Lakodalmi árvadászat
No meg azzal, hogy a megrendelő – legyen az tanácskozásra készülő cég, vagy lakodalmát tervező ifjú pár – szigorú költségvetésébe mindennek bele kell férnie. Az internetes ajánlat-, pontosabban árvadászat manapság már szinte minden szolgáltatási területen megjelent, így a rendezvényszervezésben is.
Varga Barnabás, a keresletet és kínálatot összehozó – egyelőre még nem túlságosan elterjedt – internetes vállalkozás, a Re-Search létrehozója szerint a konferenciák, szakmai rendezvények, de akár a vállalati vagy családi ünnepek megszervezése rengeteg idejét emészti fel annak, aki a megbízást minél eredményesebben igyekszik végrehajtani. Hagyományos előkészítés esetén két-három hónapos munkára van szükség. Miután a megrendelő eldöntötte, hogy hány személyre és mit akar – már ez sem egyszerű feladat –, következik a szolgáltatók sorra kérdezése.
– A megoldás lényege a számítógép, a benne rejlő, sokszor még kihasználatlan lehetőségekkel – mondja a fiatal vállalkozó. Aki szeretné, ha az említett rendezvényeket nála szerveznék, beküldi minél részletesebb ajánlatát cégüknek, a Re-Searchnek. Ez évi előfizetés fejében felkerül a kínálati oldalra. A megrendelők felvázolják elvárásaikat, igényeiket a közvetítőnek, ahol azután elektronikus úton pillanatok alatt egymásra találhatnak a partnerek. Szűk körű családi eseményt vagy háromszáz fős vállalati ünnepet egyforma gyorsasággal lehet megszervezni ily módon.
Módszerük nagy előnye, hogy egészen apró részletekig – például hogy mennyibe kerülhet a sör, legyen-e csocsó a klubteremben, stb. – meg lehet határozni az elvárásokat. Majd egy kattintás a keresőgombbal, és előbukkan azon éttermek, panziók, szállodák neve, amelyek az elvárásoknak megfelelnek.
Egy évvel ezelőtt a kisvállalatok szinte teljesen visszafogták a céges „jutalomrendezvények” szervezését, és a nagyvállalatoknál is érezhető volt a visszaesés. A szállásadók a vendégek számának csökkenését különböző kedvezményekkel igyekeztek ellensúlyozni: általában ugyanazt a szolgáltatást a pár évvel ezelőtti ár töredékért nyújtották. Ezért Vargáék a regisztrációnál mindig az átlagárat kérik a vendéglátósoktól, étel és ital vonatkozásában egyaránt. A hirdetők pedig igyekeznek ezt az árat minél lejjebb nyomni, hogy minél több kereső feltételeinek feleljenek meg.
A konkrét igények felmérése és az ártárgyalások csak aztán kezdődnek, hogy a Re-Search összehozta a két partnert. Itt ők kiszállnak, hiszen nekik már nincs további feladatuk.
Varga Barnabás szerint újabban kezd fellendülni a vállalati rendezvények piaca, ismét előtérbe kerültek a drágább helyszínek. A konferenciák, a csapatépítő tréningek és céges szakmai rendezvények kapcsán elvárás, hogy a résztvevőket nívós programokkal pihentessék is.