A polgármester színesre festette Tiranát

Tarka képet mutat az albán főváros: az elmúlt évek helyenként meglepő fejlődést hozó változásai keverednek a szegénység nyomaival.

Albániával kapcsolatban Magyarországon a legtöbb embernek az elmaradottság, a bűnözés és mindenféle áldatlan állapotok jutnak az eszébe. Pedig Európa egyik legszegényebb országának fővárosában bizony akadnak üzletek és kávézók, amelyeknek Budapesten sem kellene szégyenkezniük.

Tirana központjában ultramodern üzlet- és irodaközpont ikertornyai magasodnak. Az albán televíziók képernyőin az első helyi valóságshow pereg, és a Magyarországon is unalomig ismert, izomerősítő és fogyasztóeszközöket kínáló reklámok is láthatók - a bő egy évtizeddel ezelőtti állapotokhoz képest szembetűnő a változás.

Az összkép persze korántsem rózsás. A tiranai csillogástól élesen válik el sok esetben az elegáns üzletek közvetlen környezete. A boltok feletti emeletek homlokzata kopott, rosszabb esetben hiányzik a vakolat is. A közelben jó eséllyel működhet olyan keleties stílusú, a teljes utcafrontra nyitott, szegényesen berendezett bolt, zöldséges, amelyet egy szem villanykörte világít meg, a vásárló pedig jobban teszi, ha az ütött-kopott járdára is gyakran pillantást vet, ha nem akar orra bukni.

Enver Hodzsa egykori diktátor mauzóleuma is jobb sorsra érdemes. A modern stílusban épült, piramis alakú épület ma elvileg nemzetközi kulturális központ, de kerek belső tere kong az ürességtől. Egy vetítővászon és a kör szélén halomba rakott székek arra utalnak, hogy időnként moziként üzemelhet; az épület lejtős homlokzatán iskola után gyerekek csúszkálnak. Tirana egyesek szerint ma úgy fest, mint Törökország huszonöt éve. A város amúgy a szó szoros értelmében is tarkán fest. Edi Rama, a festőművészből lett polgármester kezdeményezésére ugyanis több helyütt rikító színekkel pingálták ki a lakóházak homlokzatát, hogy így oldják fel a korábbi szürke egyhangúságot.

Az albán fővárosban közlekedő autók harmada-negyede (jobb-rosszabb állapotban lévő) Mercedes, de szép számmal futnak BMW-k, Audik, Volkswagenek, Opelek, Toyoták, Mazdák, Mitsubishik, Renault-k és Peugeot-k, köztük sok nagyméretű autó, terepjáró. Bizonyára sokkal olcsóbban szerezhetők be, mint Budapesten, a járművek sokszor kétes eredete miatt. A vezetési kultúra keleties: ha nincs közlekedési lámpa, a nagy Mercedes nem szívesen áll meg a zebrán átkelő gyalogos előtt.

A távközlés állapota is egyenetlen. A főtértől alig háromszáz méterre lévő egyik szállodában például nincs internetkapcsolat, de a tőszomszédságában működő internetkávézóban a roskatag falépcsőn megközelíthető félemeleti kis helyiség tömve van: Tiranában is sokan szeretnek a modern világ információs szupersztrádáján száguldani.

A kopott betonházakat vidámra varázsolta a sok szín
A kopott betonházakat vidámra varázsolta a sok szín
Top cikkek