Gatya a magasban

Miként az őrületet is csak egy vékony, áttetsző fal választja el a zsenialitástól, úgy a Hortobágy színű, Lánchíd mintájú szuvenírt is a valódi emléktől. Kívülállónak persze könnyű különbséget tenni, a turista viszont külön bolygó az emléktárgyak nem túl bonyolult tejútrendszerében. Legalábbis a mindent ötvözni vágyó többség, akiknek a herendi porcelán sem az igazi szürke marha vagy paprika nélkül. Így aztán egyként megtalálja gazdáját a magyar címeres sörnyitó vagy a pesti utcáról készült hangulat- és művészfotó.

- Egy szempont vezérli a legtöbb turistát: fel szeretné ismerni, amit lát - igazít el a kínálat csak látszólagos dzsungelében Tamási István. Tudja, hogy mit beszél, hiszen a standja a turistaforgalom szívében, a Váci utca legelején áll. A csiricsáré hűtőmágnesek után a szem valósággal megpihen a fekete-fehér művészfotókon. A fóliába csomagolt, elegáns, fehér paszpartuval körbevett alkotások legtöbbje persze az unalomig ismert témákat járja körbe: Lánchíd, Országház, Halászbástya. Ám ez mégsem a megszokott képeslap-esztétika: egy kis köd itt, egy kis hajnali eső ott, és a város máris több, mint egyszerű bazár. A skála 1500 forinttól 7000-ig ível. Az ár, akárcsak a legjobb dolgokban, itt is a mérettől függ. Naponta ötven-hatvan érdeklődő áll meg a stand előtt, s hárman-négyen rendszerint vesznek is valamit. De ez még csak a szezon eleje.

A képek legtöbbje Hajtmanszki Zoltán alkotása, aki - dicsekszik el az eladó - épp most kapott valamilyen rangos elismerést. Balogh Rudolf-díjat - pislant bele a puskájába. Ez egy komoly, szakmai díj - mondja. Az egykori, aranykoszorús fényképészmester, a magyar stílus megteremtője minden bizonnyal mosolyogna ezen.

Aki a fényképeknél is autentikusabb emléket keres, annak a Duna-korzó az ideális terep. Még akkor is, ha a két évvel ezelőtti dömpingből mára csak hírmondó maradt. A korzó ma jobbára a kiülős éttermek és italbárok birodalma. De nem nehéz észrevenni egy csukható strandszéken üldögélő nénit, aki nyakig takarja be magát az eladásra szánt kaloteszegi asztalterítővel.

- Nekünk már lejárt, ez az egész már tiszta kínlódás, akár a káposzta hús nélkül - festi fel az alkalmi árusok apokalipszisét, de a nevét nem hajlandó elárulni. Még akkor sem, amikor ezerötért veszünk egy kisebb kalocsai terítőt. Ahogy rutinosan kirángatja a sporttáska megfelelő rekeszéből a műanyag zacskót, és a köteg pénzből visszaad, kicsit napfényesre vált az előbbi borús kép. Pedig állítólag csak havi tízezer jön össze az árusításból, amolyan nyugdíj-kiegészítésnek. Talán itt az ideje a váltásnak, tűnődik el, talán tanítana, mert a mérnöki diplomájával semmire sem megy.

Az értékért megint vissza kell kanyarodni a Váci utcába. Az akvarelles tutira megy: Lánchíd rézkarcon, színezett képen, keretezve vagy anélkül. De akinek a vadászat vagy a lovak jelentik Magyarországot, ezekből is kaphat takaros zsánerképeket, a népviseleteket felsorakoztató lenyomat szomszédságában.

- Az a jó, ha a mutatós és a lokális találkozik - árulja el a siker receptjét Varga Krisztina. Az ő standja április óta áll a Váci utca túlsó végében. Ők a már említett fotósstand sikerén felbuzdulva vágtak bele a vállalkozásba. Öt-hat fotóst alkalmaznak, neveseket és névteleneket egyaránt. A nevesek közül Bruno Bourel fotói vehetők meg potom tízezerért. Biztató, hogy a turisták egyre inkább keresik az eredeti megközelítést, azt, amiben van egy kis poén. Bourel egyik képe - madzagon lógó, száradó gatyák, alattuk kapirgáló tyúkok - bár nem kimondott hungarikum, a kreatív turistában mégis felidézhet valamit ebből a kis, poros, fülledt országból. A legsikeresebbek viszont Takács Ildikónak a gyermekrajzok bájosságát és esetlenségét imitáló munkái. Jelenleg a Mesés Budapest sorozat csalogatja leginkább a turistákat. Varga Krisztina még nem elégedett a standdal: kicsit zsúfolt, kicsit sokszínű még. A letisztultság ugyanis itt is követelmény, főként, ha valaki épp egy szuvenírboltból ájult ki.

Ha választani kell, mégis Kádas István egyik rézkarcát vittem volna haza. Háttérben az Árpád-házi királyok, előttük viszont egy mellét mutogató korabeli hölgyike mosolyog ránk. Hiszen történelem ide, hungarikum oda, az igazi értékek valahogy mégis kézzelfoghatók.

Nekünk már lejárt, ez az egész már tiszta kínlódás - mondja a Duna-korzói árus
Nekünk már lejárt, ez az egész már tiszta kínlódás - mondja a Duna-korzói árus
Top cikkek