Jótállás késés esetén
Mint az Utazás melléklet is beszámolt róla, a közelmúltban aWizzAir bevezette az ún. késési jótállást, amellyel tovább kívánja erősíteni az utasok bizalmát a légitársaság iránt. Az intézkedés lényege, hogy amennyiben egy járat két órát vagy ennél többet késik, 27 500 forintot írnak jóvá az utas WIZZ-számláján. Az elő zetes regisztrációhoz kötött szolgáltatás legkéső bb az indulás előtt két nappal, 2750 forintos áron vásárolható meg a légitársaság honlapján. A késést követően az összeget hét napon belül jóváírják, azt az utas egy éven belül bármelyik járatfoglaláshoz vagy termékvásárláshoz felhasználhatja.
Mint az Európai Fogyasztói Központ közleményében rámutatott, az intézkedés első látásra igen kedvezőnek tű nik, és annak egyes elemei üdvözlendő k is, hiszen ha a késés 2 és 3 óra között van, és az utas megváltotta a jótállás díját, akkor a légitársaság a 27 500 forintnyi kreditet jóváírja az elő zetesen létrehozott számlán az utas számára. Emellett a késési jótállás minden típusú késésre érvényes, még azokra is, amelyek nem a légitársaságtól függenek, így például az idő járás vagy munkabeszüntetés miatt bekövetkező késésekre is.
Három órán túl
Jó tudni ugyanakkor azt, hogy az Európai Bíróság tavaly novemberi ítélete alapján ennek az összegnek minimum kétszerese jár már háromórás késés esetén is, amenynyiben azt nem rendkívüli körülmények okozták. A hatályos, járatkésésekre vonatkozó európai uniós szabályozás szerint ugyanis az utasok, amennyiben járatukat törölték vagy beszállásukat visszautasították, az alábbi összegű kártérítésre jogosultak:
a) 250 euró minden 1500 kilométeres vagy rövidebb repülőútra;
b) 400 euró minden 1500 kilométernél hosszabb, Európai Unión belüli és minden egyéb, 1500–3500 kilométer közötti repülőútra;
c) 600 euró minden, az a) és b) pontba nem sorolható repülőútra. Az ítélet szerint a késéssel érintett járatok utasai a járattörléssel azonos mértékű kártalanításra jogosultak, ha végső célállomásukat a légitársaság által eredetileg tervezetthez képest három vagy ennél több órával később érik el.
A kártérítés tehát automatikusan jár minden utasnak már háromórás késés esetén is, anélkül, hogy azért elő zetesen külön díjat fizetne. Ilyenkor a kártérítés pénzben jár, nem pedig az adott légitársaságnál jóváírt repülési kreditben, legalacsonyabb összege 250 euró –vagyis a két és félszerese annak, amit a WizzAir ajánl.
Az Európai Fogyasztói Központ magyarországi képviseletének közleménye hozzáfű zi: bízik abban, hogy a légitársaságok az általuk nyújtott többletjogok mellett, mindenféle díjszabás nélkül maradéktalanul biztosítják a fogyasztóknak a légi utasokat megillető jogokat.