Helsinki - fehér éjszakán

A Finn-öböl hullámaiból kiemelkedő Helsinkit szimbolizálja Havis Amanda szökőkútja a déli kikötő piacterénél, a Kauppatorin. A négy tengeri oroszlánnal őrzött pucér kőleány 1908 óta fogadja a hajósokat, napjainkban a luxus óceánjárók, illetve a Tallinnból, avagy Stockholmból érkező szárnyashajók utasait. A bronzszobornál május elsején, a finnországi tavaszköszöntőn hagyományos ünnepséget tartanak: középiskolai tanulók, egyetemisták fürösztik a leányt, ki vízzel, ki pezsgővel, s diáksapkát tesznek fejére. Így volt ez idén is. Pezsgőből igen sok fogyott a Kaivopuisto dombocskáján is, ahol a fővárosiak tízezrei köszöntötték együtt a tél végét. Reykjavík után Helsinki a világ második legészakabbra fekvő fővárosa, ahol a tél hat-hét hónapig is eltart. A külföldi vendég, ha kíváncsi az ehhez hasonló össznépi megmozdulásra, akkor legközelebb június 21-re, Juhannus, azaz Szent Iván-napjára, a nyári napéjegyenlőségre - a fehér éjszakákra - időzítheti a látogatást.

A tavaszköszöntőn kisebb csetepatéra is sor került antiglobalisták illetve rendőrök, tűzoltók között. Mindenki elítélően kommentálta a történteket, ám kiérződött egy kis büszkeség is. A rendzavaró fiatalok ugyanis egy régi, százéves raktárépület megőrzése mellett tüntettek, mert a város vezetése koncerttermet kíván helyébe építtetni. A raktárért valóban nem kár, ám Helsinki lakosainak a vérében van a ragaszkodás a történelmi városképhez. Talán már csak azért is, mert többszöri tűzvész után a mai Helsinki arculata valójában csak 1812-től kezdett formálódni, amikor I. Sándor orosz cár a Finn Nagyhercegség fővárosát Turkuból ide tett át. A Szenátus tér (Senaatintori) Carl Ludvig Engel építész keze-nyomát viseli a XIX század húszas-harmincas éveiből. (Oly annyira oroszos, hogy itt forgatták egyebek között a Gorkij park című amerikai filmet.) A térre tekintő Nagytemplom (Tuomiokirkko) alighanem Helsinki legtöbbet fényképezett épülete. Innen hárompercnyi járásra a már említett kikötői piactér, ahol érdemes bemenni a városháza épületébe: kívül megmaradt a régi homlokzat, ám belül teljesen modern kiállítási teremben találjuk magunkat. Aztán végigsétálhatunk az Esplanadin, egy szép parkon, s a két oldalt drága finn márkás boltok kirakatai. (Télen itt a járdát alulról fűtik.) A városvédő tervezésnek egyik másik, friss példája a Mannerheim úton az Üvegpalota (Lasipalatsi) nevet viselő funkcionális stílusú, 1935-ben készült épület mögötti tér átalakítása. Itt volt Helsinki fő buszpályaudvara, egy régi orosz, az úgynevezett turkui kaszárnya megmaradt szárnyánál. A sárgára festett földszintes épületrész most kávéháznak ad otthont, a távolsági buszpályaudvart bevitték az ötven méterrel odébb épült, néhány hónapja átadott modern, többszintes üvegpalota-bevásárló központ alagsorába. A lutheránus város templomai csodálatosak. Nehogy kimaradjon a programból a sziklatemplom, amelyet egy hatalmas kőtömb robbantásával nyertek: kitűnő az akusztikája, gyakran tartnak itt koncerteket.

Az alig több mint ötszázezer lakosú Helsinki óvárosi magját a látogató akár egy nap alatt is bejárhatja. Ajánlható a T3-as villamos, amely érinti a nevezetességek többségét. Érdemes mégis akár két-három napot is szánni a finn fővárosra gazdag múzeumai miatt. Célszerű Helsinki Cardot váltani (egy napra 29 euró, háromra 53 euró), amely városnéző buszra, villamosra, metróra, továbbá mintegy 50 múzeumba jogosít belépésre, valamint 10-20 százalékos kedvezményt biztosít számos étteremben. S ha már ez utóbbi szóba került, a rusztikus hangulat kedvelőinek ajánlható a Savotta étterem a Szenátus téren finn halak hidegtálával és rénszarvassültjével, a menü végén pedig az elengedhetetlen fagylalt, különféle erdei szamócákkal.

A látogatást Helsinkibe párosítani lehet különféle utazásokkal. Finnországon belül egynapos kirándulás Porvooba hajóval (31 euró), három nap/két éjszaka a XII. századi Valamo-kolostorhoz és a környékbeli tavakhoz (185 euró). Egynapos hajókirándulás Tallinnba, az észt fővárosba (150 euró), Stockholmba (162 euró). Vonaton Szentpétervárra 4,5 órás az út.

A Budapest-Helsinki útvonalat
a Malév-Finnair-járatokon kívül május 1-jétől a SAS finnországi leányvállalata, a Blue1 is heti háromszor repüli.
A konkurencia jót tett a jegyáraknak, amely a reptéri illetékek nélkül
40 ezer forint körüli oda-vissza viszonylatban. A Finnországon belüli,
így a Lappföldre menő repülőjáratok árai is csökkentek, mióta a Blue1
versenybe szállt a Finnairrel.

A Szenátus tér, közepén a cár szobrával
A Szenátus tér, közepén a cár szobrával
Top cikkek