Drágább lesz a horvát autópályadíj

Újabb áremelés Horvátországban, hamarosan 10-15 százalékkal drágulnak az autópályadíjak. Így Letenyétől Splitig 210-222 kunáért, Rijekába pedig 100-107 kunáért autózhatunk majd. De mikor lehet már autópályán egészen Dubrovnikig eljutni?

Nem tudni még, hogy pontosan mikortól lép érvénybe a horvát autópályadíjak megemelése, az előterjesztés azonban már az illetékes szakminiszter asztalán fekszik. A horvát sajtó szerint legalább 10-15 százalékkal lesznek magasabbak az árak.

A magyar határtól 7100 -7500 forintot fizethetünk tehát majd Splitig és 3400-3600 forintot pedig Rijekáig. Az áremelés mértékéről, és a bevezetetésének időpontjáról is a kormány dönt.

A horvát pénzügyi szakemberek számításai szerint vétek lenne azonban kihagyni július-augusztust, amikor is négymillióan használják a tenger felé vezető autópályákat. A drágább jegyekkel minimum 10 millió kunás pluszbevételhez jutna az államkassza.

Az igazsághoz tartozik, hogy négy évvel korábban volt utoljára autópályadíj-emelés Horvátországban. A környékbeli országokban szinte mindenütt átálltak már a matricás rendszerre. (Szlovéniában épp két napja, ott minimum féléves, 35 euróba kerülő vinyettát kell venni az autópályák használatára.)

Így a jelenlegi horvát árakat legfeljebb a szintén fizetőkapukkal dolgozó olaszokéval lehet összevetni: ott 0,049 euróért használható egy kilométer pálya, Horvátországban pedig 0,056 euróért.

Merre és mi épül még?

A napokban adták át a Vrata -Delnice és Ravna Gora közötti 21 kilométeres szakaszt a Rijeka felé vezető pályán, ami azt jelenti, hogy most már 80 perc alatt lehet eljutni Zágrábból a horvát kikötővárosba.

Rijeka polgármestere nem hiába küldözgetett tehát tavaly nyáron képeslapokat parlamenti képviselőknek és kormánytagoknak azzal a szöveggel, hogy üdvözlet innen a tenger partjáról, legalább képen lássátok a városunkat, hiszen a félbehagyott útépítések miatt eljutni szinte lehetetlen ide.

Való igaz, immár 38 éve kezdték el építeni ezt a szakaszt, és még mindig hiányzik belőle 14,5 kilométer. Viszont a rijekaiak kitartó lobbizása célt ért, a kormány adott pénzt erre is, úgyhogy őszre ezt is befejezhetik.

Kivéve néhány alagutat, amelyek továbbra is egy ágon járhatók majd, hasonlóan a Split felé vezető autópálya hatalmas torlódásokat okozó Mala Kapela és Sveti Rok alagútjaihoz. Utóbbiaknál állítólag már csak ezen a nyáron kell tűrni az araszolást, 2009-re kétsávosra bővülnek.  

Isztrián fokozatosan haladnak a félszigetet átszelő, úgynevezett Y-út bővítésével, felújításával is. Délen pedig Šestanováctól (ejtsd: Sesztanovác) további 37 kilométeres szakasz lesz hamarosan kész.  
De mikor lehet majd autópályán egészen Dubrovnikig eljutni?



Nincs ember, aki erre hitelt érdemlően felelhetne most Horvátországban. Šestanováctól Pločéig (ejtsd: Plocse) az eredeti tervek szerint már az idén kész lett volna a pályának. Ám az építők rengeteg akadályba ütköztek: nem kapták meg időben a helyi engedélyeket, és a vártál nehezebb terepviszonyokat találtak.

Ami ennél egy kicsit aggasztóbb, egyelőre senki nem tudja, hogyan, merre, mennyiből megy majd tovább az új út Pločétól Dubrovnikig. Az építőknek először a Neretva folyó deltájában kell majd megbirkózniuk a környezetvédőkkel, meg a helyenként 70 méter mélységig is átázott, iszapos talajjal. A tervek szerint összesen 18,84 kilométernyi alagút, és 10,5 kilométernyi híd valamint viadukt elkészítésére lesz szükség.

A nyilvánosságra került számítások szerint a Ploče - Dubrovnik közötti több mint 80 kilométeres szakasz 730 millió euróba (azaz 175 milliárd forintba) kerülne. Vagyis legalább 9,4 millió euró lenne az ára kilométerenként. A horvátok általában 6,5 millió euróból (1,44 milliárd forint) hoznak ki egy kilométernyi autópályát. (Nálunk 2 milliárd forint/km alatt már semmi nem épül.)

A legnagyobb kérdés viszont a merre. Pločéból egyenesen le Dubrovnikba, Bosznián keresztül vezet az út. (Neumnál van Bosznia-Hercegovinának 20 kilométernyi tengerpartja és kijárata az Adriára.)

Sokféle elképzelés volt a közös útépítésre, még az is felmerült, hogy Pločéból Boszniába vezetnék át az új pályát, és a horvát részekre kijáratokat építenek hozzá. Máig nem sikerült megegyeznie a két országnak, van ennek politikai, gazdasági, érzelmi oka is.

A horvátok erre elővették a régóta dédelgetett álmukat, hogy építenek egy megahídat a Peljesašac-félszigetre, amivel kikerülik Boszniát. Pločéból tehát a hídon és a félszigeten keresztül lehetne visszajutni majd a Dubrovnik felé vezető „színtiszta” horvát autópályára.   

Július 15-én állítólag elkezdődik a megahíd építése, ami 250 millió euróba (60 milliárd forintba) kerülhet, a Pelješacon keresztül vezető, összesen 95,5 kilométeres autóút és autópálya szakaszok pedig 500 millió euróba. Nem lenne tehát sokkal drágább, mint a másik, Neumon átvezető változat.
Százötven euró a boszniai tengerért

Aki belép a Klektől Veliki és Mali Škoji szigetecskékig tartó boszniai felségvizekre, ezentúl 150 eurós illetéket fizethet. A hajókra kötelezően kiragasztandó vinyetta egy szezonra szól. A horvátok óriási felháborodással vették tudomásul az új rendelkezést, az ottani lapok arra emlékeztetnek, hogy Horvátország és Bosznia tengeri határai nem teljesen rendezettek, ezért szerintük vitaható, hogy kinek hol kezdődik, illetve hol ér véget a felségvize. 

Top cikkek