Próbaúton a szuperexpressz
A Peking–Sanghaj vasúti pályát 350 kilométeres óránkénti sebességre tervezték, a vonatok végsebessége 380 km/óra, de csupán kétharmaduk fogja a 300 km/óra körüli átlag utazósebességet teljesíteni, a többi 250 km/ órával közlekedik majd. A rövidebb menetidő 4 óra 48 perc, a hosszabb 7 óra 56 perc. A megközelítően azonos New York–Atlanta távolság megtétele az amerikai Amtrak vonataival 18 órába telik.
Az útvonal hét tartományon, illetve tartományi jogú városon át vezet, és 24 állomást alakítottak ki rajta. Lehet majd olyan vonatra is jegyet váltani, amely csak a két végállomás között közlekedik. A másodosztályra szóló jegy ára 410 jüan (12 ezer forint), illetve a gyorsabb vonaton 555 jüan, vagyis körülbelül 16 ezer forint.
A projekt 2008 áprilisában indult, 221 milliárd jüanba (33 milliárd dollár) került. Kína a gyorsvasúthálózat fejlesztésével nem elsősorban a közlekedésre nehezedő nyomást szándékozik csökkenteni, hanem a különböző területek összekötésével a gazdaság, a kereskedelem fejlesztését igyekszik elősegíteni. A hagyományos vonalak részbeni tehermentesítésével növeli a teherszállítási kapacitást.
A kínai médiában folyó találgatások azt vetítik előre, hogy a versenyhelyzetet teremtő szuperexpresszek miatt az adott vonalakon a légitársaságok lépni fognak, s lejjebb viszik az áraikat. Az eddigi példákból is erre lehet következtetni. A kedvezményes Peking és Sanghaj közti repülő- és vonatjegyek ára között már most sincs nagy különbség, az utazásra fordított idő viszont repülővel körülbelül a fele a vonaténak. (MTI)