Szlovéniában 20 kilométer, Magyarországon pedig 800 méter, illetve a Murán átívelő új híd hiányzik ahhoz, Budapestről végig autópályán suhanhassunk a szlovén, olasz, és horvát Adriára. Kedd az avatások napja volt – kipróbáltuk az új pályákat, és kiderítettük, hol lehet szlovén matricát kapni.
Sztrádán a horvát és szlovén tengerhez
Véget ért a rémálom - így summázták az autósok azt, hogy vége birtokba vehették az M7-es autópálya Zalakomár és Nagykanizsa közötti, nagyjából 15 kilométeres befejező szakaszát is.
A gyakorta erre járók csak „Magyarország szégyenének” hívták a régi utat, amely mindig zsúfolt volt, szűk, és balesetveszélyes. A hatalmas kamionforgalom például teljesen tönkretette a burkolatát, mély gödröket vájva az aszfaltba.
Budapesttől Letenyéig mostantól 228 kilométer hosszú lett az M7-es, akár félórát is nyernek, akik a magyar fővárosból a horvát határt célozzák meg. (Az Adria számos pontjára - Splittől délre, Šestanovácnál végződik egyelőre a horvát szakasz - végig autópályán lehet immár haladni.)
Klikk a képre!
Hamarosan Szlovéniát is autópályán szelhetjük át, az olasz és magyar határt összekötő 310 kilométernyi útból ugyanis 20 kilométernyi nincs még kész, Maribor előtt.
Kedden összeért a magyar Tornyiszentmiklós és a szlovéniai Pince közötti M70-es autóút a szlovén A5-ös autópályával.
A muravidékiek 17 éve várnak arra, hogy autópályán juthassanak el Ljubljanába, mostantól 31 kilométerrel közelebb kerültek tehát ehhez.
Állítólag októberre átadják a Beltincitől Mariborig vezető szakaszt is - az építkezés azonban meglehetősen felkorbácsolta a kedélyeket a szlovén belpolitikai életben. A Janez Jansa vezette kormány ellenzéke ugyanis választási fogásnak tartja a keddi szalagátvágást.
Arra emlékeztetnek, hogy a 2004-ben megálmodott A5-ös pálya végső befejezési határideje eredetileg 2013 lett volna. Ehhez képest „sebtiben összegányoltak valamit”, amire - ahogy a Delo politikai napilap publicistája fogalmaz - legfeljebb politikai garancia van, mert az építők biztos nem vállalnak rá.
A kritikusok szerint csak a szeptember végi parlamenti választások miatt volt ennyire sietős a mostani avatás, a hiányzó 20 kilométer - amellyel a teljes szlovén pálya az európai V. korridor részévé válna - már senkinek nem lesz szívügye, így jó, ha tavaszra elkészül majd.
Így lesz vagy sem, tény, hogy mostantól - horvátországi kerülő nélkül - kényelmesebben és gyorsabban lehet eljutni Magyarországról a szlovén tengerpartra vagy akár az észak-olasz városokba is.
Ajánlott útvonal: Budapestről Letenyére tartunk, onnan az M7-es leágazásaként 18,6 kilométeres út vezet Tornyiszentmiklósra. Az M70-est kedden 3,2 kilométerrel egészítették ki, ez a szakasz csatlakozik közvetlenül a szlovén A5-ös, muravidéki sztrádához.
Jelenleg még 35 kilométeren (az épülő új szakasz nyomtávja rövidebb lesz) kell a keskeny és igen forgalmas régi úton elszenvedni Mariborig - illetve át a városon - a Ljubljana felé tartó pályáig.
Mennyibe került?
A Pincétől Lendváig vezető 13,7 kilométeres útvonal 142,31 millió euróba került, a 17,4 kilométeres Lendva-Beltinci útszakasz pedig 116,46 millióba, beleértve a területvásárlások, tervezés és építés költségeit is. A Lendva-Beltinci közötti pálya megépítéséhez az Európai Unió kohéziós alapja 41,63 millió eurós támogatást adott.
De hol kapunk matricát?
Magyarországon viszont vadászni kell rá. Kizárólag a MOL árusít ugyanis szlovén matricákat. Egyelőre nyolc töltőállomáson juthatunk hozzá, például a rédicsi, letenyei és lenti benzinkutaknál, illetve a velencei kútnál az M7-esen, valamint Budapesten a MOL székház mellett az Irinyi utcai állomáson.A beszerzése megér egy kis kitérőt, mivel hiányát szigorúan büntetik. A szlovén autópálya-rendőrség 300- 800 euróra bírságolja a bliccelőket.