Jó ötletek az utazáshoz vagy becsapás?

A szálláshely-értékesítésre specializálódott, csak a világhálón működő irodák a honlapjaikon szörfölőket utazási élményeik, a szállodákban szerzett tapasztalataik megírására biztatják. A virtuális vendégkönyvben megjelenő dicsérő és elmarasztaló bejegyzések és az azokból kreált különféle hotellisták érdekes és hasznos olvasmányként szolgálhatnak.

A vendégkönyvi bejegyzésekből kitűnik, hogy magyar turisták ritkán látogatják az online utazási irodákat. Inkább megveszik az utazásszervezők által összeállított csomagokat, semmint hogy maguk terveznék-szerveznék meg túráikat. Néhány iroda mégis számol velünk: magyar nyelven is működik. Így tesz például a piac egyik jelentékeny szereplője, a Booking.com, amely 24 nyelven kínál szállást 71 ország 73 ezer hoteljében, és, mint állítja, 400 ezer szállodakritikát tesz közzé. Szintén magyarul szólítja meg látogatóit a sokkal kisebb Ongo.hu, amely vitafórumot kínál az egymással feleselő szállodakritikák szerzőinek. Felváltva használja az angol és a magyar nyelvet az Octopustravel.com, amely az egyik nagy idegen nyelvű oldal, a TripAdvisor.com vendégkönyvének bejegyzéseit közli. Csakis magyarul működik az online irodák egyik legkisebbike, a Szallas.hu, amely kizárólag magyarországi hotelszobákat kínál, és arra kéri látogatóit, hogy tízpontos skálán jelöljék be minősítésüket a hely személyzetéről, tisztaságáról, ár/értékarányáról, megközelíthetőségéről.

Strompf Klára, a Magyar Turizmus Zrt. frankfurti szaktanácsadója egy német fogyasztóvédelmi alapítvány, a Stiftung Warentest vizsgálatának eredményeire figyelmeztet. Elmondja, hogy az elemzők két csoportba osztották a szállodakritikákat közlő portálokat. Az egyikbe azokat sorolták, amelyek - mint például a TripAdvisor.com vagy a Hotelkritik.de - bárki véleményét minden korlátozás nélkül közzéteszik, míg a másikba azok kerültek, amelyek - mint például az Expedia.de - kizárólag olyan személyek kritikáit hozzák nyilvánosságra, akik valóban tartózkodtak a szálláshelyen, és náluk foglaltak.

Miután a vizsgálat megállapította, hogy 30 millió német használja a világhálót utazása megszervezéséhez, és közülük hétmillió veszi figyelembe az utazási közösségek információit, a fogyasztóvédők továbbmentek: azt kutatták, mennyire manipulálhatók a szálláskritikák. Fiktív értékeléseket jegyeztek be az összes vizsgált portálra, téves adatokkal jellemeztek szállodákat, és a katalógusok jellegzetes fogalmazásait használták. A hét ellenőrzött portál között mindöszsze egy akadt, a Hotelkritik.de, amely nem tette közzé a hamis értékelést.

A Magyar Szállodaszövetség tiszteletbeli elnöke, Niklai Ákos azt vallja, hogy a turisztikai szolgáltatások minőségét független és átlátható módon kellene mérni, értékelni és közzétenni. Hasonló követelményeket fogalmazott meg a HOTREC, az Európai Szállodák és Éttermek Szövetsége is, és azokat eljuttatta az utazási közösségek oldalainak fenntartóihoz is, tette hozzá Niklai, mint a HOTREC vezetőségének tagja.

Arról nincs hír, mit szólnak mindehhez az online utazási irodák, azaz a weboldalgazdák.

Top cikkek