Galéria lesz a borraktárból
No és a zenei örökség, azaz Haydn, akinek a muzsikája ünnepi fesztiválokon és hétköznapi koncerteken egyaránt felcsendül itt, működésének eredeti helyszínén. Mindez hoszszú évek óta hozzátartozik Kismartonhoz - és Burgenlandhoz -, hála Esterházy Pál herceg özvegyének, aki mindig missziónak tekintette a kulturális örökség ápolását. Néhány éve, idős korára való tekintettel, a feladatot az e célra létrehozott alapítványra ruházta. Most azonban új fejezet kezdődik: a kastélyt nemcsak a szokásos állagmegóvás jegyében újítják fel, hanem a regionális kulturális központ létrehozatala érdekében korszerű létesítményekkel is kiegészítik.
A száz év óta első igazi felújítást most az Esterházy Alapítványok és a tartományi vezetés közötti megállapodás, egy közös, Esterházy Kastély Kismarton Burgenland nevet viselő alapítvány létrehozatala teszi lehetővé. Az egyetértésre szükség van a finanszírozás miatt, de a hasznosítás érdekében is, hiszen nem egyszerű egy ilyen műemléket hozzáigazítani a mai kor követelményeihez úgy, hogy közben a hagyományok se sérüljenek.
Az ősszel kezdődő felújítás első szakaszában három termet egészítenek ki "backstage" területtel, ami kongresszusok, kiállítások, hangversenyek, fesztiválok rendezésére nyújt jobb lehetőséget. 2009-re be kell fejezni az alapvető infrastrukturális és műszaki felújítást, a lépcsőházak szépítését, no és a három terem korszerűsítését: a Haydn-emlékév gazdag programot kínál. Helyreállítják az eredeti várárkot, s a koncepció fontos része a Sala Terrana - a belső udvarhoz kapcsolódó két, egyenként háromhajós, eddig bor raktározására szolgáló előcsarnok - hasznosítása. Most azonban - július közepétől - kiállítás nyílik bennük: az első olyan közép-európai tárlat, amely a remények szerint a végleges bővítés után jellemző lesz az új központra. A kiállítás kurátora Hegyi Lóránd, az ő ismert koncepciója érvényesül: a térség művészei, horvátok, magyarok, szlovákok, osztrákok mutatkoznak be. Mintegy ízelítőként abból, amivé Kismarton 2011 után válik.
A tervező számára - a feladatot a bécsi sztárépítész, Gustav Peichl irodája kapta - a legnagyobb kihívás a kastélyépülethez szorosan kapcsolódó istállók átalakítása. A vállalkozásnak van mintája: Bécsben a múzeumi negyedben is az egykori udvari istállókból lettek új kiállítási termek. Modern, de a régihez szorosan illeszkedő - a műemlékvédelmi hatósággal pontosan egyeztetett - homlokzatot kap az egyébként érintetlen barokk épület. Méltatlanul kevés szó esett eddig a kastélyparkról, amely mindig a korhoz igazodott. Reneszánsz, rokokó, barokk, majd elsőként a Monarchiában angol mintára tervezett tájkertként nyújtott felüdülést. 1962 óta nyitották meg a nagyközönség előtt - most ezt a részt is felújítják.
Szeptembertől másfél év szünet következik, de Kismarton, a Haydn-fesztiválok és a patinás termek hűséges közönsége türelmesen kivár. Különösen, mert nemcsak fizikai megújulásra, hanem új multikulturális tartalomra is lehet számítani.
A XIII. században gótikus vár állt a kismartoni kastély helyén. 1364-ben a Kanizsai család birtokába került: a nagy hatalmú család a Nagy Lajostól kapott joggal felruházva középkori végvárrá alakította, miután Kismartont fallal vette körül. 1445-ben a Habsburgok birtokába került, ők azonban időről időre kénytelenek voltak elzálogosítani. Kalandos úton 1649-ben végleg az Esterházy család tulajdona lett. Az átépítés barokk kastéllyá I. Pál herceg nevéhez fűződik, Filiberto Luchese bécsi udvari építész terveit olasz mester valósította meg. 1794-ben a francia Charles Moreau egészítgette ki klasszicista elemekkel a négytornyos monumentális épületet.
"Hírek a kukából"
Central Europe Revisited I. címmel nemzetközi kortárs kiállítás nyílik hétfőn a kismartoni Esterházy-kastélyban. A magyar, szlovén, horvát, osztrák kortárs alkotók festményeit, rajzait, videoművészeti munkáit, valamint fotóit bemutató tárlattal a ház régi hagyományát élesztik újra: az Esterházyak mindig is támogatták ugyanis a kortárs művészetet. A szeptember 16-ig nyitva tartó kiállítás kurátora Hegyi Lóránd művészettörténész.