Az európaiak 40 százaléka nem nyaral

16 ezer embert kérdeztek meg 16 országban. A svédek, a hollandok és a belgák a leglelkesebb utazók, a kelet-európaiak kétharmada nem nyaral.

Több mint hatmilliárd a netrisk.huért

Mintegy 6,4 milliárd forintot kaptak az elsősorban online autóbiztosításáról ismert netrisk.

Természeti károk biztosítása: nem árt ha él jogaival

A természeti károk által sújtott ingatlanok tulajdonosai komoly jogokkal rendelkeznek, s nem árt ha élnek is vele - hívta fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesület.

Elő az evezőkkel!

Ha nyáron indulunk Karintiába, érdemes gumicsónakkal és evezőkkel felszerelkezni.

Dél-Afrika: Szivárványszeglet

Afrika alsó csücskét hívják így. Bizonyos források szerint azért, mert minden bőrszín minden árnyalata megtalálható a Dél-Afrikai Köztársaságban, mások szerint azért, mert ez az a hely, ahonnan a jóisten mintát vett az égi diadalív koloritjának kreatív megjelenítéséhez.

 

Nem az utasbiztosítás, annak hiánya lehet drága

A külföldre induló magyarok kevesebb mint harmada köt utasbiztosítást, pedig napi alig pár száz forintért komoly kiadásoktól kímélhetjük meg magunkat. A legkedveltebb úti célnak számító Törökországban például egy egyszerű orvosi vizsgálatért elkérhetnek akár 150 ezer forintot is.

A külföldön nyaraló magyarok többsége ugyan nem vágyik extrém izgalmakra, csak csendes, nyugodt kikapcsolódásra, sokan mégis egy kalandtúrára vállalkoznak ilyenkor. Becslések szerint a határon túl vakációzók alig harmada köt utasbiztosítást, pedig a külföldön elszenvedett betegségek, balesetek igen sokba kerülhetnek.

Napszúrásra is jól jön a biztosítás
Napszúrásra is jól jön a biztosítás

– Az Európai Utazási Biztosító nemrég Kínából szállíttatott haza egy utast speciális, intenzív ellátást biztosító repülőgéppel, miután a beteget gyomorperforáció miatt kint meg kellett műteni. A biztosító 48 millió forintot fizet ki az ügyfél helyett – hoz egy érzékletes példát Erdős Mihály, a társaság elnök-vezérigazgatója. Bizonyos országokban, az említett Kína mellett például az Egyesült Államokban, Kanadában, Izraelben vagy Oroszországban az egynapos kórházi kivizsgálás költsége elérheti az 1–3 millió forintot is.

Nem kell azonban ilyen messzire mennünk ahhoz, hogy komoly költségekbe verjük magunkat: Európában már a kisebb ambuláns orvosi ellátásokért is elkérnek 100–400 eurót, míg ha súlyosabb balesetet szenvedünk, a mentés és a kórházba szállítás mentőautóval 100–500 ezer, mentőhelikopterrel pedig 2–3 millió forintba is kerülhet. A kórházi költségek jellemzően napi 100–800 ezer forint körül mozognak.

– A magyarok körében kedvelt úti célnak számító Törökországban és Görögországban például az orvosi vizsgálatok ára 30–150 ezer forint között alakul, míg a kórházi napidíj 45 ezer forinttól kezdődik, és osztálytól függően akár 180 ezer forint is lehet. Súlyosabb betegség vagy baleset esetén a műtéti, illetve a hazaszállítási költségek az 5–8 millió forintos nagyságrendet is elérhetik – mondja Marosvölgyi Péter, az Aegondirekt.hu szakmai igazgatója.

Érdemes legalább az Európai Egészségbiztosítási Kártyát kiváltani (a korábban E111-es nyomtatványként ismert ingyenes igazolást a megyei egészségbiztosítási pénztárakban kérhetjük), ám ez főként az unió területén érvényes, másrészt így csak bizonyos sürgősségi ellátásokra leszünk jogosultak.

Emellett több országban önrészt is kell fizetni a betegellátás után, és a kártyával nem vehetünk igénybe olyan szolgáltatót sem, amely nem áll szerződésben a helyi társadalombiztosítóval – márpedig a turistaközpontokban gyakran ilyen magánorvosok ügyelnek.

