Átlagosan 2,85 percet kell várni a horvát pincérekre, akik nagyjából 4,48 perc alatt hozzák ki a megrendelt italokat, és 4,77 percükbe telik, amíg a számlát elkészítik. A Heraklea ügynökség, amely arra specializálódott, hogy „álruhában” próbavásárlásokat végez, 150 önkéntes ellenőrrel 400 éttermet, kávézót látogatott végig egész Horvátországban.
Morcos pincérek, lelassult kiszolgálás
Az ellenőrök megnézték például, hogy hogyan üdvözlik a vendégeket megérkezéskor, milyen az étterem felszereltsége, berendezése, a mosdók tisztasága, a számlázás pontossága, és hogyan köszönnek el a vendégektől, amikor azok távoznak. Ezek szerint a tesztelt éttermek 83 százaléka felelt meg a minőségi vendéglátás nemzetközi elvárásainak, ez pedig rosszabb eredmény, mint a tavalyi, amikor csak 0,39 százaléknál találtak komolyabb kivetnivalót.
Az ügynökség megállapítása tehát az volt, hogy a turisták, illetve vendéglátóhelyek számának növekedésével nem mindenütt tart lépést a kiszolgálás színvonala.
A vizsgált éttermek 83 százalékában üdvözölték a belépő új vendégeket, ez megegyezik a korábbi eredményekkel. Szempont volt továbbá, hogy a vendég mennyi ideig kénytelen várakozni a pincérre, a megrendelt italra, és a számlára.
(Az igazságosabb összehasonlításért az éttermekben is csak az italok felszolgálásának idejét mérték.) A végeredmény szerint az idén átlagosan két perccel több időt kell a pincérekre várakozni, azaz ennyivel lassult a horvát vendéglátás. Az ügynökség munkatársai ugyanakkor úgy vélekedtek, a pincérek egy-egy mosollyal, vagy néhány kedves szóval feledtetni tudják a hosszabbra nyúlt kiszolgálási időt. Igaz, erre nem mindenütt fordítanak energiát.
Az ügynökség jelentése szerint az idén Isztrián kell a legtöbbet várni, hogy a pincér felvegye a rendelést (átlagosan 3,93 percet), Közép-Dalmáciában hozzák ki a leglassabban a megrendelt italt (nagyjából 6,15 perc alatt), és szintén Isztria jár élen a számlázási lassúságban, itt ugyanis legalább 6 perc kell, hogy a vendég fizetni tudjon.
A próbavásárlók jót is, rosszat is tapasztaltak, utóbbiak között volt, hogy a pincérek a legnagyobb forgalomban is leállnak csevegni egymással, vagy igen pikírten válaszolnak a számla bizonyos tételeit firtató kérdésekre.
Azon pedig végképp meghökkentek, amikor a pincérnő komótosan elszívta előbb a cigarettáját, és csak aztán vitte ki a számlát. Bár a legtöbb étteremben van valamiféle megoldás vegetáriánusok számára is, még mindig gyakori, hogy a pincér megjegyzést tesz, ha valaki erről kérdez.
Összességében tehát a Kvarner vidék (Opátia, Rijeka, Crkvenica, Senj… és a környező szigetek: Krk, Lošinj, stb.) kapta a legjobb eredményeket, Dél-Dalmácia (Split - Dubrovnik, plusz a szigetvilág: Hvar, Vis… stb.) pedig javított az előző évhez képest. 2007-ben Közép-Dalmácia (Zadartól Splitig) vendéglátása bizonyult a legrosszabb minőségűnek.