Sósvizes magyar bajnokok

Papírformáról szó sem volt, csak izgalmas küzdelmekről. Véget ért a harmadik tengeri nagyhajós bajnokság Horvátországban. De vajon mi értelme magyar bajnokot választani az Adrián? Akik ezt cikkünkben elmagyarázzák, mind tapasztalt balatoni vitorlázók.

A Bavaria 42 Match osztályban - olimpikonokat, és híres balatoni kormányosokat felsorakoztató mezőnye miatt talán a legnagyobb figyelem kísérte - a végig vezető AIS Sailing Team fölényesen nyerte az utolsó futamokat is. Czégai Péterék legnagyobb ellenfele, a Volksbank hajóját irányító Kelemen Tamás reménykedett abban, hogy talán fordíthat a sorrenden, ehhez azonban az is kellett volna, hogy Czégaiék hibázzanak. 

A végeredményből kiderül, hogy Czégai Péter és csapata magabiztosan lett magyar tengeri bajnok. De vajon mi értelme magyar bajnokokat választani az Adrián?

Megkérdeztünk erről néhány sztárkormányost, és tapasztalt balatoni vitorlázót.

A sokszoros magyar bajnok Gömbös Lóránt a Salona 45 hajóosztályban indult Fele-Fele Sailing Team elnevezésű csapatával. (A legénység névsorát böngészve gyorsan kiderül, hogy a név a nemek arányára utal.) Szerinte a tengeri bajnokságnak koránt sincs olyan sportértéke, mint a nagy balatoni versenyeknek.

- De azért jövök mindig, persze - tette hozzá mosolyogva „Gömbi”.  - Szép idő volt, meg jó szél, a parti kiszolgálás ugyan néha döccent, a hajók meg nem voltak teljesen egyformák, ám a szakmai rendezést csak dicsérni lehet. Amikor a Balatonon kicsit elunja magát az ember, más vizeket keres, az Adria közel van, és ha 500 embert érdekel egy ilyen verseny, akkor igenis van értelme.

Litkey Árpád már 6 évesen versenyszerűen vitorlázott. Évekig tagja volt a korosztályos és a felnőtt válogatottaknak, többszörös magyar bajnok. 2003 óta edzősködik a Spartacus Vitorlásegyletben Balatonföldváron. Az általa vezetett utánpótlás csapat megnyerte a III. tengeri bajnokságot.

- Nagyon jól megtervezett verseny volt - mondta. - Egyre több a magyar vitorlázó a tengeren, hiába no, szeretünk újat tapasztalni, tanulni. Tavaly a felnőttek között versenyeztem, kicsit vérzett a szívem, hogy kimaradtam a mostani nagy összecsapásokból, de a gyerekek versenyét is ugyanúgy élveztem. Fantasztikusak voltak, úgy dolgoztak, ahogy a nagykönyvben van megírva, szerintem nagy meglepetések várhatók még tőlük. Miért magyar bajnokság? A név mindig fontos, nívót ad egy megmérettetésnek.

Tuss Miklós számtalan olimpiai és nagyhajós osztály bajnoka, Kékszalag és Fehérszalag győztes, megjárt két olimpiát, ráadásul kiváló vitorlakészítő, de épített már különleges versenyhajót is. Ő az idén a Salona 45 kategóriában indult el a csapatával, és magyar tengeri bajnok lett.

- Ki ne szeretné kipróbálni magát hullámzó vízen, ismeretlen szelekben, egyszóval azért jó versenyezni a tengeren, mert itt minden más, mint amit a Balatonon már megszoktunk. A felfedezés öröme hozza ide a legjobb balatoniakat. Jövőre is szeretnék jönni, és talán a legkeményebb osztályban indulok majd, egy Bavaria 42 Match vitorláson.

Dulin Jenő a magyar vitorlázás egyik legismertebb alakja. A Bavaria 44-es kategóriában versenyzett, és harmadik helyet szerzett az Európa csapattal.

- A Balatonon szinte minden versenyen ott vagyok, de ez volt az első tengeri bajnokság, amin részt vettem - mesélte. - A fiam fizetett be, bevallom, morogva jöttem el. Végül nagyon jól éreztem magam, habár nem indult egyszerűen a csapatmunka. Először is nem azt a hajót kaptuk, amit nekünk sorsoltak, mert azt összetörte valaki a bajnokság előtt. A cserevitorlás állítólag különbözött kicsit a többiekétől, ezért morogtak ránk, ez például nagyon furcsa volt nekem. Ráadásul egy olyan hajón voltam, ahol mindenki kormányos, és nagyon okos, most viszont csak egyikünk dirigálhatott a többieknek. A végére aztán egészen összecsiszolódtunk. Ha lett volna még három napunk, lehet, hogy nyerünk. Úgyhogy szerintem magyar bajnokságot rendezni a tengeren nagyszerű ötlet. Fogjuk fel úgy, hogy van egy tavi nemzeti viadalunk meg egy ettől teljesen különböző tengeri is. Utóbbiról eddig semmit nem tudtam, most már állíthatom, komoly sármja van…

A Dufour 44-es kategóriát az olimpikon Haranghy Csaba vezette Pureco csapat nyerte:

- Azt, aki eddig csak a Balatonon versenyzett, ámulatba ejti az apály-dagály különbség, a hatalmas szélerő, a váratlan vízáramlás, no meg a nyolctonnás hajók is. Úgy kell elképzelni a tengeri vitorlázást, mintha egy olyan autóval utaznánk, amiben fék nincs, csak gáz meg kormány. Itt tanulható meg igazán, hogyan lehet szabályosan, de erőből kormányozni. Szerintem nagyon jó, hogy a különböző kategóriákban, egyforma hajók versenyeznek. A csapatok így megmutathatják, hogy valójában mit is tudnak. Ahogy összeszámoltam, a magyar vitorlázók élvonalának kétharmada itt volt a tengeri bajnokságon, hát kell ennél több?

Végül Láng Róbert az Adriatic Challenge vezetője, a bajnokság idei rendezője:

- Elégedetten vagyok fáradt, azt hiszen sikerült jó versenyt összehoznunk. Wossala Györgyöt, az Európai Vitorlás Szövetség elnökét szeretném idézni, aki a megnyitón azt mondta, a magyar tengeri bajnokság kinőtte magát, immár ez a Kékszalag utáni második legnagyobb magyar vitorlásverseny. A III. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság végeredménye

Bavaria 42 Match
1. AIS Sailing Team - Czégai Péter
2. Magyar Építő Zrt. - Volksbank Hungary - Kelemen Tamás
3. Fizt Roy Grancafe - Szilvássy AttilaDufour 44 Performance
1. Pureco - Haranghy Csaba
2. Performance - Proligy Sailing Team - Dolmányos Gábor
3. Statoil Sailing Team - Dobszai Zoltán

Salona 45
1. Spiritusz - Tuss Miklós
2. VIVA SE - Gyenes Ákos
3. Kereked VK - dr. Csikós János

Bavaria 44
1. Geodesy - Horváth Tamás
2. Pandora – Andor Attila
3. Európa csapat - Kiss IstvánORC
(A kategória győztese: El Solete - Peter Mosny (Nemzetközi díjazás)
1. Magyar Tenger SE - Eszes Tamás (Ez a csapat lett tehát magyar bajnok!)
2. KMP - Bakos Tamás
3. Fekete Sereg - Pomucz Tamás
Elan 31
1. Spartacus - Honda Junior Team – Litkey Árpád
2. NVK – Uniqua Junior Team – Huszka Róbert
3. Ramada BYC Junior Team – Koltay Gusztáv

Versenyben
Versenyben
Top cikkek