– Kevesen tudják, hogy például Belgiumban, Franciaországban és Luxemburgban, néhány helyen Finnországban visszatérítéses rendszer működik, vagyis az egészségügyi ellátások, gyógyszerek költségeit az ellátott személynek meg kell előlegeznie, akkor is, ha van nála Európai Egészségbiztosítási Kártya – hívja fel a figyelmet Kaszab Attila, a K & H vezérigazgató-helyettese, a neméletbiztosítási üzletág vezetője. Ha pedig egy súlyosabb külföldi baleset miatt szükség van hazaszállításra, ennek költségeit rendszerint nem fedezi a kötelező egészségbiztosítás.

Ám nem csupán a lehetséges balesetek, betegségek miatt érdemes utasbiztosítást kötni, ezek a komplex termékek ugyanis egyebek mellett életés poggyászbiztosítást is tartalmaznak. Éppen összetettségük miatt még a szerződéskötés előtt érdemes alaposabban is megnézni, hogy mely társaság ajánlata milyen szolgáltatásokat nyújt és mire, milyen mértékig kínál védelmet. A magyar nyelvű, éjjel-nappal hívható asszisztencia például ma már alapszolgáltatásnak számít.

– Nem csupán egészségügyi ellátáshoz kapcsolódóan kérhetünk azonnali segítséget biztosítónktól, hanem például az autónkkal kapcsolatban fellépő problémák esetén (autómentő kérése, az autó hazaszállítása), vagy akár rablás, illetve más váratlan szituáció kapcsán kialakult kiszolgáltatott helyzetben is – mondja Maják Viktor, az Union kommunikációs igazgatója. Érdemes ügyelni arra is, hogy a termék tartalmazzon felelősségbiztosítást is, hiszen mi is okozhatunk balesetet. Egy, a hotelszobában égve felejtett cigaretta például sok millió forintunkba kerülhet.

Az egyes szolgáltatásokhoz a biztosítók más-más kockázati limitet vállalnak, és ennek megfelelően térítik meg a költségeket. Az utasbiztosítás megkötésénél a térítési limiteket érdemes az adott országnakmegfelelően választani, hiszen az egészségügyi szolgáltatások költségei kontinensenként, sőt országonként is nagyon eltérőek lehetnek. –Európában is célszerű legalább tízmillió forintos biztosítási limitet választani. Van azonban néhány célország (ilyen például az Egyesült Királyság, a Benelux államok vagy éppen Izrael), ahol igen magasak az egészségügyi ellátás költségei. Az ideutazók számára legalább húszmillió forintos limittel rendelkező, magasabb kategóriájú termékeket ajánlunk – teszi hozzá Maják Viktor.

– A magasabb limittel természetesen drágul a biztosítás is, a kínálat azonban igen bőséges, és az árak is elég széles skálán szóródnak, ezért nem árt több biztosító ajánlata közül kiválasztani a nekünk megfelelőt. Egy négytagú család hétéjszakás nyaralását például már 5100 forintért is biztosíthatja (ez naponta és személyenként mindössze 160 forintot jelent), de van olyan ajánlat is, amelyik 29 ezer forintot kér el minderre. Utóbbi kerékpárra szóló kiegészítővel és gépjármű-asszisztenciával akár 53 ezer forintba is kerülhet – ismertet néhány, a biztosítók kínálatában szereplő ajánlatot RáczIstván, a Biztosítás.hu ügyvezetője.

Az alkuszcég tapasztalatai szerint alapvetően háromféle konstrukciót választanak az utazók. Harmaduk a relatív olcsó termék mellett dönt, és kevésbé foglalkoznak az ár-érték aránnyal, illetve a szolgáltatási szintekkel. Az utazók több mint fele a közepes árfekvésű terméket választja, amelyek jóval több és magasabb fedezetet tartalmaznak. Mintegy tíz százalék gondolja úgy, az a biztos, ha a legdrágább biztosítást köti meg utazásukhoz – pedig a legköltségesebb termékek a szolgáltatás alapján gyakran csak a középmezőnyben kullognak.

A Magyar Turizmus Zrt. adatai szerint a magyarok idén nyáron átlag 204 ezer forintot költenek külföldi utazásra. A határon túli vakációk egy személyre számítva körülbelül 90 ezer forintba, egy éjszakára vetítve pedig 25 ezer forintba kerülnek. Az elmúlt egy évben Európába utazók adatai alapján az utasbiztosítások átlagára egy hétre 9503 forint volt.

Top cikkek