Különlegesen felszerelt járművekkel ered majd a szabálysértők nyomába a szlovén autópálya-rendőrség. Horvátországban „időarányosan” buktatnák le a gyorshajtókat. Aki túl gyorsan ér egyik fizetőkaputól a másikig, bírságot kaphat.
Ezüstszürke mikrobuszokkal "támad" a vinyettarendőrség
Húsz új járművel vadászik majd az ittasan vezetőkre, gyorshajtókra, és matrica nélkül autózókra Szlovéniában az új autópálya-rendőrség. (Nagy valószínűséggel Mercedes Vito vagy Volkswagen Transporter lesz a kiválasztott márka.)
Ezüstszürke színű, szirénás, gyors, megbízható járműveket képzelnek el maguknak a „vinyettarendőrök”, ahogy a köznyelv az új szlovén testület tagjait máris elnevezte.
Az autópálya-matricákat ugyan csak július elsejétől ellenőrizhetik, ám addig is jogukban áll sebességet mérni, a gépkocsikat megállítani, papírokat elkérni, a járművet átvizsgálni, és helyszíni büntetést kiszabni.
Mint ismeretes, Szlovénia május elsejétől igen komoly szankciókat léptetett életbe a közlekedési szabályok megsértőire. A megengedett sebesség legkisebb túllépését is büntetik, a száguldozók (akár már 30 kilométer/órás sebességtúllépésnél is) pedig 1000 eurós (250 ezer forintos) bírsággal számoljanak.
A szlovén szabályok nem tiltják egy sör vagy egy pohár bor elfogyasztását vezetés előtt. Nem ihatnak azonban a fiatal, kezdő, illetve gyereket szállító vezetők és a hivatásos sofőrök. Ha pedig valaki a megengedett alkoholtartalommal a vérében szabálytalankodik, akkor ittas vezetésért is szankcionálják. A szlovén szabály tehát: ihat, ha úgy vezet, hogy szigorúan betart minden korlátozást, előírást.
Szlovéniában július elsejétől csak 35 eurós, féléves matricával lehet ráhajtani az autópályákra - az éves vinyetta pedig 55 euró lesz. Az autópálya-rendőrök a matrica hiánya miatt 300-800 eurós büntetést szabnak majd ki, és kötelezhetik az autóst arra, hogy a matrica megvásárlása után haladhat csak tovább.
(Nem árt tudni, hogy a kihágást elismerő, és helyszínen fizető szabálytalankodók kedvezményt kaphatnak a kirótt büntetés összegéből!)
A vinyettarendőrök gázsprayt kapnak, hogy az erőszakos vezetőkkel szemben meg tudják védeni magukat. Jogukban áll azonban akár még bilincsbe is verni az ellenük fellépő vagy súlyos kihágást elkövető sofőröket.
Sőt, néhány órás elzárásra és járműelkobzásra is ítélhetik a notórius szabálysértőket - utóbbi szankciókkal azonban kizárólag azok sújthatók, akik két éve alatt legalább háromszor követtek el komolyabb szabálysértést.
A Szlovéniában életbe léptetett közúti szigort sokan kritizálják, a rendőrség viszont azzal érvel, hogy tavaly több mint ötezer balesetben 126-an vesztették életüket és 473-an sebesültek meg súlyosan a szlovén utakon. Jobbára felelőtlen - ittas vagy túl gyorsan hajtó - sofőrök hibájából. Döntő többségük szlovén volt, akik külföldön általában úgy vezetnek, mint angyalok, otthon, azaz országhatáron belül meg „az utak ördögeivé válnak”.
Ugyanez elmondható persze a horvátokról is. Az ottani rendőrség már szinte mindent kipróbált a gyorshajtók megfékezésére, most ők is szokatlanul magas büntetési tételekkel kísérleteznek.
Olasz és holland mintára szóba került az is, hogy az autópályák fizetőkapuinál ellenőriznék le, mennyi idő alatt tették meg a sofőrök az adott útszakaszt.
(Zágrábból Splitbe a szabályos óránként 130 kilométeres sebességgel nagyjából 180 perc alatt lehet megérkezni. Aki ugyanezt az utat mondjuk egy órával kevesebb idő alatt teljesíti - könnyen kiszámolható - 180 kilométer/órás átlagtempóval haladhatott .)
Egyelőre nincs meg a jogszabályi háttere a „szintidős” bírságolásnak, de a horvát rendőrség szakemberei állítólag már dolgoznak a megoldáson.
(Hírösszefoglaló)