5 milliárd eurót kellene összeszedniük.

 


Ez az összeg azonban valószínűleg még tovább fog nőni. A Slobodna Dalmacija napilap megszellőztette ugyanis a horvát kormány legújabb elképzelését, amely szerint a 260 millió euróra taksált pelješaci hídat inkább négysávosra bővítenék ki - plusz százmillióból -, hogy illeszthető legyen az Adria-Jón-tengeri autópályába, amely az elképzelések szerint Olaszországtól Szlovénián, Horvátországon, Montenegrón és Albánián át vezetne el Görögországig.

(Eredetileg Bosznia-Hercegovinán is átment volna, ám a horvátok ezzel a huszárvágással egyértelműen kizárnák a szomszédaikat belőle, akikkel nem tudtak megegyezni közös útépítésben.)Az említett kalkulációhoz Radimir Čačić a Horvát Néppárt (HNS) elnöke, volt építésügyi miniszter, aki néhány évvel korábban felügyelte a pályaépítéseket, azt is hozzátette a déldalmát újságban, hogy a költségek egyértelműen korrupció miatt emelkednek.

Nem az infláció, azaz az anyagok árának, illetve a munkabérek növekedése drágítja szerinte a horvát útépítést, sokkal inkább, hogy a pénz 25 százaléka különböző zsebekbe, és privát számlákra kerül.


Top cikkek