Bebetonozott erények

Nulla fok körüli hidegben és fullasztó párában vesztegel a Botticellinek tulajdonított négy erény Esztergomban. A munka áll, a tavaly nyári bejelentés körül kialakult vita óta nem oldódott meg a tetőszigetelés ügye: a reneszánsz műtől alig egy méterre csurog be a víz. Információink szerint a napokban dönt a továbbiakról a minisztérium.

Kevesebb kárt okoztak a Vitéz János egykori esztergomi érseknek tulajdonított dolgozószobában a törökök, mint a tavaly kialakult helyzet. A mohácsi vész idején, igaz, nem kímélték a reneszánsz fülkét, a beomlott terem mégis konzerválódott, míg 1938-ban meg nem találták. Komoly feltárásához - az átfestések letisztításához - csak az ezredfordulón látott hozzá Wierdl Zsuzsa restaurátor és Prokopp Mária művészettörténész: minden rendben is ment, mígnem tavaly nyáron a kulturális miniszter, Hiller István bejelentette Rómában: van egy Botticellink.

Előző nap a két szakember egy firenzei konferencián vázolta eredményeit: beszéltek a Mariano Botticellit idéző bekarcolt MB-monogramról, a Vénusz születéséhez hasonló fejtartásról, fülábrázolásról és más analógiákról. Az idei reneszánsz évet megelőző hónapokban kapóra is jött volna egy ilyen horderejű hír, az öröm azonban nem tartott tovább pár óránál. Itthon és külföldön élő szakemberek és nem szakemberek egybehangzóan vonták kétségbe az állítás valóságalapját, anélkül, hogy látták volna a művet. A római konferencia résztvevőiből verbuvált csoport kiszállt a helyszínre, egyikük első ránézésre kijelentette: ez nem az, aminek hírlik. De többen ígérték: visszajönnek.

Senki sem tette. Pár hetes sajtóhadjárat után a vita elült, Wierdl pedig folytatta a hét éve folyó restaurálást. További adalékokra bukkant: a fül táján, a hajtincsek körül aranyporszemekre lelt. Mindez a kutatók szerint újabb bizonyítéka a mű kvalitásosságának. Ezt igazolják a földrétegek és a ráfestések eltávolításával finomodó vonalak is, és a költséges azurit festékmaradványok, amelyeket Wierdl a háttér ég kékjében talált. A szemcsék bevizsgálását egy svájci laboratóriumban végzik majd, ha lesz pénz. De ennél van égetőbb ügy is. A négy erénytől nyolcvan centiméterre folyamatosan csurog a víz, mivel a hatvanas években a dolgozószoba felé húzott betonszarkofág több helyen kilukadt.

- A betonréteg felelős a studiolóban kialakult klímáért - meséli Wierdl. - A reneszánsz műnek kedvező állandó hőmérséklet és páratartalom csak álom. Nyáron ötvenfokos hőséggel és 90 fokos páratartalommal küzdök, mostanában a fullasztó páratartalom mellett nulla fok körüli a hőmérséklet.

Ezért aztán hónapok óta áll a munka, a zord idő csak a tudományos kutatásoknak kedvez. Prokopp Mária például talált két oklevelet, amelyben a firenzei városvezetés arra kéri Vitéz Jánost, járjon közben Mátyás királynál a város és művészei érdekében. A kérés megerősítésére két élő oroszlánt küldtek ajándékba a királynak.

- El kellene végre hinni, hogy akkoriban Mátyás tett szívességet a firenzeieknek, ha szóba állt velük - mondja Prokopp. - Nem volt akkora név Botticelli, mint manapság, így az sem elképzelhetetlen, hogy ez itt az ő munkája. További bizonyítékokat sorol a művészettörténész: az ügyben kutakodó építészek olyan oszlopot fedeztek fel Botticelli más képein, amely kísértetiesen hasonlít az esztergomi loggia oszlopaihoz.

Míg korábban évi 10-15 millió forintos költségvetéssel dolgozhattak a kutatók, tavaly már csak az előző év maradványaival gazdálkodhattak. Most azonban kedvező fordulatot vehet az ügy: az őket felügyelő Nemzeti Múzeum kilincselése nyomán állítólag a napokban bejelentik a minisztériumban, mi történjék a tetővel. A lehetséges verziók szerint vagy betömködik a betonrétegen kialakult lyukakat, vagy szigetelik a szarkofágszerű betonsapkát; a legköltségesebb és a legkedvezőbb változat szerint pedig esetleg lebontják az egészet, és új tetőt kap a szoba.

- A Mértékletesség az év végére teljesen elkészül, és azt szeretnénk, ha hetente legalább egy napon a látogatók is megnézhetnék - mondja Wierdl. - A további alakok átfestéseinek letisztításával, konzerválásával pedig reményeim szerint 2010-re végeznék.

És végre lesz egy jó állapotú reneszánsz freskónk, akár Botticelli, akár nem az.

A freskó a renszánsz év szenzációja lehetne. Egyelőre munka nem, csak a víz folyik
A freskó a renszánsz év szenzációja lehetne. Egyelőre munka nem, csak a víz folyik
Top cikkek