Adriai hidegháború: amerikai kikötő vagy orosz üzemanyagraktár?

A világ egyik legnagyobb kikötőépítő cége vállalkozna Šibenikben. Az amerikaiak 80 millió eurós tervét a Lukoil olajcég azonban még keresztülhúzhatja. Az oroszok a luxusberuházástól alig 100 méterre 300 ezer tonna üzemanyagot tárolnának ugyanis. 

Az Island Global Yachting élén egy magyar származású, híres New York-i család, Harvardon végzett, majd milliárdos üzletemberré vált sarja, Andrew Farkas áll. Az eredetileg ingatlanokban utazó vállalkozó szenvedélyes vitorlázó, és a kilencvenes években azért állt át kikötőépítésre, mert a Karib-térségben nem talált az igényeinek megfelelő horgonyzóhelyet vagy kikötési lehetőséget.

Ma a vállalkozása már tucatnyi luxuskikötőt működtet a világ legkülönbözőbb pontjain. Közéjük tartozna majd a Šibeniktől két kilométerrel délkeletre fekvő Mandalin-félszigeten 80 millió eurós beruházással megépülő is, amely ötcsillagos szállodával, és egyéb vendéglátóhelyekkel elsősorban nagyobb jachtokra, és pénzesebb hajózókra specializálódna.

Andrew Farkas üzlettársa Goran Prgin helybeli vállalkozó lett, aki három évvel ezelőtt megvette az elsősorban javításra, valamint felújításra szakosodott egykori šibeniki (haditengerészeti) hajógyárat, valamint Nautički Centar Prgin néven chartercéget is működtet.

A Mandalina Megayacht Marina névre keresztelt projekt óriási fejlődési lehetőséget jelentene egyébként a városnak is, amelynek polgármestere Šibeniket már Monaconak látja.

Egyetlen gond adódhat csupán: a félszigettől alig száz méterre, a Duboka öbölben volt a horvát haditengerészet egyik legnagyobb üzemanyag tárolója, amely előbb a kilenc benzinkutat üzemeltető horvát Europa Mil vállalaté, majd annak felvásárlása után most a Lukoil olajtársaságé lett.

Az, hogy az oroszok a mediterrán térség legnagyobb benzinkútját akarják beüzemelni itt, még nem lenne baj. Föld alatti tartályokban viszont 300 ezer tonna üzemanyagot tudnának tárolni.

Az Europa Mil megvételével a Lukoil hozzájutott ugyan egy olajátvevő terminálhoz Vukovárnál, a Dunán, ahova elsősorban Romániából és Bulgáriából szállít feldogozott termékeket. Viszont onnan a számításaik szerint ötször olyan drága tartálykocsikkal elfuvarozni az üzemanyagokat a Dalmáciában lévő kútjaikhoz, mintha tengeri úton, egyenesen Šibenikbe vinnék.

A Lukoil egyébként azt tervezi, hogy öt éven belül száz benzinkúttal megszorongatja majd a piacvezető INA-t Horvátországban.

A Mandolina luxuskikötőt tervezgetők őszinte döbbenettel hallgatják az oroszok elképzeléseit. A beruházásukat agyoncsapná, ha a jachtoknak tartályhajókat kellene kerülgetniük, és szinte karnyújtásnyira tőlük folyamatosan fejtenék át nagy mennyiségben az üzemanyagokat, ami jelentős környezetszennyezéssel is járhat.

Goran Prgin ezért még azt is megígérte, hogy minden hajójával kizárólag az oroszoknál tankol majd, ha számíthat a belátásukra. A polgármester pedig arra figyelmeztette a Lukoilt: az Europa Milnek azzal a feltétellel adták át annak idején a területet, hogy nem üzemeli be a tárolót. Erre az akkori horvát tulajdonos szóban ígéretet is tett.Nikolaj Ivčikov, a horvát Lukoil igazgatója úgy válaszolt erre: fontos a gentlemen's agreement, ám a tengerparti tárolással olyan lehetőség hullott az ölükbe, amit egyszerűen őrültség lenne kihagyni.

Šibenik
Šibenik
Top cikkek