Eltűnt holmik

Magától értetődő elvárás, hogy a turisták, utazók gondtalanul, nyugodtan tölthessék napjaikat a szállodákban, ami néha a hotelek minden erőfeszítése ellenére és jó szándéka ellenére sem sikerül.

Egy utazási iroda szervezésében érkezett a család az olaszországi tengerparti szállodába. Az egyik nap a hotel strandjára kivitt dolgaik eltűntek, nem is lettek meg soha. Kinek kell a kárt megtéríteni?

Minthogy utazási iroda szervezte az utat, annak kell a kárt megtérítenie. A hatályos jogszabályok értelmében ugyanis az utazásszervező a közreműködői – és a szálloda közreműködőnek minősül – magatartásáért úgy felel, mint ha maga járt volna el. A kár megtérítése azonban nem bemondásra történik, hanem az utasnak kell bizonyítania, hogy a kár valóban úgy esett meg, ahogy azt előadta. A későbbi bizonyítás érdekében nagyon ajánlatos, ha az utas jegyzőkönyvet készíttet a kárról akár az iroda helyi képviselőjével/csoportkísérőjével vagy – ha nincs ilyen – a szálloda illetékesével.

Hasonló esetben például a milliós nagyságrendű búvárfelszerelést is köteles megtéríteni az utazásszervező?

Ez attól függ, hogy mennyibe került az utazás. A rendelet tudniillik kimondja, hogy az utazásszervező a részvételi díj kétszereséig korlátozhatja kártérítési felelősségét. Ám a korlátozás csak akkor érvényes, ha az utazási szerződés tartalmazza ezt a kikötést.

Dr. Salamon András ügyvéd, a Turizmus Panoráma jogi szakértője jog@turizmus.com
Dr. Salamon András ügyvéd, a Turizmus Panoráma jogi szakértője jog@turizmus.com

Ha tehát a részvételi díj kétszerese eléri vagy meghaladja a békaember-kellékek árát, akkor az iroda a teljes kárt téríti meg, ha nem, akkor csak anynyit, ameddig a részvételi díj duplája fedezetet nyújt. A részvételi díjba azonban nem lehet beleszámítani az utazással kapcsolatos adók és illetékek (például reptéri illeték, idegenforgalmi adó stb.) összegét.

A vendég közvetlenül a szállodánál foglalta le szobáját, és ott-tartózkodása alatt a szobájából eltűnt a készpénze és a méregdrága arany karórája. Köteles megfizetni a hotel a keletkezett kárt?

Csak részben. Készpénz (továbbá értéktárgy és értékpapír) esetében csupán akkor kell kártérítést fizetnie, ha ezeket a dolgokat megőrzésre átvette, vagy az átvételt megtagadta. Ez ma már általában azt jelenti, hogy a vendég betette-e a pénzét, értéktárgyát a széfbe, vagy sem. Ha mondjuk van széf, de nem vagy nem megfelelően mű ködik, akkor az a jog nyelvén az átvétel megtagadását jelenti.

Ha a vendég használta a széfet, és ennek ellenére kár keletkezett, azt a szálloda teljes mértékben köteles megtéríteni. De a szobában vagy más, a vendégek számára nyitott (lobbi, parkoló, kert stb.) helyeken hagyott és eltűnt készpénzért, ékszerért (értéktárgyért) a hotel nem tartozik semmilyen kártérítéssel –hacsak a vendég nem bizonyítja be, hogy a szálloda nem a kellő körültekintéssel járt el az általános őrzés tekintetében. Ez történt, amikor egy besurranó tolvaj a rövid időre őrizetlenül hagyott recepcióról elvitt egy szobakulcsot, s ellopta az ott lakó vendég ékszereit és pénzét.

Bármennyire értékes is azonban a karóra, nem értéktárgy, hanem használati eszköz. A hotel kártérítéssel tartozik érte, ám ennek mértéke a törvény alapján legfeljebb a napi szobaár ötvenszerese. Ez az értékhatár vonatkozik minden olyan, a szállodába bevitt dologra, ami nem készpénz, értéktárgy vagy értékpapír.

Top cikkek