Az öt csillag nem drága
Az ötcsillagos élményt a magyar utasok is kipróbálhatják, mert a hétből kettő repül Budapestre, három pedig ugyanabba a légi szövetségbe tartozik, mint a Malév. No és az árak? Sokszor a legolcsóbb ajánlatokat a legjobbak adják.
De mitől ötcsillagos egy légitársaság? A címet az iparág által elfogadott SkyTrax minősítő szervezet ítéli oda szigorú kritériumok és az utasok szavazatai alapján. Általánosságban elmondható, hogy az ötcsillagos légitársaság prémium szolgáltatásaival, azaz az üzleti és az első osztályon kiemelkedő és egyedülálló szolgáltatásokat nyújt, és turistaosztálya is kimagaslik az iparági átlagból.
A kiemelkedő szolgáltatások garanciája maga a repülőgép, amelyben már az utaskabin is más, mint a többi légitársaságnál: barátságosabb a világítás, kényelmesebbek és több szolgáltatást nyújtanak az ülések, a megszokottnál „okosabb” a fedélzeti szórakoztatórendszer, átlag feletti a tisztaság, és még sorolhatnánk. Az ötcsillagos klubban nem lehet rossz az utas előtti képernyő, s nem fordulhat elő, hogy műszaki okok miatt nem hátradönthető az ülés. (Ha mégis, akkor az utasnak kompenzáció jár.
Mivel az utóbbi néhány évben igen sokat fejlesztettek a repülőgépgyártók a belső kényelmen és a szolgáltatásokon, nem csoda, hogy az ötcsillagos légitársaságok igen fiatal flottával repülnek. A Budapestre is közlekedő Qatar Airways például javarészt három évnél fiatalabb gépekkel jár, gyakorta pár hetes gépekkel jön Magyarországra. De a kínai Hainan is azt követően léphetett be az elitklubba, hogy lecserélte a nemzetközi járatokon közlekedő flottáját. (Belföldi járatain persze tovább használja a régebbi gépeit.
PRÉMIUM MINŐSÉG
A prémiumosztályon minimum a vízszintesre dönthető, ággyá alakítható ülés. Az utas előtti videoképernyőnek hatalmasnak kell lenni, az üléseknél elvárás a munkát segítő konnektor. A felszolgált ételeknek a legújabb trendeknek is meg kell felelniük, azokat rendszerint egy neves séf kreálja. Néhány légitársaság azzal kedveskedik utasainak, hogy egyes fogások frissen készülnek a fedélzeten.
Természetesen minden utast név szerint kell szólítaniuk az utaskísérőknek, akiknek figyelniük kell az utasok igényeire, s mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy soha, semmiben ne szenvedjenek hiányt. Az üzleti és az első osztályon márkás ruházati és kozmetikai termékek segítik elő az utazás közbeni zavartalan pihenést, a Qatar az első osztályon még pizsamát is ad utasainak.
A TURISTAOSZTÁLY
A turistaosztálynak is átlag felettinek kell lennie. A napokban meglátogathattuk a Qatar Airways Budapestre érkezett Airbus A320 típusú repülőgépét, amely, bár keskenytörzsű repülő, mégis a nagy gépekével azonos kényelmet nyújt. A sortávolság nagyobb, mint az európai légitársaságoknál, az ülések jobban dönthetők, a gép patyolattiszta, az utas párnát és takarót kap, a fejtámla állítható, és még sorolhatnánk.
Ami az ellátást illeti, menükártya és választási lehetőség a turistaosztályon is jár, a tálca pedig jobbnál jobb fogásokkal van tele. Az étkezések után bármilyen innivalót kérhet az utas, s aki út közben még megéhezne, az csokibárt, gyümölcskosarakat és drinkbárt talál a fedélzeten.
VERSENYKÉPES ÁRAK
Az ötcsillagos légitársaságok a verseny miatt tolják az egekig szolgáltatásaik színvonalát, nem azért, hogy többet kérhessenek a jegyekért. Mivel ma már sokan tudják, hogy hosszú útra ilyen társaságok gépeivel érdemes elindulni, jó a gépek kihasználtsága. Így ha az utolsó pillanatban egy már majdnem teli járatra vennénk jegyet, annak minden bizonnyal megkérik az árát. A promóciós és az elővételi árak azonban sok esetben kedvezőbbek, mint az európai versenytársaké.
ÖTCSILLAGOS LÉGITÁRSASÁGOK
Qatar Airways (napi Budapest–Doha járat)
Malaysian Airlines (Oneworld tag 2012-től)
Cathay Pacific (Oneworld)
Hainan Airlines (hetente négy Budapest–Peking járat)
Singapore Airlines (első osztályú lakosztályok)
Asiana Airlines (dél-koreai)
Kingfisher Airlines (Oneworld tag 2012-től)