Nem mellékes költségek
Az ADAC 13 európai légitársaság – hagyományos és fapados – járulékos költségeit vetette össze egyegy tetszőleges, Európán belüli útvonalon (Berlinből Párizsba, Zürichbe, Isztambulba, Bécsbe, Londonba, valamint Mallorcára). A végeredmény meglepő: 15-től 270 euróig (!) terjednek a légi fuvarozók járulékos költségei, vagyis a viteldíjon és repülőtéri illetéken felüli kiadások, a csomagfeladás, az ülőhelyfoglalás, a túlsúly, a kezelési költségek, illetve a bizonyos hitelkártyákkal történő fizetés. A legdrágábbnak a magát hihetetlenül olcsónak beállító Ryanair, a valóban legolcsóbbnak pedig a Turkish Airlines bizonyult.
A felmérés két esetet vett alapul, és ezek összetevőit vizsgálta egy képzeletbeli utazással kapcsolatban.
EGY UTAS, KÉT ÚT
Első esetben az ADAC egy 24 kilogrammos kofferrel, ülőhelyfoglalást és online utasfelvételt (checkin) igénylő utas költségeit vette számba, aki a poggyász díját, illetve az esetleges túlsúlyt a repülőtéri pultnál fizeti ki. Az oda-vissza útra a Ryanair esetében nem kevesebb, mint 270 eurós költség jött ki, azt az Air France és az easyJet követte 200, illetve 151 euróval. A legkisebb költséget a Turkish Airlines (15 euró), a Germanwings (88 euró), illetve a Swiss (90 euró) fizetteti. A középmezőnyben szereplő légitársaságok – Air Berlin, Condor, TUIfly, SunExpress, Lufthansa, British Airways, Austrian Airlines – járulékos költségei nagyjából azonosak, 90–115 euró között mozognak.
A másik esetben a német autóklub képzeletbeli utasa 15 kilogrammos csomaggal érkezik, ülőhelyigény nélkül a repülőtéren jelentkezik be, és csomagdíját a repülőtéren egyenlíti ki. Ekkor jóval alacsonyabb összegek jöttek ki: a legborsosabb áron utaztató ismét a Ryanair lett (80 euró), viszont a 12 másik légitársaság egyike sem lépte túl a 15 eurót.
TÚLSÚLYÁRAK
Mint kiderült, a hagyományos légitársaságok a túlsúlyt szankcionálják magasabb összegekkel. Leginkább az Air France, amely a 23 kilós szabad súlykeret fölötti plusz 1 kilóért 200 eurót számol fel (ugyanez két feladott bőrönd esetén 110 euró). A pluszköltség ugyanakkor el is kerülhető, mivel az Air France-nál a kézipoggyász súlya 12 kg lehet.
A Ryanair attól függően, hogy az utas az online foglaláskor veszi vagy a reptéren jelenti poggyászát, 30, illetve 90 eurót, az easyJet 22, illetve 44 eurót számít fel. A többiek, az Air Berlin, az Austrian, a British, a Condor, a Germanwings, a Lufthansa, a SunExpress, a Swiss és a TUIfly 64–80 eurót, az easyJet 96, a Ryanair pedig 160 eurót kér túlsúly esetén. Sovány vigasz: a Condor járatain a legfeljebb egyméteres karácsonyfa egyszer ingyenesen szállítható.
KÁRTYATRÜKKÖK
Az Air Berlin, a Condor, az easyJet, a Germanwings, a Lufthansa, a Ryanair, a SunExpress és a TUIfly 5–10,75 euró közötti költséget ró ki akkor, ha az utas hitelkártyával fizet. Ilyen esetben a legmagasabb összeget (10,75 eurót) megint csak a Ryanair kéri.
Az ír fapados egyébként külön díjat számol fel az online checkinért is, ami a legkevésbé sem logikus, hiszen ily módon kevesebb a munkája a repülőtéri dolgozónak. A többi vizsgált légitársaság ugyanezért a szolgáltatásért nem kér külön összeget.
A GYŐZTES
A teszt győztese a Turkish Airlines lett. Mivel a dinamikusan növekvő török légitársaság 30 kilós szabad súlykeretet ad a turistaosztályon, a képzeletbeli utasnak náluk egyáltalán nem kellett pluszköltséggel szembesülnie. A Turkishnél a többi költség is kedvezően alakult: mindössze 15 eurót tettek ki a két vizsgált esetben.
A vizsgálatból eredő következtetéseket röviden összegezte a német autóklub (ADAC) turizmussal foglalkozó elnökhelyettese. Mint Max Stich rámutatott, különösen a diszkont-légitársaságok esetében érdemes mindenről alaposan tájékozódni, mert az olcsónak látszó ajánlat a végén igen drága lehet. Elsősorban a poggyásszal kapcsolatban érhetik kellemetlen meglepetések az utazót – tette hozzá.
Akinek sok csomagot kell magával vinnie, olykor jobban jár, ha valamelyik nagyobb légitársasággal utazik. Az Air France-nál és a British Airwaysnél például 23 kilogrammig nem kell külön fizetni, és számos más „hagyományos” társaságnál is nagyvonalúbbak a pogygyászra vonatkozó szabályok, mint a fapadosoknál. S még valami: a legtöbb esetben nincs jegyvásárlási díj és ingyenes a helyfoglalás –hangsúlyozta a német szakember. További infó: www.adac.de