Bár sokat javult a helyzet, hiszen új síneket is építettek, még most is hosszú időt tölthet el utazással az, aki vonattal szeretne eljutni Budapestről Splitbe. Ősztől tavaszig pedig át kell szállnia a horvát fővárosban, mert a magyar kocsikat csak szezonban kötik rá közvetlenül a spliti szerelvényre.
Tizenhat óra a síneken
Korábban inkább a praktikum diktált és nem nagyon adtak a különc igényekre, hálókocsijegyet például csak kettes, hármas fülkékbe lehetett venni, ezért a szinglik általában egészen Zágrábig izgulhattak azon, vajon kik lesznek majd a hálótársaik. S bár a Budapestről Splitbe tartó vonat nemzetközi gyorsnak számított, étkezőkocsi nem volt rajta. A gyakori utazók persze tudták, hogy a horvát kalauzok reggel szívesen főznek majd kávét, ám azt aranyárban adták, persze.
Így a Zágráb-Split vonalon a többség inkább önellátásra rendezkedett be, konzervvacsora rotyogott kis elektromos főzőn, tea, kávé készült merülőforralóval, hozzá kazettás magnóból üvöltött a zene.
Éjféltájt aztán szép lassan lecsendesedett mindenki. A rutinosak még induláskor a vonat hátsó részébe szálltak, így nem kellett letüdőzniük az ablakokon bedőlő mozdonyfüstöt, és nem riadtak fel negyedóránként a fülsiketítő füttyre sem - egy sín volt, a vonatvezetőnek azért kellett folyamatosan jelzést adnia, hogy a kitérőkön ácsorgó szembeszerelvények biztosan tudják, merre jár.Most Zágrábból már modern, klimatizált ICN-vonatok is járnak Splitbe, és Rijekába is. A spliti vonalon júniustól például naponta három: Zágrábból 6 óra 50 perckor, 11 óra 5-kor, és 15 óra 22-kor.
Visszafelé, azaz Splitből 7óra 37-kor (ez 13 óra 10-kor van Zágrábban, ahonnan 15 óra 52 perckor indul vonat Budapestre), 10 óra 53-kor és 15 óra 2 perckor indul.(A rijekai vonalon Zágrábból 6 óra 50-kor indul ICN, visszafelé pedig 16/55-kor jön. Az utat 3,5 óra alatt teszi meg. Ehhez a járathoz azonban nincs magyar csatlakozás.)
Az ICN-eken helyjeggyel lehet utazni, felszállás után a kalauz ingyen kínál körbe kávét. Később pedig szendvicset például 13 kunáért, ásványvizet 6 kunáért, sört 10 kunáért lehet vásárolni szintén a nála, a kalauzt egyébként egy gomb megnyomásával bármikor az üléshez rendelhetjük. Kicsit olyan ez a vonat, mintha egy fapados repülőgépjáratot magyar intercityvel kereszteztek volna. (Dicsérendő, hogy mindent a mozgáskorlátozottakra is gondolva alakítottak ki.)
Az elsőosztályon 24 ülőhely van (egy jegy, egy útra 253 kuna), a másodosztályon pedig 110 (egy jegy, egy útra 174 kuna – 6000 forint). Ebből az árból mindenféle kedvezmény jár például időseknek, tanulóknak, és azoknak, akik oda-vissza jegyet váltanak.
A hagyományos vonatok sem szűntek meg, Splitből minden este 22 óra 22 perckor megy egy Zágrábba (Zágrábból 22/55-kor indul Splitbe), a hálókocsijegy Zágrábig - immár haladva a korral- külön fülkébe 328 kuna (11 ezer forint körül), 2 személyesbe 168 kuna, 3 személyesbe pedig 112 kuna. (Ezt a járatot kötik össze június elejétől október közepéig Budapesttel.)
Míg az ICN 5,5 óra alatt teszi meg a Split - Zágráb távolságot, az éjszakai gyors nyolc óra alatt ér a horvát fővárosba, ahonnan még több mint 7 óra az út Budapestig, ez a vonat a Balaton déli partján ugyanis minden állomáson és megállóhelyen megáll.
(Autóval Budapestről Splitbe, forgalomtól függően, 6,5 - 7 óra alatt lehet leérni.)
Mindent összevetve: Az ICN vonattal, zágrábi átszállással, és magyar csatlakozással 13,5 óra alatt juthatunk el Splitből Budapestre, a közvetlen vonatjárattal pedig még mindig számoljunk legalább 16 órányi utazást.