Indulnak a vízi limuzinok a Dunán
Bár taxiként emlegetik, az ötletgazda, Eőry Botond inkább a limuzinhoz szereti hasonlítani a kilenc méter hosszú és három méter széles, elegáns járművet, ami a szárazföldön közlekedő limuzinokhoz hasonlóan nem a klasszikus taxis utazóközönséget, hanem a különleges élményre vágyó utasokat szállítja majd. A fő csapásirány az előrendelés lesz, olyannyira, hogy a Dunarama 30 néven beharangozott vízi jármű naplója már jó előre betelt.
A 260 lóerős Volvo Pentamotorral felszerelt hajótestben tíz utas és a két fős személyzet, vagyis a kapitány és egy matróz fér el. A velencei ihletésű Dunarama küllemében is hasonlít olaszországi társaihoz, bár azoknál egy méterrel szélesebb. A velencei csatornákban cirkáló járművek ugyanis nem lehetnek szélesebbek két méternél, mert nem minden szakaszon férnének el. A Dunán viszont nincs ilyenfajta terjedelmi korlát, ezért épülhetett a Dunarama szélesebbre, hossza viszont megegyezik az olasz vízi taxikéval, ezáltal alakja lényegében nem tér el azokétól. A klasszikus hajósuniformisban, vagyis kék-fehér csíkos pólóban és fehér nadrágban szolgáló kapitány és matróza nem fog énekelni, de zene lesz a hajón.
A Balaton déli partján épített magyar vízi limuzin ha nem is jégtörő, de mindenképpen úttörő beruházás a Duna vizén. Eőry Botond, aki az MB Travel egyik tulajdonosa, és a 2007-es évben az Év személyszállítója cím nyertese, meg van győződve arról, hogy a budapesti és a dunakanyari hajózásban komoly gazdasági potenciál rejlik. Nem véletlen, hogy cége és az Eurama utazási iroda, mint az utak értékesítője, komoly tőkét fektetett az egyelőre felmérhetetlen távon megtérülő beruházásba.
A dunai hajózás, azon belül is a személyszállítás új ágának kifejlesztése során ismeretlen terepen járnak az üzemeltetők. Az előzetes kalkulációk szerint a tíz utasra méretezett Dunarama 30-40 ezer forintos rezsióradíjjal működik majd, ami teljes foglaltság esetén 3-4 ezer forintos díj óránként. Bár az erős motornak köszönhetően a Budapest–Szentendre távot a hajó fél óra alatt is meg tudja tenni, e hajózás lényegét nem a száguldás, hanem a látnivalók jelentik – hangsúlyozza Eőry Botond.
A szolgáltatás egyelőre biztosan nem klasszikus taxiként üzemel majd, megrendelői többnyire turisták, üzletemberek, illetve különleges családi esemény megünneplésére készülők. A Dunarama bázisa Újpesten, a Marina-partnál lesz, a bérelt drosztok, azaz kikötők egyike a Batthyány téren, illetve a Duna partján több helyütt Budapest és Esztergom között.
Az új vállalkozást ma mutatják be idegenforgalmi szakembereknek, a lehetséges utasszervező partnereknek, és nemsokára az is kiderül, hogy a nagy és hosszú távú álmokat szövögető üzemeltetők milyen valós piaci igényekkel szembesülnek. Az biztos, hogy a vízi limuzinok a téli hónapok kivételével folyamatosan, vagyis márciustól novemberig szelik a Duna vizét naphosszat.
Temesváron vízibuszok járnak majd
Temesvár önkormányzata jövőre hat vízibuszt akar vásárolni, amelyek jövőre közösségi utazási eszközként ingáznának a nyugatromániai várost átszelő Bégacsatornán – adta hírül az MTI. Mindehhez először alkalmassá kell tenni a Béga-csatornát a hajózásra. Szeptember végéig befejeződik a csatorna kotrása és a partok kikövezése. Addig kitiltották a csatornáról az összes vízi járművet a balesetveszély miatt. A hosszú évtizedek után újból hajózhatóvá váló csatornán Temesvár és a 12 kilométere fekvő Bégaszentmihály (Sanmihaiu Roman) közti szakaszán a vízibuszok számára tíz kikötőt hoznak létre – írja a Nyugati Jelen című aradi napilap internetes oldalán.