Tengerjárók alapjogai
A Cruise Lines International Association (CLIA), a világ legnagyobb tengerjáró szakmai szövetsége, amelybe olyan hajóstársaságok tartoznak, mint például a Royal Caribbean, Norwegian, Carnival Cruises stb. a közelmúltban – az elmúlt évek hajósbaleseteire való tekintettel – a szövetség tagjaira kötelező, a hajóutasok jogait 10 pontban felsoroló „alkotmányt” (Bill of Rights) fogadott el.
E belső jogszabály alapján az utas egyebek között jogosult arra, hogy a jegy árát részben vagy egészben visszakapja, ha a hajóút műszaki hiba miatt elmaradt vagy félbeszakadt, a dokkolt (nem menetrendszerű megállás) hajóról kiszállhasson, amennyiben ezt az utasok biztonsága, valamint a helyi bevándorlási és vámszabályok megengedik. Ha a hajóút műszaki okok miatt megszakad, akkor az utas jogosult arra, hogy vagy valamelyik menetrend szerinti kikötőbe, vagy a saját lakóhelyére szállítsák. Ugyancsak technikai malőr esetén az utasnak jogában áll a nem menetrend szerinti kikötőben is partra szállni és ott éjszakázni.
A szövetség tagjai honlapjukon feltüntetik azokat az ingyenesen hívható telefonszámokat, amelyeken az utasok a hajón történt eseményekkel kapcsolatban kérdezhetnek, tájékozódhatnak. Ezeket az utasjogokat a szövetséghez tartozó valamennyi hajóstársaság feltünteti a honlapján. A Bill of Rights május 22-étől hatályos.
VULKÁNI HAMU: A VITA LEZÁRULT
Amikor az izlandi vulkáni hamu az európai légtér felét beterítette, és emiatt a közösség repülési tilalmat rendelt el, jó páran – többek között a szerző is – azon a véleményen voltak, hogy a légitársaságok korlátozhatják az uniós rendeletben előírt ellátási és gondoskodási kötelezettségüket. Vagyis a repülési tilalom miatt elutazni nem tudó utas szállását, ellátását nem köteles a légi fuvarozó napokig, sőt hetekig fizetni. Az Európai Bíróság azonban az ez ügyben meghozott ítéletében homlokegyenest más véleményen volt.
Kimondta, hogy a vulkáni hamu miatti légtérzár ugyan rendkívüli körülménynek minősül, és a légitársaságok nem kötelesek a pénzbeli kártalanítást kifizetni, ám a rendelet cikkei még hallgatólagos korlátozást vagy felmentést sem tartalmaznak a törölt járatok utasainak ellátási kötelezettsége alól. Azaz a légi fuvarozók egészen addig kötelesek a szükséges, megfelelő és ésszerű ellátásról (szállodai elhelyezésről és étkezésről) gondoskodni, amíg az utast nem tudják a célállomásra repíteni.
TWITTER SZEMEK
Január közepén a Los Angeles-i repülőtéren állig felfegyverzett kommandósok vetették magukat két fiatal brit turistára, akik Londonból érkeztek egy jó bulizás reményében. Megbilincselték, majd többórás, elkülönített fogva tartás meg kihallgatás után kitoloncolták és fegyveres kísérettel felrakták őket az első Londonba induló gépre.
Az ok számunkra nehezen érthető, de mindenképpen figyelmeztető! A londoni indulásuk előtti héten a fiatalok a Twitteren levelezgettek egymással, és egyebek között a tervezett banzájról olyan vicces megjegyzést tettek, hogy „romba döntjük Amerikát”.
Az amerikai belbiztonsági minisztérium ezt az USA elleni fenyegetésnek vette, és már londoni indulásuktól kezdve terroristagyanús személyként tartotta nyilván és kezelte őket.
Dr. Salamon András
ügyvéd, a Turizmus Panoráma jogi szakértője
jog@turizmus.com