Hajtás a kerékpáros turistákért
Augusztus végén dönt a kormány a - tavasszal bemutatott, azóta társadalmi vitára bocsátott, s civil szervezetek javaslataival kiegészített - Kerékpáros Magyarország programról. Ha a kormány elfogadja az átfogó fejlesztési koncepciót, akkor a következő hét évben jelentős fejlesztésekre kerül sor a kerékpározás hazai népszerűsítése és a bringás turizmus fellendítése érdekében. Ha a kormány elfogadja a Kerékpáros Magyarország programot, akkor a fejlesztések, összefogások eredményeként 2013-ban már négy-öt százalékos részesedést szerezhet az európai kerékpáros turisztikai piacon az ország.
Bodor Ádám, a közlekedési tárca kerékpáros ügyekért felelős miniszteri megbízottja - a program kidolgozója - tudósítónk érdeklődésére elmondta: a fejlesztési koncepció legfontosabb része az utak felújítása, a hálózat bővítése. Jelenleg összesen 2500 kilométer hosszú kerékpárút áll a bringások rendelkezésére, s a tervek szerint hat év alatt - az Új Magyarország fejlesztési terv, a központi költségvetés és az önkormányzatok forrásából - összesen mintegy 60 milliárdos beruházások megvalósulásával kétezer kilométernyi új út épül. Az útépítés mellett - tette hozzá a Bodor Ádám - kiemelt szerepet kap a programban a fenntartás kérdése is. Jelenleg ugyanis - például a balatoni bringakörút esetében - a helyi önkormányzatok forráshiányra hivatkozva a közlekedési minisztériumra hárítanák az utak karbantartását. A program kompromisszumos megoldást javasol: az államnak és az önkormányzatoknak közösen kellene ellátniuk ezt a feladatot.
Bodor Ádám ennek kapcsán megjegyezte: a Fertő tónál már elkezdődött egy mintaprojekt kidolgozása. Az elképzelések szerint az érintett települések önkormányzatai ebben a körzetben létrehoznak egy társulást, ami a központi költségvetés hozzájárulásával kezelné a kerékpárutakat.
A miniszteri biztos kitért arra is, hogy az infrastrukturális fejlesztések nemcsak a kerékpározás hazai népszerűsítéséhez elengedhetetlenek, hanem a bringás idegenforgalom fellendítéséhez is. Mint mondta, a kerékpáros turizmus komoly lehetőségeket rejt, ám Magyarország jelenleg minimális - kevesebb, mint egyszázalékos - részesedéssel rendelkezik az európai kerékpáros turisztikai piacon. Bodor Ádám példaként egy német felmérést említett: a bringás turizmus Európában évente 13 százalékkal növekszik, s egy-egy kerékpáros túrázó évente átlagosan ezer eurót - azaz majd negyedmillió forintot - költ hobbijára.
A fizetőképes keresletet - Bodor Ádám elmondása szerint - jól jelzi az is, hogy az 1995-ben indult - kerékpáros turistákra szakosodott szállásadókat, éttermeket tömörítő - úgynevezett Bett & Bike franchise-rendszer tagjainak száma Németországban nyolc év alatt 216-ról 3300-ra nőtt. Ahhoz, hogy a kerékpáros turizmusból Magyarország is profitálhasson - folytatta a miniszteri biztos -, az infrastrukturális fejlesztések mellett hálózatba kell szervezi a kerékpáros barát vállalkozásokat. Olyan éttermek, szállodák láncolatára van szükség a kiemelt turisztikai térségekben, amelyek a bringások igényeihez igazodnak: például zárt tárolókat, mosási lehetőséget biztosítanak, kisebb szervizeket működtetnek. A már létrejött útvonalak, szolgáltatók népszerűsítése érdekében honlapokat, térképeket, prospektusokat kell készíteni. Bodor Ádám megjegyezte: a Fertő tónál mindezt már részben megvalósították, s az eredmény nem is maradt el. Hegykőn például évi tízezer "kerékpáros vendégéjszakát" regisztráltak.