Súlyos magyar baleset a rekord adriai forgalomban

Stabilizálódott a szombaton hajnalban balesetet szenvedett, súlyosan megsérült magyar házaspár állapota. Horvátországban ez volt a turistaszezon eddigi legforgalmasabb hétvégéje, mérlege: hét halálos baleset, 40 ezer autó Sveti Rok és Mala Kapela alagutaknál, 30 ezer utas a spliti kikötőben. Tippek a szombati csúcs kikerülésére...

A horvát orvosok tájékoztatása szerint stabilizálódott a Rijeka felé vezető autópályán balesetet szenvedett magyar házaspár állapota. Két gyerekük könnyebb sérüléssel megúszta a frontális ütközést, amibe a vétkes autó 21 éves horvát sofőrje, és 22 éves utasa belehalt. 

Szombaton hajnalban a Rijeka-Zágráb autópályán, a Hreljin viaduktnál történt a baleset.

A horvát fiatalok rossz sávban autóztak a négyről kettőre szűkülő úton, és belecsapódtak a szembejövő magyar autóba.

Ezen az autópályán még mindig vannak csak két sávon járható, úgynevezett gyorsforgalmi útszakaszok, amelyeket helyenként nem tábláznak ki elég harsányan, így az utat nem ismerő vagy fáradtabb sofőrök figyelmét sajnos elkerülhetik a figyelmeztető jelzések.

Összesen heten vesztették életüket az utakon a mostani, rekordforgalmat bonyolító horvát turistaszombaton. A Dalmáciába vezető autópályán olykor 19 kilométeres sorban araszoltak a járművek, a két nagy alagúton (Sveti Rok, Mala Kapela) 40 ezer autó ment át.

A haladás megkönnyítésére időnként egyirányúsították az alagutakat, a tenger felől hazafelé tartókat pedig mellékutakra terelték le.  

Splitben ugyanakkor fennakadások nélkül bonyolódott a behajózás a szigetek felé. (Ahova kellett - például Vis szigetére- mentesítő járatokat is indítottak.)

Harmincezer turista szállt kompra szombaton kora délutánig, főleg magyarok, szlovénok, szlovákok és olaszok. A többség Brač szigetére tartott, ahova 700 járművet szállított át a Jadrolinija. (Hvarra 400 autót vittek át a hajók.) 

Miért éppen szombaton?

A horvát turizmusban évtizedeken át a szombati turnusváltás volt a divat, és ez a hagyomány máig él. Egyszerű oka van: a turisták többsége spórol a szabadságával. Ha valaki ugyanis péntekig dolgozik még a nyaralása kezdete előtt, akkor csak 5 napot kell kivennie, viszont két hétvégével majdnem 9 napra tolhatja ki a pihenését.

Ez így rendben is lenne, ha a szombati forgalomba nem kapcsolódnának be azok a horvátok, és szlovénok, akik hétvégére ugranak le a tengerpartra.

Hol torlódnak fel az autók?

A tengerre tartó turisták leginkább a kövezető kritikus pontokra figyeljenek:

1. A Zágráb utáni legelső fizetőkapu. Lučkon mindenki átmegy, akár Rijeka, akár Split felé tart, az út ugyanis csak később ágazik el. (Odafelé cetlit kell húzni, visszafelé meg fizetni.)

2. A Rijeka felé tartók 14,5 kilométeren át kénytelenek még autóúton haladni, és több olyan alagút is kerül az útjukba, amelyek csak egy ágon járhatók. Rijekánál ráadásul most építik át a város elkerülő utat, úgyhogy ott is teljes időnként a zűrzavar.

3. A Dalmácia felé autózók előbb az egyelőre csak egy ágon járható, 5,7 kilométeres Mala Kapela, majd az onnan egyórányi útra lévő, szintén csak kétsávos 5,68 kilométeres Sveti Rok alagutaknál torlódnak fel. Mindkét helyen gőzerővel dolgoznak a másik ág kiépítésén is, állítólag jövőre, már a turistaszezon elejére, készen lesznek.

A horvátok azt mondják, dönteniük kellett annak idején: megépítik a nagy alagutak mindkét ágát, vagy végigviszik a pályát Splitig. Ez fért bele ugyanis a kapacitásba és költségvetésbe. Utóbbi valósult meg, sőt most már egészen Šestanovácig lehet pályán eljutni.

4. Innen azonban szűk hegyi szakasz visz le a parti útra. Főleg a lehajtásnál - Makarska felé - kell lassú haladásra, hosszabb várakozásra számítani.   


Akkor, mikor?

A következő 2-3 hétben nem lehet megúszni kisebb, nagyobb sorakozás, araszolás, várakozás nélkül. Aki ragaszkodik ahhoz, pont a teltházas időszakban nyaraljon az Adrián, azaz július közepétől augusztus közepéig, kalkulálja bele, hogy sokkal lassabban éri el utazása végcélját, mint például júniusban, augusztus végén vagy szeptemberben.

(Európa más országaiban és útjain sem sokkal jobb egyébként ilyenkor a helyzet. A németek, osztrákok, olaszok mosolyogva mesélik: megszokták, hogy először a saját pályáikon araszolnak, aztán Szlovéniában, majd a horvát utakon.)    

Aki már pénteken reggel elindul, esetleg elkerülheti nagyobb dugókat. Visszafelé szintén a pénteki utazás ajánlható, mert vasárnap a hétvégi forgalom is erős a horvát utakon, nem beszélve arról, hogy itthon a Balatonról hazafelé tartók áradatába is könnyű belefutni. Tippek: 1. A legtöbb szálláshelyen lehet péntektől péntekig vagy például szerdától szerdáig, de akár 10 napra is szobát foglalni. Kérdezzünk még időben utána! (A horvát szállásadók is utálják egyébként, hogy szombaton kell minden szobát kitakarítani, minden ágyat áthúzni, amikor a következő turnus vendégei már a küszöbön toporognak.)

2. Aki biztosra akar menni, hét közben utazzon.

3. A szombathoz bármilyen okból ragaszkodók készüljenek fel alternatív útvonalakból, és tegyenek elég enni-, meg innivalót az autóba. Pénteken éjszaka utazni még mindig a legjobb, mert akkor a nagyobb alagukat szombaton hajnalban lehet letudni (Mala Kapela Budapestről 5 óra alatt érhető el), amikor a hétvégi turisták már és még nem özönlik el az utakat.

Viszont a pénteken éjszaka indulók hajnalban Letenyénél beérik a szintén az Adriára tartó lengyeleket, szlovákokat és cseheket, így a határátlépés lehet kissé lassú. 4. A taktikázók legjobb, ha két nappal korábban útra kelnek, elvégre a tenger felé haladva is lehet már nyaralni.

A Plitvicei-tavaknál biztosan találni például magánszállást, de Zágráb is megér esetleg egy kitérőt.

Ha megszállunk egyszer útközben, biztosan el tudjuk csípni a legkevésbé macerás időszakot, a dugók többsége ugyanis legfeljebb néhány óra hosszat tart csupán.

Split - szombaton hajnalban
Split - szombaton hajnalban
Top cikkek