Az Obama-turizmustól az ideiglenes szállodákig
„Funemployment”
A fun (szórakozás) és unemployment (munkanélküliség) szavak összevonásával jellemzett jelenségnek az az oka, hogy a gazdasági válság miatt világszerte nőtt a munkanélküliség, így azok, akik megengedhetik maguknak, állásuk elvesztése után a hirtelen jött szabadságot arra használják fel, hogy hobbijuknak hódoljanak – például utazzanak. Ez különösen Észak-Amerikára jellemző, ahol a munkanélküliek több mint fele 35 év alatti, egyedülálló fiatal. Ők gyakran fizetnek be hosszabb kirándulásokra, világkörüli útra indulnak, vagy hosszabb távra szóló repülőjegyeket vásárolnak. Ez nálunk még nem jellemző, az utazás ugyanis kevésbé szabadidő, mint pénz kérdése, így kevés fiatal engedheti meg magának, hogy utazgasson, ha nincs munkája – véli dr. Szalók Csilla, a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi Vendéglátó-ipari és Idegenforgalmi Kar Idegenforgalmi Intézetének vezetője.
Szállodák a semmiből
A trendelőrejelzés szerint elterjedhetnek az Egyesült Királyságból elindult ideiglenes, „pop-up” szállodák. Ezek a „konténerekből” néha akár pár óra alatt szállássá alakítható hotelek a hagyományos szálláshelyek megfizethető, mégis egyedi és különleges alternatívái lehetnek. Sokszor eldugott, nehezen megközelíthető helyeken, környezetkímélő szállást nyújtanak. A „pop-up” hotelek azok számára is vonzóak, akik fontosnak tartják a fenntarthatóságot, a környezet védelmét.
Méret utáni utazás
A személyre szabott utazásokat kínáló úgynevezett concierge irodák szolgáltatásai eddig a tehetősebb réteg számára volt elérhetőek, ám a tömegturizmusban is egyre nagyobb az igény az egyedi, személyes élményeket nyújtó utazásra. Ez a trend Magyarországon is megfi gyelhető: az utazási irodák próbálnak olyan csoportos utakat illetve városlátogatásokat összeállítani, amelyek különböző programlehetőségeket, így nagyobb szabadságot kínálnak utazóknak. A jövőben az egyik legnagyobb kérdés az utazási irodák sorsa lesz, mondja Szalók Csilla. Az internetes repülőjegy és szállásfoglalás elterjedése miatt egyre kevesebben veszik igénybe a hagyományos szervezett utakat és inkább maguknak szervezik meg az utazást. Az utazási irodák ezért ma már leginkább a fiatal, iskolás korosztály és az idősebbek számára szerveznek utakat.
Az elemzés ezen kívül négy, főként kontinensekhez kötődő trendet említ meg: a Közel-Keleten csak nőknek fenntartott szállodák terjednek el. Afrikára Barack Obama irányította rá a figyelmet: sok afroamerikai utazik Afrikába, hogy felkutassa gyökereit. A kenyai származású amerikai elnök megválasztása után például népszerű úti cél lett Kenya is. Ázsiában a golfturizmus terjed el, Latin-Amerika pedig valószínűleg a luxusutazások célpontjává válhat majd.