Alsópáhokon működik az első ökohotel
Tíz országból harmincnyolc szálloda és kilenc kemping pályázta meg sikerrel az ökocímke használati jogát. A környezettudatos működés bizonyítása jó reklám, de az átállás haszna gazdaságossági szempontból sem elhanyagolható. Az alternatív energiaforrással, energiatakarékos berendezésekkel, víztakarékos csapokkal felszerelt, az esővizet is hasznosító, újratölthető palackokkal dolgozó, helyben termelt élelmiszereket kínáló szálláshelyek jelentős rezsit takaríthatnak meg.
- Az ökocímke pályázati rendszerét a szálláshelyekre három, a kempingekre egy éve dolgozták ki az unióban - mondja Éri Vilma, a Környezettudományi Központ igazgatója. A nagy nemzetközi láncokhoz tartozó négy- és ötcsillagos magyarországi szállodák vélhetően mindannyian elnyerhetik ezt a címet, ha megpályázzák, még akkor is, ha éppen nem szél- vagy napenergiával üzemelnek. A rendszer a helyi lehetőségeket, sajátosságokat is figyelembe veszi, viszont számos pluszpontot lehet szerezni a szelektív hulladékgyűjtéssel vagy a környék tömegközlekedésének ajánlásával, környezetbarát beltéri festékek, lakkok és mosószerek alkalmazásával.
Nádas Gábor, a Magyar Szállodaszövetség környezetvédelmi szekciójának vezetője hozzáteszi: az élelmiszer-biztonsági HACCP-rendszer bizonyos pontokon ellentétes a környezetvédelemmel. Reggelire például csak kis kiszerelésű, bontatlan lekvárokat helyezhetnek ki a szállodák. A többi között újratölthető bödönöket, helyben kevert gyümölcsjoghurtokat és általában a környezetbarát termékeket népszerűsítő ökovédjegy elnyerésének kívánalmai ezért időnként ellentmondásba kerülnek a jogszabályokkal. Azok ma már olyan szigorúak, hogy akik minden előírást betartanak, nagyjából meg is felelnek a környezettudatosság feltételeinek.
Arról egyelőre nincs adat, mennyiben segíti az ökoturizmust az új, egységes európai védjegyek bevezetése, amit több országban - nálunk is - már megelőzött a nemzeti kritériumrendszer. Az viszont bizonyos, hogy elsősorban a németek, osztrákok, hollandok és dánok számára fontos ökoszempontokra a magyar szálláshelyek is kénytelenek lesznek odafigyelni, hiszen ezek az országok nemcsak versenytársak, hanem nagy küldő országok is. Ugyanakkor az európai módit a magyar vendégek is előbb-utóbb átveszik, amit jelez, hogy a gyerekbarát hotelek divatja is megérkezett hozzánk, igaz, jó tízéves késéssel.(S. T.)