A Duna bal partján
Egy-egy napsütötte hétvégén a börzsönyi és pilisi turistautak, a visegrádi vár, a váci Duna-korzó, a vízparti büfék és révátkelők megtelnek élettel. A folyó mentén húzódó két kerékpárút pedig bringásokkal. Induljunk el ezúttal a bal parton!
TERVEZZ EGÉSZ NAPRA!
Bár 40 km-t letekerni egy alapvetően szintemelkedés nélküli, kiépített kerékpárúton nem tart sok-sok órán át, a Dunakeszitől Zebegényig tervezett kerekezést azonban nyugodtan tervezhetjük egész naposra.
Aki a fő városból indul, s nem akarja megfejelni a túrát még oda-vissza néhány tíz kilométerrel, az vonattal is utazhat. A MÁV-Start járatain van kerékpárszállítás az e célra kijelölt kocsikban. Dunakeszi vagy Dunakeszi-Gyártelep vasútállomáson érdemes leszállni, majd letekerni a városon át a folyópartra, hogy onnan a kijelölt terepen guruljunk tovább.
Megtehető országúti géppel is az út, amely Gödön, Sződligeten, Vácon, Verő cén, Kismaroson, Nagymaroson át vezet Zebegényig, sokszor közvetlenül a vízparton vagy annak közelében.
LÁTNI- ÉS ENNIVALÓK
Ez egyben elő ny és hátrány is. Elő ny, mert nem lehet anélkül továbbhaladni, hogy ne csodálkoznánk rá a méltósággal csordogáló folyóra, a Visegrádi-hegység, a Naszály vagy a Börzsöny csúcsaira, a mindig horgászokkal teli sződligeti jachtkikötőre, a Vác előtti ártéri erdőre, s ne fényképeznénk párat. Megállásra késztet a hangulatos váci sétány is, a túloldalon a visegrádi vár, a Prédikálószék csúcsa, majd Zebegénynél a folyó kanyarulata.
Nehéz nem megtorpanni a sok-sok vendéglátóhely valamelyikénél: éttermek, csárdák, büfék, halsütödék sorakoznak minden településen. Érdemes elidő zni Nagymaroson is –a panorámáért és a Beatrix királynéról elnevezett kerékpárút mentén található emlékkőnél, ott, ahol azt 1996-ban elkezdték építeni.
Hátrány ugyanakkor a Duna, amely immár csaknemmenetrendszerűen, négyévente nem fér a bőrébe, azaz a medrébe, és ilyenkor a kerékpárút tetemes része, akár egésze víz alá kerülhet – amint az idén is.
MINDIG LEGYEN KILÁTÁS
A kerékpárút csak néhány rövid szakaszon vezet házak között vagy főúton, alapvetően önálló aszfaltcsíkon haladhatunk, a 2-es és 12-es utaktól függetlenül. Ezeket jobb is kerülni – zsongó hétvégéken a forgalom igen sűrű.
Vissza kell fogni a sebességet a váci sétányon és a hajóállomás utáni szakaszon is, ahol jó időben mindig sok a korzózó, babakocsi-tologató, kutyasétáltató. De nem is érdemes sietni, ső t, kedvet kaphatunk a kompozáshoz is, hogy átugorjunk a Szentendrei-szigetre – igaz, ez megér egy külön túrát is.
Zebegénybe érve az óránként induló vonatok valamelyikével közlekedhetünk tovább Budapest vagy Szob felé. A kocsiban úgy helyezkedjünk, hogy mindig legyen kilátás. Biztos látunk még valami szépet, ami a nyeregben nem tűnt fel!
PLUSZ
Kompmenetrendek, programok a térségben: http://www.dunakanyar.hu Költségek Teljes árú vonatjegy Dunakeszire, majd Zebegényből vissza: 1405 Ft + kerékpárjegy, távolságtól függően.
Révátkelés a Dunán (Dunakeszin, Gödön, Vácon, Nagymaroson, Szobon), személyjegy: 300-400 Ft + a kerékpár számára is kell váltani egy személyjegyet.
Étkezés: főételek 1000-1500 Ft, sült kolbász, sült hal 800-1500 Ft, mennyiségtől függően.
Múzeumok az útvonalon Vác, Memento Mori kiállítás (XVIII. századi múmiák) Verőce, Gorka-múzeum (kerámiák) Zebegény, Szőnyi István-emlékház Zebegény, Hajózási Múzeum