Bulgáriai szesztúrák
A Napospartnak immár bizony harcolnia kell jó hírnevéért, hogy ne csak az egyeurós whisky és sör miatt érkező szomjas és tobzódni vágyó turisták célpontjává váljon. A korábbi tapasztalatok szerint ugyanis a szeszturisták célpontjaként elhíresült úti célokról előbb vagy utóbb elszoknak a prémiumminőséget kedvelő utazók, miként a családok is – márpedig mindkét réteg komolyan hozzájárul a turisztikai bevételekhez, s így az adott ország nemzetgazdaságához. Az alkoholturizmus központjaiban ugyanis nehéz a pihenés: a lerészegedett s önkontrollmentes szórakozó közönség ugyanis akkor él – igen nagy hangerővel –, amikor mások éppen pihenni szeretnének. Ráadásul az általuk használt szállodai szobák az átlagosnál lényegesen gyorsabban használódnak el. Egyes bolgár hotelek vendégkörének egy része kórházi kezelésben is részesül a tablettával és drogkeverékekkel fogyasztott alkohol miatt.
A nyolc kilométer hosszú Napospart az alkoholturizmus egyik fellegvárává vált, az ittas külföldieket fogcsikorgatva tűri el a személyzet, hiszen végül is fi zetőképes vendégek – írja a turisztikai portál. „Zuhannak az árak!” – ez volt a szezonkezdet mottója. Nem véletlenül: háromcsillagos hotelben fejenként 15 euróért már meg lehet szállni reggelivel.
A hatás nem maradt el, az idén Bulgáriában nyaraló 5 millió külföldi vendég rekord volt. A Németországból érkező helyfoglalások 20 százalékkal nőttek, az Európai Unióból érkező összes turista fele német. Az idegenforgalom az ország bruttó belföldi termékének 10 százalékát termeli ki, összességé ben 3,5 milliárd eurós bevétellel. Mindezek ellenére Iwo Marinow, a kormány turisztikáért felelős gazdasági miniszterhelyettese hangsúlyozza, hogy imázsukat egyre inkább a gyógyvizek, antik kulturális emlékek, a wellness és a tanulmányutak irányába kívánják fejleszteni. Vagyis a turizmust nem a szesztúrákra alapoznák a rekordbevétel dacára.