Így válasszon utazási irodát!
Először is lássuk az alapokat! Magyarországon nyilvánosan csak az szervezhet és közvetíthet utazást (akár interneten is!), akinek erre engedélye van: hatósági nyilvántartásba vették, és megfelelő vagyoni biztosítékkal rendelkezik.
A hatósági nyilvántartást a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) vezeti, a regisztrációs számokat a hivatal adjaki, illetve vonja vissza. Az utazásszervező k kötelesek a regisztrációs számot mindenféle kommunikáció során feltüntetni (reklám, katalógus), és azt ki kell írni az irodáikban is.
Amelyik irodát nem vett nyilvántartásba az MKEH, az jogosulatlan utazásszervezést vagy utazásközvetítést végez. Aki így szervez vagy közvetít utakat, veszélybe sodorhatja utasait: azok külföldön rekedhetnek, esetleg sosem látják viszont befizetett pénzüket. Aki jogosulatlan utazásszervező vel utazik, az lehet, hogy kevesebb pénzt fizet be, de kockára teszi utazása, nyaralása kimenetelét, ráadásul támogatja a feketegazdaságot is.
Az ellenőrzés lépései
Keresse meg a kiválasztott utazási iroda nyilvántartásba vételi számát a katalógusban, a honlapján vagy az irodában! Ez egy hosszabb betű-szám kombináció, amelynek utolsó tagja a bejegyzés éve (pl: R-0801/93/1997). Nyissa meg számítógépe böngészőjében a www.mkeh.gov.hu/nyilvantartasok oldalt, és klikkeljen az Utazási irodák listája linkre.
Az így letöltött pdf-fájl tartalmazza az összes nyilvántartásban vett iroda fontosabb adatait (képviselő , nyilvántartásba vétel, székhely, elérhetőségek, vagyoni biztosíték stb.).
Amennyiben a listán szerepel az adott iroda, biztos, hogy nem jogosulatlan utazásszervezővel van dolgunk.
Egyéb lehetőségek
Ugyanitt meg lehet nézni a nyilvántartásból törölt irodák nevét is. Érdemes visszatérően ellenőrizni a listát, hiszen attól, hogy egy iroda egyszer a listán volt, bármikor adódhat problémája – a törölt irodák hosszú sora mindenképpen erről tanúskodik.
Még egy jó tanács: nem szabad kizárólag arra hagyatkozni, hogy valamely olcsó utakat kínáló iroda szerepel a nyilvántartásban. Mint egy jó tender esetében, érdemes versenyeztetni a piaci szereplőket, és legalább öt-hat ajánlatot összehasonlítani!
A kínált szolgáltatás befizetését megelőző en természetesen érdemes számos egyéb tényezőt is figyelembe venni – ezekre későbbi számainkban térünk vissza.