Az inkognitó ára
Be kell-e jelentkezni a szállodába, és ha igen, be kell-e mutatni a személyi okmányt? Van olyan hotel, ahol nyomtatványt szükséges kitölteni az idegenforgalmi adóról. Jogos ez?
A bejelentkezés valójában a szerződés, a szállásszerződés megkötése. Márpedig a jog előírja, hogy a kontraktusban (gyakorlatilag mindegy, hogy szóban vagy írásban létrejött megállapodásról van szó) sok egyéb mellett szerepeljen a szerződő felek neve és címe is. Ennek következtében a szálloda joggal követeli meg, hogy a vendég, ha igénybe akarja venni a szálláshely szobaszolgáltatását, jelentkezzen be, azaz kössön szerződést. A hotel kérheti a személyi okmányok bemutatását, de erre a közösségi állampolgárokat nem kötelezheti. Azaz az uniós állampolgár vagy bemutatja azokat, vagy sem. Így akár a sajátjától eltérő adatokat is beírhat – megőrizve inkognitóját, ami persze így nem igazán jogszerű – a bejelentkezési formanyomtatványba. Valójában a vendég érdeke, hogy valós információkat adjon meg, hiszen e nélkül például hamis címre küldheti a szálloda a szobában felejtett jegygyűrűt, gyémántköves medált, kitaposott papucsot stb.
A helyi önkormányzatok a területükön lévő szállodákban megforduló vendégektől idegenforgalmi adót kérhetnek, amelynek beszedésére a hotelt hatalmazzák fel, helyesebben kötelezik. A helyhatóság, ha úgy akarja, adhat mentességet az adó megfizetése alól, mondjuk életkorra, a szállás igénybevételének céljára stb. való tekintettel. Ilyen esetben kötelezheti a szállodát (és meg is teszi), hogy a vendég egyrészt formanyomtatványt töltsön ki, másrészt a megfelelő okmánnyal vagy irattal igazolja jogosultságát az adómentességre. Ha a vendég ezt nem teszi meg, akkor meg kell fizetnie az idegenforgalmi adót.
Az interneten lefoglalt és kifizetett olasz szálloda röviddel az indulás előtt értesített, hogy túlfoglalta magát, egy későbbi időpontban lenne csak szabad szoba. Ilyenkor a hotel nem köteles helyet felkínálni egy másik, hasonló szállodában?
Az igazság az, hogy nem. Utazási irodák esetében kötelező jogi előírás, hogy ha nem tudják teljesíteni a szerződött szolgáltatást, akkor kötelesek azt egy másik megfelelővel pótolni – ha lehetőségük van rá. Szállodák esetében ilyen kötelezettség nincs – a hotel a kifizetett díj visszafizetésére és kártérítésre kötelezhető. Ebben az esetben, ha a szálloda nem fizeti vissza a már kifizetett összeget (kamatokkal együtt), vagy a bizonyított kárt nem hajlandó megtéríteni, akkor bíróság elé citálható.
Tekintettel arra, hogy uniós tagországban működő szolgáltatóról van szó, a per a hoppon maradt vendég lakóhelye szerint illetékes bíróság előtt is megindítható. Ez természetesen – egyebek mellett ez is a jog egyik szépsége – nem ennyire egyértelmű. Ha a szálloda hirdetése, ajánlata Magyarországra (is) irányult, akkor gond nélkül benyújtható a keresetlevél itthon. Ezt többek között abból lehet megállapítani, hogy ha például az ajánlat magyar nyelvű volt, az árakat forintban is feltüntették stb. Amennyiben ez nem egyértelmű, úgy valószínűleg csak a taljánok országában perelhető a hotel.