Dalmácia csúcsa

Horvátország örök sláger, hétvégenként, turnusváltás idején több tízezren veszik igénybe Letenyénél a magyar-horvát határátkelőt.

Aki ennek a szép országnak bármelyik szigetére utazik, annak általában kompra kell szállnia. Információkkal jócskán fel kell tehát készülni: tudni kell, mikor indul és mennyibe kerül a komp, az üzemanyag, az útdíj, hol lehet euróval fizetni, olcsón enni-inni.Korán indultunk, negyedóra alatt átléptük a határt, és a jó minőségű, kitáblázott sztrádán „harangszóra” Splitbe értünk. Félórás várakozás után a braci kompon voltunk, délután már fürödtünk a tengerben.

EURÓPA LEGSZEBB STRANDJA

A 400 négyzetkilométeres Brac huszonkét települését (nyaralók nélkül) 15 ezren lakják. A Vidova Gora (778 m) jóvoltából ez Dalmácia legmagasabb szigete. A sivár, köves talajt kemény munkával tették alkalmassá a szőlő-, gyümölcsés olívatermesztésre, ezek a sziget „nevezetességei”.

Ráadásként a szigetnek unikuma is van: a Brac márványának nevezett, kiváló minőségű mészkő. Ebből épült a washingtoni Fehér Ház, a spliti Diocletianus-palota, a berlini Reichstag, a bécsi parlament, valamint számos, pompás velencei palota. Több hivatalos értékelés szerint a Bol településen található Zlatni Rat Európa legszebb strandja, a Lonely Planet nemzetközi útikönyvkiadó fel is vette a világ tíz legszebb strandjának listájára.

TANÁCSOK A NETRŐL

Indulás előtt átnéztem mindent, amit csak a világháló kínál, még a hozzászólásokat is. Onnan tudtam meg például, mennyibe kerül a híres horvát sör, a Karlovacko, és tanácsot is kaptam azzal kapcsolatban, vigyek-e félkész ételeket az apartmanba –mert drága az alapanyag –, vagy bízzam magam a helyi „kifőzdékre”.

Mivel jó gondtalanul nyaralni, napi 18,50 euróért rendeltem a szomszédos Supetrus (Kaktusz) négycsillagos szállodában félpanziós ellátást. Nem bántam meg: jól főztek, az ebédhez sör, bor és fagylalt is dukált.

ÓVAKODJ A TENGERI SÜNTŐL!

A köves tengerparton jó szolgálatot tett a korábban vett strandcipő. Nem mindenki volt azonban ilyen gondos. Az első nap a társaság egyik tagja tengeri sünre lépett, talpából egész héten szedegettük a tüskéket.

A sziget településein gyönyörűek a majd minden udvarból kikandikáló, különböző színű, faméretű leanderek. A gasztronómia megfelel az euró pai és a magyar kívánalmaknak, kiegészítve helyi specialitásokkal. Az élelmiszerboltokban minden itthon megszokott árucikkhez hozzá lehet jutni. 50 kunáért vásároltunk is egy kavicsos és sünös tengerpartra alkalmas cipőt, jó lesz az jövőre is. Mert akkor is megyünk!

Tudnivalók autósoknak

Ki kell kérni a külföldre érvényes nemzetközi zöldkártyát attól a biztosítótól, ahol a gépjármű kötelező felelősségbiztosítását kötöttük.

Útvonal: Budapest–Letenye–Zágráb–Dugopolje (Split)–Supetár (komppal).

A kompkikötő jelzése: Car Ferry.

Mi mennyi?

A benzinkutaknál, a kompnál és a nagyobb üzletekben elfogadják az itthon használatos bankkártyák legtöbbjét.

Egy kuna = kb. 37 Ft, egy euró = kb. 7,1 kuna.

Az autópálya-szakaszokon csak kunával lehet fizetni!

Egy liter 95-ös Eurosuper classic benzin 9,10–9,73 kunába kerül.

A speciális Tengerpart nívó személybiztosítás 520 Ft naponta, kiegészítője, az Autó Extra segélynyújtó biztosítás 9 napra 2600 Ft.

A kompátkelés ára 226 kuna (egy szgk. + 2 fő).