Magyarországon át kerülnének a szlovén matricán spórolók

Csak a szlovénok elégedettek az új matricás rendszerükkel. Míg ők júliustól akár 150 ezer forintot is megtakaríthatnak az autópályadíjon, az évente egyszer átutazók rosszul járnak. Minden variációt kiszámoltunk.  

A szlovén matricás rendszert egyelőre két évre vezetik be július elsejével, aztán műholdas ellenőrzésre állnak majd át. Szlovéniában a svájci modellt vették alapul, így kétféle vignetta lesz, féléves 35 euróért, éves pedig 55 euróért. A motorosok 22,5 eurót fizethetnek egy évre, a teherforgalomra pedig  maradnak még a kapuk.

A horvát Adriára tartó osztrákok, csehek, németek közül - az ausztriai és horvátországi lapok szerint - sokan megpróbálnak majd Magyarországon át kerülni. Ez az M7-esből hiányzó Nagykanizsa környéki 40 kilométeres szakasz jelenlegi állapota miatt azonban hatalmas torlódásokhoz vezethet.Autópálya-számtan

1. Ha valaki Budapestről a szlovén tenger partjára utazik, akkor három útvonal közül választhat. Amennyiben Magyarország felől (Lenti) lép be Szlovéniába, akkor Maribornál tud felmenni az autópályára, Ljubljanán át Koperig 10,55 eurót fizethet, nagyjából 2750 forintot.

Horvát tranzittal Letenye - Čakovec - Ormož - Tepalje - Ljubljana - Koper vonalon 9,8 euró a szlovén autópályadíj, ehhez azonban hozzá kell még számolni a horvát szakasz díját, ami 7 kuna, azaz 259 forint, összesen tehát 2800 forintba kerül egy irányban.

Oda-vissza egy alkalommal: 5600 forint tehát a szlovén tengerpart meglátogatása. 

2. Azok, akik szívesebben haladnak végig autópályán, Zágrábon át is mehetnek, ez az útvonal hosszabb, de jelen pillanatban, amíg a magyar határtól Muraszombatig, illetve Mariborig nem készül el az autópálya, mégis sokkal gyorsabb. A Bregana - Drnovo - Ljubljana - Koper szlovén szakasz 7,9 euróba kerül. A horvát pálya használatáért Goričantól Breganáig 36 + 5 kunát, azaz 1520 forintot kell fizetni.

Zágrábon át oda-vissza: 7100 forint.

Ehhez képest a júliustól tervezett féléves szlovén matrica 9100 forint körül lesz, az éves pedig 14300 forintba kerül majd.

Annak tehát, aki hat hónapon belül kétszer használja a szlovén autópályákat, bőven megéri, aki viszont csak egyszer utazik át, az az új rendszerrel rosszabbul jár.

Összehasonlításul: Magyarországon 143 euró az éves autópályadíj. Szlovákiában 33, Svájcban pedig 25 euró.A szlovénok jól járnak

Sokan mondják azt, hogy a 35 és 55 eurós tarifák az őszi szlovén parlamenti választásoknak köszönhetők, azaz kampányfogásról van szó. Igaz, ami igaz, az első hírek még 120-150 eurós éves díjról szóltak - az előzetes számítások szerint a szlovén autósok 60 százaléka ezt is boldogan kifizette volna. (2006-ban 980 ezer regisztrált személyautó volt Szlovéniában.)

Aki ugyanis hetente utazik Maribor és Ljubljana között autópályán, jelenleg 630 eurót költ el pályadíjra évente. Az új 55 eurós éves matricával viszont 150 ezer forintot spórol majd meg. A horvátok morognak

A szomszédos horvátokat háborította fel a leginkább a tervezett új szlovén tarifarendszer, mondván: aki tőlük félévente egyszer Szlovénián keresztül megy át Ausztriába, igen rosszul jár. Azt is állítják, turistákat veszíthetnek el a szlovén „újítás” miatt, hiszen a horvát Adrián nyaralók 98 százaléka érkezik autóval, 70 százalékuk pedig átutazik Szlovénián.

Kiszámolták, hogy egy Németországból érkező négytagú család a féléves szlovén matrica árából, azaz 35 euróból egy napig lakhat a horvát kempingek valamelyikében. Szerintük rajtuk fogják megspórolni a nyaralók a szlovén matrica árát.

Összehasonlításul: a Splitben vagy környékén nyaraló magyarok, akik Budapest felől Letenyénél lépik át a határt, a horvát autópálya-szakaszra már egyszeri oda-vissza utazás alkalmával kifizetik a tervezett szlovén éves matrica árát. (Goričan-Split egy irányban 193 kuna.)

Horvátországban egyébként 258 millió euró folyt be tavaly autópályadíjakból, ennek 10 százaléka volt éves előfizetés. A horvátok a következő három évben biztosan nem állnak át matricás rendszerre, mivel négy különböző koncessziós cég tarfiáit kellene ehhez összehangolni. A szakminisztérium szerint azt megfontolják ugyanakkor, hogy esetleg különbséget tesznek majd a nyári és téli tarifák között. Megkímélt költségvetés

A matricára áttérést a forgalom egyenletessé tétele mellett a szlovén állami autópálya-üzemeltető társaság (DARS) 3,4 milliárd eurós adósságának rendezésével is indokolja a szlovén kormány.

Ezt az összeget igyekeznek elkülönítve kezelni, mert nem szívesen növelnék a költségvetési hiányt vele. (A szlovén autópálya-rendszer teljes kiépítéséhez hiányzó 1,1 milliárdot hitel felvételével próbálják előteremteni, hasonló konstrukcióban, azaz a DARS veszi fel a kölcsönt, amire az állam garanciát vállal, ám ez az összeg sem terheli a költségvetést.)A szlovén politikai életben nagy vihart kavart egyébként a kormánypárti szavazatokkal 120-150 euróról 55-re mérsékelt éves tarifa. Ellenzéki képviselők szerint Janez Janša kormánya saját népszerűségének növelése miatt eurómilliókat dob ki az ablakon. Ők úgy látják, a magasabb éves díjjal, és 10 napos tranzitmatricákkal jobban jártak volna.

Top cikkek