Európai sztrádadíjak: fő a változatosság

Aki autóval vág neki Európának, legszívesebben olyan matricát helyezne a szélvédőre, amellyel legalább a fél kontinenst bejárhatja. Erről azonban egyelőre szó sincs, ellenkezőleg. A turista még akkor is kaotikus viszonyokra kénytelen felkészülni, ha az Európai Unión belül marad. A matricás rendszer keveredik az útszakaszonként fizetendő díjakkal, a kilométerekre szabott úthasználati díj pedig a teljes ingyenességgel.

Még itthon, forintért beszerezhetők a magyarországi mellett az ausztriai, a csehországi és a szlovákiai autópályákra érvényes matricák valamennyi kategóriájú járműre, beleértve a motorkerékpárokat és az autóbuszokat is. Az Ausztriában tíz egymást követő napon használható matrica 2090 forint, a két hónapig érvényes 5985 forint. Szlovákiában hét egymást követő napon autózhatunk 1100, egy egész hónapban 2190 forintért. Csehországban 1940 forintba kerül a 15 napos, 2910-be a két hónapra érvényes matrica.

A Magyar Autóklub igyekezett további információkat gyűjteni legalább azokról az útvonalakról, amelyeket a klubtagok (és a többiek) a leggyakrabban használnak. A legegyszerűbb és a legjobb helyzettel Németországban szembesülünk, ahol a kiváló pályákért egy vasat se kell fizetni, lévén valamennyi ingyenes. A legkínosabb helyzetbe akkor kerülünk, állítja a klub telefonos információs szolgálata, ha például a görög partok felé tartva Szerbián kell átutaznunk, mert a Szabadka-Belgrád-Nis-Kumanova szakaszt megúszhatjuk 2400 szerb dinárból. Feltéve, hogy van ilyen pénz a tarsolyunkban. Csakhogy a szerb valutát nem jegyzi a Magyar Nemzeti Bank, következésképpen árfolyama is csak más pénznemek közvetítésével számítható ki, előzetes beszerzéséről pedig majdnem lehetetlen gondoskodni. A szerb határon van ugyan éjjel-nappal nyitva tartó pénzváltó, de a dinár ellenében a forintot nem fogadják el, csak az eurót. Macedóniában sokkal egyszerűbb a képlet: az autóklub tájékoztatása szerint az országon három euró ellenében keresztülautózhatunk.

Ha Szerbiából nem Görögország, hanem Bulgária felé haladunk tovább, akkor Nis városáig csak 1900 szerb dinárt kell fizetnünk, viszont el kell viselnünk autónk fertőtlenítését, amiért a bolgárok három eurót gombolnak le rólunk nyomban azután, hogy beléptünk a területükre. Ott további 5 euróba kerül az egy hétre szóló autópálya-használati engedély, és fizetendő azonkívül még a kilométerenkénti 10 centes díj is.

A legtöbb magyar turistát fogadó horvát tengerpart felé haladva a kapuknál kell egyszeri áthaladási díjat fizetni. A határtól Rijekáig 100 horvát kunát szednek, onnan nem fizetős szakaszon haladhatunk Rovinjba - kivéve az utunkba eső alagutat, amelynek használata 25 kunába kerül. A közkedvelt Krk-szigetre vezető hídon 20 kuna ellenében lehet átkelni. Aki a tengerparti pálmafás kisvárost, Splitet célozza meg, a Rijekáig befizetett 100 kunát további 200 kunával kényszerül megtoldani.

Az olaszországi Triesztet a legtöbben Ljubljanán keresztül közelítik meg, tőlük a szlovéniai autópálya használatáért 2350 tolárt kérnek. A német autóklub, az ADAC arról tájékoztatja honlapján az internetezőket, hogy Olaszországban általában 5 eurócent a kilométerenkénti díj, de Nápolytól délre és Szicília szigetén ingyenesen használhatók az autópályák. (Ennek az az oka, hogy Nápolytól, pontosabban Salernótól délre az autóutak már nem minősülnek sztrádáknak.)

Ausztriában 7,60 euróért adják a tíznapos matricát, de figyelmeztetik az autósokat, hogy a nagyobb alagutakon, hágókon, hidakon átvezető szakaszokért további 8-10 eurót szednek. Franciaországban is akadnak ingyenes szakaszok, főleg az északi tájakon, a fizetősökön kilométerenként 6,5 eurócent a jellemző díj.

Top cikkek