Mitől olcsó a diszkont-légitársaság?
Az első diszkont- – vagy ahogy korábban, elég félrevezető módon hívták, fapados – légitársaság az 1971-ben alapított Southwest Airlines volt, a koncepció a 90-es években vert gyökeret a világ repülős iparában. A boom pedig kétezer után jött el, amikor megjelent a magyar Wizz Air is a közép-európai piacon. A Wizz Air például olyan nagyra nőtt, hogy immár 78 reptérre indít járatokat, gépei Magyarországról is 34 célállomásra repülnek.
ÁRAK ÉS SZOLGÁLTATÁSOK
A diszkontok attól olcsók, hogy költségeiket a legalacsonyabb szinten tartják, így olcsóbban tudják adni a jegyeket. A jegyekért mindössze alapszolgáltatásokat nyújtanak, míg az extrákért – mint a feladott csomag, a nagyobb lábteret kínáló ülés vagy épp a fedélzeti étkezés – pénzt kérnek az utasoktól. Így tehát például a Wizz Air járatain is van elsőbbségi beszállás, vagy foglalhat az utas helyet az első sorokba, hogy kényelmesen utazzon – néhány extra ezresért. Ebből profitot termelnek, amelynek jelentős részét arra fordítják, hogy az alapjegyet olcsóbban adhassák.
A fedélzeten nincsenek kivételezettek, a gépeken annyi utaskísérő dolgozik, amennyire szükség van, ők sem keresnek vagyonokat, és nem alszanak méregdrága városok luxushoteljeiben a cég pénzén. Nincs a fedélzeten meleg étel, nincsenek drága ingatlanokban működő jegyirodák, az értékesítés javarészt az interneten zajlik.
EGYSÉGES ÉS FIATAL GÉPPARK
Balgaság volna azonban azt hinni, hogy a diszkont-légitársaság jótékonysági intézmény. Mégis a bevételek és az alacsony költségek végül azt eredményezik, hogy bizonyos kihasználtság fölött még az olcsó légitársaságok is tisztes nyereséget képesek termelni a tulajdonosoknak – mégpedig alacsony jegyárakkal.
A kis költségek titka az egységes géppark: mind a pilóták képzésén, mind a gépek karbantartásán, mind a logisztikán rengeteg pénzt lehet megspórolni. A legjobban működő légitársaságok például azt is megtehetik, hogy csak egészen fiatal gépeket használnak. Négy-öt év múltán visszaadják azokat a lízingcégeknek, és ismét vadonatújakat vesznek használatba. A Wizz például tavaly több mint fél tucat repülőgépet vett át, s flottájának nagyobb részét már lecserélte a legújabb gépekre. Ezzel radikálisan csökkennek az üzemeltetés költségei, és folyamatosan fejlődik a fedélzeti kényelem.
EGY NAP TÖBB JÁRAT
Az olcsó légitársaságok gépei gyorsan megfordulnak a kisebb forgalmú reptereken, amelyeken a szolgáltatásokat kedvező árakon vehetik igénybe. Többnyire rövidebb, 2000 kilométert nem meghaladó távolságokra repülnek, így a gép többet van a levegőben, egy nap alatt több járatot teljesít, azaz magasabb bevételt hoz.