Turisták internetes panaszkönyve

Budapest nagyon szép, a magyarok kedvesek, barátságosak - ebben szinte kivétel nélkül egyetértenek a magyar fővárosba látogató külföldiek. De temérdek az olyan, "helyi specialitás", amelyet egész egyszerűen érthetetlennek és elfogadhatatlannak tartanak. A virtuális turista (virtualtorist.com) weboldalon a világ összes nagyobb városáról készült úti- és panaszkönyv, amely bőven foglalkozik Magyarországgal és Budapesttel is.

A legtöbb idelátogató elképesztőnek tartja, hogy a turistacsalogató városrészek és látványosságok egyben turistacsapdát rejtenek magukban: gyakran nézik baleknak a vendéget, és alaposan megkopasztják. Általános panasz, hogy a Vörösmarty téren és környékén, vagy a Váci utcai bárokban, kávézókban, éttermekben egyből vastagon fog a pincér ceruzája, ha turista téved be. Az italok vagy a képeslapok kétszer annyiba kerülnek, mint a kevésbé frekventált helyeken. A pincér pedig kérdés nélkül hozzácsapja a számlához a több mint tízszázalékos borravalót.

A Várnegyed nem más, mint turistacsapdák összessége - füstölgött az egyik panaszos. Mint írja, a Halászbástyára - amely a Budapesten járt látogató szerint "semmi különös, még csak nem is középkori emlék" - csak borsos, húsz dollárnak megfelelő belépődíj ellenében engedte volna be egy önjelölt turistakísérő, akit alig tudtak lerázni.

A turisták panaszkönyvébe a legtöbb bejegyzés a budapesti közlekedés, azon belül is a magyar fővárosban dolgozó személyszállítókat bírálja. - A budapesti taxisok egyfajta sajátos maffiát alkotnak - állapítja meg egybehangzóan több utazó is. Csalnak a taxaméterrel - írják -, ezért érdemes fix tarifát kialkudni.

A magyar Parlament valószínűleg a világ egyik legjobban őrzött közintézménye - vélekedik egy turista, aki élménybeszámolójában leírta, miként próbált a kordonon belülről néhány fényképet készíteni az épületről, mire a rendőrök - kivételesen angolul is kiabálva vele - kivezették.

Unalmas és drága - így jellemzi az egyik hozzászóló a Gellért fürdőt. Mindenképpen kerüljük el - figyelmeztet -, hacsak "nem idősügyi kongresszusra igyekszünk, vagy selyemfiúként éppen ezt a korosztályt vesszük célba". Az egyetlen pozitív dolog - a beszámoló szerint - a fürdő csodálatos építészeti stílusa.

A magyarok nagyon büszkék a budapesti metróhálózatra, annak ellenére, hogy mindössze három vonalból áll - igaz, köztük van a kisföldalatti, amely a világ második ilyen közlekedési eszköze volt. A jegyek csak egy utazásra jogosítanak, ne is reménykedjünk abban, hogy pusztán azért könnyebben tudunk boldogulni, mert külföldiek vagyunk - derül ki egy másik bejegyzésből.

A budapesti ellenőrökkel egyáltalán nem érdemes vitatkozni: nem beszélik és nem értik az angolt. Ha akadékoskodnának - tanácsolják a Budapestet megjárt utazók -, hagyjunk rájuk mindent, és szálljunk le a járműről. Akkor sem kell megijedni, ha azt kiabálják, hogy "Police, Polizei, Telefon Police"; a rendőrök ugyanis - ha egyáltalán veszik a fáradságot, hogy a helyszínre jöjjenek - egyszerűen felírják a külföldi adatait, és ennyi. A BKV ugyanis annyira szegény, hogy nincs pénze bírságleveleket küldeni külföldre. Nem túl erkölcsös, de kétségkívül hatékony megoldás - emlékszik vissza a hozzászóló.

A budapesti közlekedés egyszerűen kaotikus: ha nem lépésben araszolnak az autók a dugóban, akkor mindenki száguldozik. A térkép alapján megbízhatóan lehetne tájékozódni, ha nem volna éppen útlezárás vagy terelés - de ez szinte kizárt. Budapest belvárosába csak az jöjjön, aki bírja erős tüdővel; az óriási forgalom miatt ugyanis erősen szennyezett a levegő. Általános tapasztalat, hogy a helyi autósok mindenkivel türelmesek - kivéve a nőket, az időseket, valamint az eltévedt külföldieket, akik éppen az utcaneveket próbálják kisilabizálni.

A budapestiek kedvesek, barátságosak, de...
A budapestiek kedvesek, barátságosak, de...
Top cikkek