Időzített úszóbombák szállítanak olajat Európába

Néhány helyen még füstöl, de robbanásveszélytől már nem kell tartani. A horvát partok közelében felgyulladt török hajó mentése eddig 45 millió forintba került. Az Adrián évente 650 tanker közlekedik rendszeresen, szakértők szerint többségük időzített bombának tekinthető. 

Már csak néhány helyen füstöl a szerda hajnalban Rovinjtól 13 tengeri mérföldre kigyulladt török hajó. Az UND Adriyatikot mostanra a Brijun-szigetek közelébe sodorta a viharos északkeleti szél. Fedélzetén még mindig magas (200 Celsius-fok körüli) a hőmérséklet, ami nehezíti a helyszínen vizsgálódó, elsősorban a baleset okát kereső szakértők munkáját. Egyelőre annyit sikerült megállapítaniuk, hogy a rakomány jobbára sértetlen maradt, és a hajó gépháza is használható. Utóbbinak azért is van jelentősége, mert a török tulajdonos Trieszt kikötőjébe vitetné majd alaposabb átvizsgálásra az UND Adriyatikot. Olaszországtól azonban egyelőre még nem kapta meg a behajózáshoz szükséges engedélyeket.

A helyszínt feltérképező tengerbiológusok szerint nincs szó komolyabb szennyezésről. A mentés eddig nagyjából 250 ezer dollárba került, amit a további munkálatokkal együtt - ideértve a tengerrész megtisztítását is - a hajót biztosító norvég cég téríti majd meg.

Csak ebben az évben 25 kereskedelmi hajót ért már baleset a világ tengerein. Az Európai Unióba az olaj 90 százaléka vízi úton érkezik. Dr. Damir Zec a rijekai tengerészeti kar professzora szerint évente legalább 400 tanker halad át a horvát Adrián Trieszt felé, mintegy 100 ezer tonna olajat szállítva, és további 250 pedig Velencébe tart. Rijeka kikötőjében 70 teherhajó fordul meg rendszeresen.

Ezek mind időzített bombák - állítja Damir Zec, aki szerint viszonylag egyszerűen ki lehet kerülni az alapvetően szigorú kereskedelmi és hajózási előírásokat. Elég hozzá ugyanis, ha például egy műszaki szabálytalanságon rajta kapott hajó nevet és felségjelet váltva megy tovább.   

Horvátországban immár 11 éve tilos 25 évesnél idősebb tankerekkel veszélyes anyagokat szállítani. Az apropó az 1997-ben műszaki okok miatt felrobbant Tomislavgrad hajó esete volt. A véletlen úgy hozta, hogy az ügyben épp most, a török hajó szerencsétlenségének másnapján született meg Rijekában a bírósági ítélet. A Tomislavgrad tulajdonosát, emberéletet is követelő gondatlanság miatt, két év börtönre ítélték.

Barátfóka tűnt fel az UND Adriyatik közelében

Igen ritka, kipusztulással fenyegetett földközi-tengeri barátfókát láttak feltűnni halászok a szerencsétlenül járt török hajó közelében. Az Adrián valaha őshonos állatokból 400 példány élhet már csak a földön. A horvát tengerből a halászok nagy fenékhálói pusztították ki őket, amelyekbe folyton belegabalyodtak a fókák is.

A szigorúan védett barátfókák halakat és puhatestűeket esznek.
A hímek 320 kilogramm súlyúak, és barna színűek, a hasukon fehér folttal. A nőstények szürkék és kisebbek ennél. Utoljára 2005-ben, Lošinj szigeténél sikerült lefényképezi egy példányt a horvát tengeren.
(Hírösszefoglaló)

Top cikkek