Sztrádán a horvát és szlovén tengerhez

Szlovéniában 20 kilométer, Magyarországon pedig 800 méter, illetve a Murán átívelő új híd hiányzik ahhoz, Budapestről végig autópályán suhanhassunk a szlovén, olasz, és horvát Adriára. Kedd az avatások napja volt – kipróbáltuk az új pályákat, és kiderítettük, hol lehet szlovén matricát kapni.

Véget ért a rémálom - így summázták az autósok azt, hogy vége birtokba vehették az M7-es autópálya Zalakomár és Nagykanizsa közötti, nagyjából 15 kilométeres befejező szakaszát is.

A gyakorta erre járók csak „Magyarország szégyenének” hívták a régi utat, amely mindig zsúfolt volt, szűk, és balesetveszélyes. A hatalmas kamionforgalom például teljesen tönkretette a burkolatát, mély gödröket vájva az aszfaltba.

Budapesttől Letenyéig mostantól 228 kilométer hosszú lett az M7-es, akár félórát is nyernek, akik a magyar fővárosból a horvát határt célozzák meg. (Az Adria számos pontjára - Splittől délre, Šestanovácnál végződik egyelőre a horvát szakasz - végig autópályán lehet immár haladni.)

Klikk a képre!

A határnál mindössze 800 méternyi pálya, illetve a Letenyét Goričannal összekötő négysávos, 216 méteres Zrínyi híd hiányzik már csupán, utóbbi közös beruházással készül, a mintegy a nyolcmillió eurós költséget megfelezte a két ország.

Hamarosan Szlovéniát is autópályán szelhetjük át, az olasz és magyar határt összekötő 310 kilométernyi útból ugyanis 20 kilométernyi nincs még kész, Maribor előtt.

Kedden összeért a magyar Tornyiszentmiklós és a szlovéniai Pince közötti M70-es autóút a szlovén A5-ös autópályával.

A muravidékiek 17 éve várnak arra, hogy autópályán juthassanak el Ljubljanába, mostantól 31 kilométerrel közelebb kerültek tehát ehhez.

Állítólag októberre átadják a Beltincitől Mariborig vezető szakaszt is - az építkezés azonban meglehetősen felkorbácsolta a kedélyeket a szlovén belpolitikai életben. A Janez Jansa vezette kormány ellenzéke ugyanis választási fogásnak tartja a keddi szalagátvágást.

Arra emlékeztetnek, hogy a 2004-ben megálmodott A5-ös pálya végső befejezési határideje eredetileg 2013 lett volna. Ehhez képest „sebtiben összegányoltak valamit”, amire - ahogy a Delo politikai napilap publicistája fogalmaz - legfeljebb politikai garancia van, mert az építők biztos nem vállalnak rá.

A kritikusok szerint csak a szeptember végi parlamenti választások miatt volt ennyire sietős a mostani avatás, a hiányzó 20 kilométer - amellyel a teljes szlovén pálya az európai V. korridor részévé válna - már senkinek nem lesz szívügye, így jó, ha tavaszra elkészül majd.

Így lesz vagy sem, tény, hogy mostantól - horvátországi kerülő nélkül - kényelmesebben és gyorsabban lehet eljutni Magyarországról a szlovén tengerpartra vagy akár az észak-olasz városokba is.  

Ajánlott útvonal: Budapestről Letenyére tartunk, onnan az M7-es leágazásaként 18,6 kilométeres út vezet Tornyiszentmiklósra. Az M70-est kedden 3,2 kilométerrel egészítették ki, ez a szakasz csatlakozik közvetlenül a szlovén A5-ös, muravidéki sztrádához.

Jelenleg még 35 kilométeren (az épülő új szakasz nyomtávja rövidebb lesz) kell a keskeny és igen forgalmas régi úton elszenvedni Mariborig - illetve át a városon - a Ljubljana felé tartó pályáig.  

Mennyibe került?

A Pincétől Lendváig vezető 13,7 kilométeres útvonal 142,31 millió euróba került, a 17,4 kilométeres Lendva-Beltinci útszakasz pedig 116,46 millióba, beleértve a területvásárlások,  tervezés és építés költségeit is. A Lendva-Beltinci közötti pálya megépítéséhez az Európai Unió kohéziós alapja 41,63 millió eurós támogatást adott.

De hol kapunk matricát?

Mint arról már többször is beszámoltunk, július elsejétől 35 eurós, féléves matricával lehet csak felhajtani a szlovén autópályákra. Szlovéniában viszonylag sok helyen árusítanak vinyettát: minden benzinkútnál, a postahivatalokban, trafikokban illetve üzletközpontokban is lehet kapni.

Magyarországon viszont vadászni kell rá. Kizárólag a MOL árusít ugyanis szlovén matricákat. Egyelőre nyolc töltőállomáson juthatunk hozzá, például a rédicsi, letenyei és lenti benzinkutaknál, illetve a velencei kútnál az M7-esen, valamint Budapesten a MOL székház mellett az Irinyi utcai állomáson.A beszerzése megér egy kis kitérőt, mivel hiányát szigorúan büntetik. A szlovén autópálya-rendőrség 300- 800 euróra bírságolja a bliccelőket.

Top cikkek