Magyar tükör
Idén a magyarok több mint fele nem volt nyaralni, és nem is tervez utazást. Legkevésbé a negyvenesek terveztek nyaralást, akik pedig mégis nekivágnak, azok inkább az ország határain belül maradnak – derül ki a Barátikör közösségi portál felméréséből.
Hódít az internet
A legnépszerűbb úti cél mind kül-, mind belföldön a vízpart, a szállást pedig – köszönhetően az online foglalások iránti növekvő bizalomnak – interneten foglalják. Népszerűeka nagyvárosi vakációk is – ennek hívei elsősorban a fiatal felnőttek –, a harmincasok főleg vízparton, az ötven fölöttiek pedig erdőben időznének a legszívesebben. A férfiak szívesen túráznának, és érdekes módon a wellness-szállodák szolgáltatásaira is elsősorban ők tartanak igényt, a hölgyek ezzel szemben a vízpartot részesítik előnyben.
Bár a szállás kiválasztásában immár elsődleges az internet szerepe, azért még mindig fontos a barátok által szerzett tapasztalat, illetve a nyomtatott sajtó nyújtotta információ. Egyre kevesebben vágnak neki foglalás nélkül az útnak (a férfiak 14, a nők 6%-a). A szállás kiválasztásánál a leglényegesebb szempont a kényelem, az olcsóság és a jó megközelíthetőség. A jó elhelyezkedés inkább a férfiakat érdekli, a nők számára fontosabb a szolgáltatások száma és színvonala.
Egyhavi kereset
Mint a felmérésből kitűnik, a magyar utazóközönség számára nem egyértelmű, mit takar a gyermekbarát szállás fogalma – a megkérdezettek többsége szerint azt, hogy a hotel nemcsak pótággyal, hanem gyermekággyal is rendelkezik. A gyerekmedence, a felügyelettel működő játszószoba, illetve a hangszigetelt falak meglétét csak másodsorban nevezték meg.
Az előző évekkel ellentétben már csak egyhavi keresetet tudunk vakációra költeni, bár akadtak ettől eltérő mértékek is: a nők egy része kéthavi, a férfiak egy része pedig akár a háromhavi jövedelmet is kész ilyen célra kiadni.
Az akciókra a megkérdezettek nem szívesen csapnak le; a felmérésben részt vevők 70%-a egyáltalán nem követi az utazási irodák rendkívüli ajánlatait. Ezek legkevésbé a harmincasokat érdeklik, ők szinte sosem nézik meg az ilyen jellegű hirdetéseket.
Felemás szezon
Az idei főszezon a Karya Tour bedőlésével indult, s azzal a hírrel zárult, hogy a Magyar TUI Kft. felhagy az utazásszervezéssel. A csődhullám viszont szerencsére elmaradt, valószínűleg azért, mert a hazai utazásszervezők igen óvatosan vágtak neki a szezonnak. A többség alaposan megkurtította kínálatát, kevesebb kapacitást kötött le. Ez egyes területeken már hiányhoz is vezetett: a nyár közepén bizonyos spanyol és görög utakra képtelenség volt last minute helyeket találni.
Ennek ellenére a last minute a magyarok kedvenc utazási formája maradt. A hazai kínálat keresztmetszetét bemutató nagyutazas.hu honlap felmérése szerint azonban az „utolsó percben történő” foglalások ára nem volt alacsonyabb, mint tavaly – részben azért, mert az utak lekötése óta a forint sokat gyengült. Ennek ellenére voltak, és a jövőben is kifoghatók rendkívül olcsó ajánlatok, ám érezhető egyfajta félelem: egy hétre szóló, fejenként 40–45 ezer forintos repülős ajánlattal már csak a nagyon bátrak mernek elindulni.
Változóban vannak az utazási szokások is. Népszerűek maradtak a spanyol és görög célpontok, kifejezetten megnőtt az érdeklődés a bolgár és török ajánlatok iránt, ugyanakkor csökkent a szervezett horvátországi utak aránya.
HŰTŐTÁSKÁK NYARA
Az idei nyár utolsó hosszú hétvégéjéhez nagy reményeket fűztek a balatoni vendéglátók, ám a nívós wellnessszállodákat, valamint a kerékpáros turistákat, golfozókat és vitorlázókat fogadó- és kiszolgálóhelyeket kivéve a forgalomcsökkenés a tavalyihoz képest szinte mindenütt jelentős volt.
A katasztrofális előszezon mutatóin július–augusztusban nem sokat sikerült javítani, annak ellenére, hogy mintegy harminc fesztivál erősítette a forgalmat. Hatodával csökkent a belföldi vendégek száma – akik jöttek, azoknak 65–70 százaléka üdülési csekkel fizetett, ha pedig az elfogyott, hazamentek. Ráadásul idén minden korábbinál több volt az egynapos vendég. A Somogyi Hírlap a közelmúltban a hűtőtáskák nyaraként aposztrofálta az idei szezont, mivel a strandoló százezrek jelentős része még a büfékben sem költött. (Napi)