Hiányzik az idegenforgalom a címoldalakról

Tavaly 940 millióan keltek át a határokon turisztikai szándékkal a világban, a belföldi idegenforgalomban részt vevők száma pedig elérte a négymilliárdot.

És ez még messze nem a végső határ: az ENSZ Turisztikai Világszervezete, az UNWTO előrejelzése szerint 2020-ra a nemzetközi turizmusba bekapcsolódók száma meghaladhatja az 1,6 milliárdot.

Jelenleg a világ GDP-jének öt százalékát adja ez az ágazat, minden tizenkettedik munkavállaló az idegenforgalomban talál megélhetést. Noha az olajipar, a vegyipar és az autóipar után a turizmus a világ negyedik legjelentősebb gazdasági tényezőjévé fejlődött, mégsem kezelik helyén a sajtótermékek, jelentőségét esetenként kifejezetten alábecsüli a média – állapították meg Zágrábban, egy nemrég lezajlott nemzetközi konferencia résztvevői.

A „Turizmust a vezető hírekbe!” szlogennel első ízben meghirdetett esemény kezdeményezője az UNWTO volt. Nem véletlenül: ha valaki, akkor ők igazán érdekeltek a turizmus fejlődésében és – mint Jadranka Kosor miniszterelnök asszony a megnyitón hangsúlyozta – az ehhez nélkülözhetetlen előfeltétel a béke megőrzésében. S valóban, a válságok hatására az érintett övezetekben drámaian zuhan az idegenforgalom (erről a jugoszláv polgárháború időszakában a horvátok is meggyőződhettek, mint ahogy most ugyanezt megtapasztalják például egyes észak-afrikai arab országokban vagy a földrengés utáni Japánban).

A konferencia arra a kérdésre kereste a választ, hogy a nemzetközi sajtó miért foglalkozik viszonylag keveset a turizmussal, noha az a világ egyik legdinamikusabban fejlődő gazdasági ágazata. Természetesen a vendégforgalomból élők egyik kiemelt célja, hogy a világsajtóban jóval több és pontosabb hír jelenjen meg a témáról. Ráadásul egy-egy negatív és szenzációhajhász cikk rengeteget árthat, akár munkahelyek sokaságának megszűnését is eredményezheti.

Sovány vigasz – ha egyáltalán az –, hogy napjainkra fellendüléstmutat az úgynevezett katasztrófaturizmus, amelyről az érintett országok, illetve az érintett területeken élők boldogan lemondanának. A világsajtó számos vezető kommunikációs szakemberével lebonyolított tanácskozáson jó alkalom nyílt arra, hogy az idegenforgalomban érdekeltek a további munkájukat segítő új lehetőségeket és stratégiákat dolgozzanak ki.

Ezt foglalta össze az ülés végén aláírt Zágrábi Nyilatkozat is. E dokumentum szorgalmazza, hogy a gazdasági, társadalmi, kulturális és környezetbefolyásoló jelentőségű turizmus kapjon kiemelt helyet a médiában, a szerkesztők fektessenek nagyobb súlyt annak szöveges és képi népszerűsítésére. Az aláírt deklaráció azt is hangsúlyozza, hogy a turizmus propagálásában erőteljesebb szerephez kell juttatni a XXI. század kommunikációs eszközeit és technológiáit is.

Top cikkek