Lakóhajókat építenek Tiszalökön

Modern lakással felszerelt, lakható hajók gyártása kezdődött meg a tiszalöki hajóépítő üzemben. A rendszerváltás után megszűnt gyárban ezzel újraindult a termelés.

Angol, francia és holland exportra 15 méter hosszú, 50 négyzetméter hasznos belső területű lakóhajók gyártása kezdődött meg a közelmúltban a tiszalöki hajóépítő üzemben. A Magyarországon egyedülálló vállalkozást - a holland Euroship Services céggel együttműködve - a Corvette Plus Ipari Hajóépítő és -javító Kft. indította el. A 16 millió forintba kerülő fémszerkezetű jachtokból eddig három készült el, a jövő nyári határidőre a Corvette Plusnak összesen tizenhetet kell leszállítania a megrendelőknek.

A beruházás remélhetőleg új lendületet ad a tiszalöki fémhajóépítésnek. Az 1964-ben alapított üzemben fénykorában több mint háromszázan dolgoztak, többek között vontatóhajókat, uszályokat, kutatóhajókat, kompokat gyártottak, ám a rendszerváltás után leállt a munka, a hajógyártás megszűnt, a dolgozókat elbocsátották.

A nemrégiben kezdődött lakóhajó-építéssel kapcsolatban a tiszalöki üzemet bérlő Corvette Plus Kft. ügyvezetője, Golenár Ferenc érdeklődésünkre elmondta: a műszaki terveket és az alapanyagokat a holland partner készítette el, a tiszalöki üzemben az összeszerelési munkálatokat végzik. Az ügyvezető kitért arra is: a jachtokban egy modern, ötven négyzetméteres lakás alakítható ki konyhával és fürdőszobával, így - igény szerint - a tiszalökiek lakásfelszereléssel együtt vállalják a megrendeléseket.

A hajókat szárazföldi úton - kamionokon - viszik Nyugat-Európába. A társaságnál jelenleg tizenheten dolgoznak, de az ügyvezető a következő egy évben negyvenre kívánja emelni a dolgozók létszámát. Nyugat-Európában - elsősorban a francia, angol és holland csatornákon, folyókon - régi hagyománya van annak, hogy az emberek lakóhajókon élnek, ezért a kft. arra számít, hogy a jövőben megszaporodnak a hasonló megrendelések.

Kérdésünkre, miszerint Magyarországon lehet-e piacuk az ilyen jachtoknak, Golenár Ferenc kifejtette: a Tisza mintegy 200 kilométeres szakaszon alkalmas volna turisztikai hajózásra, de ehhez megfelelő partmenti infrastruktúrát kellene kialakítani kikötőkkel, vendéglátó-ipari egységekkel és más kiszolgáló létesítményekkel. Az ügyvezető szerint Magyarországon is egyre népszerűbb a vízi turizmus, amely a jelenleginél magasabb színvonalú műszaki és szolgáltatási hátteret igényel. Mint mondta, jóllehet Magyarországon nincs hagyományuk az életvitelszerűen használt lakóhajóknak, már járt náluk olyan magyar fiatalember Budapestről, aki jelenleg lakásvásárlás előtt áll.

Ám a jachtokat látva meggondolta magát: újabban azzal a gondolattal kacérkodik, hogy lakás helyett hajót vesz és abban lakik majd. Igaz, nem a vadregényes Tiszán, hanem a Dunán, Pest és Buda között.

Újraindult a gyártás a tiszalöki üzemben
Újraindult a gyártás a tiszalöki üzemben
Top cikkek