Térségben az erő

Hajdúszoboszló nem adja föl, mindent megtesz vonzerejének népszerűsítéséért. E téren jelentős fejlődést hozhat a turisztikai desztináció menedzsment (TDM).

Nemcsak egyetlen város, hanem a térség, a régió turisztikai lehetőségeit kell felkínálni a vendégeinknek, mert aki több napra látogat Hajdúszoboszlóra, az elmegy Debrecenbe és a Hortobágyra is. Ezért közösen összeállított csomagokkal, ajánlatokkal és kiadványokkal kell segíteni a turistákat –mondja Máté Lajos, a hajdúszoboszlói önkormányzat turisztikai bizottságának elnöke, aki egyben a helyi vendéglátók egyesületének vezetője is. Máté Lajos szerint a nyugaton már bevált, úgynevezett Turisztikai Desztináció Menedzsment (TDM) jelenthet megoldást a vendégcsalogatásra. Ennek lényege, hogy a szolgáltatók profi turisztikai és marketinges szakemberekből álló szervezetet hoznak létre, amelyben közvetlen módon érvényesíthetik szakmai befolyásukat.

A TDM-ek megalakítására a kormány tavaly pályázatot írt ki, melyen a hajdúszoboszlóiak 63,7 millió forintot nyertek, és az önrésszel 75 millióra kiegészített költségvetésből 2 évig mű ködhet a várhatóan szeptemberben hat főállású szakemberrel felálló új szervezet.

A Hajdúszoboszlói Turisztikai Nonprofit Kft.-ben az önkormányzat 40, míg a Hungarospa Zrt., a fizetővendéglátók egyesülete, illetve a vendéglátók egyesülete 20-20 százalékkal van jelen. Utóbbi elnökeként Máté Lajos úgy látja: Hajdúszoboszlón ugyan valamelyest visszaesett a vendégforgalom, de a hotelekben, panziókban a 15-20 százalékos visszaesés végül csak a 3 százalékot érte el. Különösen a német turisták számának évek óta tartó folyamatos csökkenése érinti érzékenyen a turizmusban érdekelt vállalkozásokat. A gyógykezelésre érkező német vendégek ugyanis átlagban 12 napot töltöttek a fürdővárosban, és komplett szolgáltatást igényeltek, azaz sok mindenért fizettek. Ugyanakkor Budapest, illetve Hévíz után Hajdúszoboszlón regisztrálták a legtöbb vendégéjszakát az elmúlt évben. A beszedett idegenforgalmi adó összegében pedig csak a főváros előzi meg Hajdúszoboszlót, ahol mintegy 280 millió forint folyt be ebből a kaszszába. Habár sok turista elsősorban a gyógyvíz miatt keresi fel a települést, nagyon nehéz konkurálni a különböző tengerparti helyekkel. A szoboszlóiak azonban nem adják fel, és ennek egyik lépése volt, hogy az elvesztett piaci pozíciók visszaszerzésére az önkormányzat és a gyógyfürdő szerző dést kötött Klaus Lindemann turisztikai szakértővel, aki korábban a stuttgarti régió marketingvezetőjeként ténykedett. Részt vesz a város turisztikai kínálatának újrapozícionálásában, illetve a legújabb attrakciója, az Aqua-Palace piaci bevezetésében is.

Top cikkek