Bárki lehet hajóskapitány

- Nem láttuk a táblát, és befordultunk egy csatornába, ami zsákutca volt. Előttünk betonfal, szemben jött kifelé egy másik hajó. Megpróbáltunk megfordulni, de olyan szűk volt a csatorna, hogy amikor keresztbe fordultunk, éreztük, hogy a hajó mindkét vége megakad a kövön, és nem mozdul. Beszorultunk - meséli Lambertus Ákos kalandjait a holland csatornákon.

A dráma hamarosan véget ért: a helyiek gyakorlott mozdulatokkal, pillanatok alatt szabadították ki a hajót. - Hozzá vannak már szokva a turisták szerencsétlenkedéseihez, szerintem nem mi jártunk így először - teszi hozzá nevetve.

Egyre több, csatornákkal behálózott országban van már lehetőség arra, hogy egy hajót béreljünk ketten vagy akár nagyobb baráti társasággal. A hajó vezetéséhez semmiféle képesítés nem szükséges, a vállalkozó kedvűek egy vagy két hétig kötetlenül kószálhatnak Írország, Hollandia, Franciaország Belgium és még számos más ország csatornáin. A hajót az indulás helyére kell visszavinni a bérleti idő lejárta után, ám arra is van lehetőség, hogy más célállomást jelöljenek meg az utasok, így nem kell ugyanazt az utat visszafelé is megtenniük. Aki autóval érkezik, nyugodtan ott hagyhatja a kikötő őrzött parkolójában.

- Azoknak nem ajánlom ezt a fajta utazást, akik nagyvárosról nagyvárosra, múzeumból múzeumba szeretnek rohanni, mert ritkán esnek útba ilyenek - mondta lapunknak Lambertus. - Kis falvak mellett csordogáltunk lassan, mégsem volt unalmas. Számtalan érdekességet, újdonságot láttunk, olyan dolgokat, amelyekkel soha nem találkoztunk volna, ha autóval száguldunk át a vidéken. Az az élmény pedig leírhatatlan, amikor kilométereken keresztül végeláthatatlan tulipánmezők között ringatózunk lassan.

A kikötőben, a hajó átvétele előtt körülbelül egy óra alatt elmagyarázzák a tudnivalókat, innentől bárki igazi hajóskapitánynak érezheti magát. - Persze ez csak nyaralás, de azért át lehet érezni, milyen a "vízi élet". Különleges hangulatot teremt, hogy naponta ki kell kötni, lejelentkezni a kikötőmesternél, vizet vételezni, és hogy ki kell tenni a magyar zászlót a hajóra - mondja a családjával egy hétig Hollandia csatornáit járó fiatalember. - A kedvencem az volt, hogy amikor odaértünk egy hídhoz, dudálással kellett jelezni a híd őrének, hogy engedjen át minket. Ő jó negyedóra múlva megjelent, felment a tornyába, onnan pedig egy horgászbotféleségen lelógatott nekünk egy fapapucsot, amibe a hídpénzt kellett tenni.

A hajókon kétágyas kabinok és konyha gondoskodik a kényelemről. Az utazáshoz kerékpárt is lehet bérelni, ugyanis szinte minden csatorna mellett kerékpárút fut, és aki mozgásra vágyik, könnyedén követheti társait a parton két keréken.

Magyarországon már számtalan cég foglalkozik hajók bérbeadásával, például a Benaco Yachting, az Event Yacting, a Mérföld Yachting vagy a Mare Nostrum. A hajók bérleti díja a típuson és férőhelyek számán kívül természetesen függ az évszaktól és a helyszíntől is, de egy egyhetes túra egy kisebb társaság számára 250-500 ezer forintba kerül.

- Az a legjobb, hogy az ember halad, de nincs bezárva egy kis helyre, mint az autóban - mondja Lambertus Ákos. - Lehet olvasni, napozni, nézni tájat vagy felülni a kapitányi székbe és kormányozni. Persze csak ha kedve van hozzá az embernek - ha túl egyenes és unalmas a csatorna, ott egy kallantyú, amivel rögzítheti a kormányt.

www.benacoyachting.hu

www.eventyachting.hu

www.fix-yacting.com

merfoldyachting.hu

marenostrum.hu

Nyugalmas holland vizeken
Nyugalmas holland vizeken
Top cikkek