Óvatosan a fapadosok hirdetéseivel!

Könnyen „átverik” az embert a fapados társaságok által hirdetett és közölt árak. Ezek sosem azonosak az összeggel, amelyet a foglalás végén fizetünk. A különbség akár két-háromszoros is lehet.

Csak úgy lehet feltérképezni a foglaláskor fizetendő összeget, ha teljes egészében végigmegyünk a foglalási folyamaton, egészen addig, amíg el nem kéri a rendszer a kártyaszámot. Ha csak az ár felől tájékozódunk, kártyaszámot nem kell beírni, ám ki kell választani azt a plasztiktípust, amivel fizetni fogunk, ekkor mutatja meg ugyanis a rendszer azt, hogy az adott kártya használatakor mekkora összeget számít fel a légitársaság – azért, hogy fizetünk. Hogy ez a díj jogszerű-e, s hogy miért nem számítják bele a hirdetésekben közzétett árba, az nagy kérdés, elvégre a fizetés kötelező művelet a foglaláskor. Ezt a problémát az EU fogyasztóvédelmi hatóságainak kellene megvizsgálniuk... A légitársaságok álláspontja, hogy bizonyos kártyák vagy fizetési mód esetén nem számítanak fel extra díjat, így tehát ez nem kötelező elem, amit be kell számolni a hirdetett árba, ahogy a reptéri illetéket. Ha egy társaság a Visa Electron kártyával ingyenes fizetést biztosít, ezzel nem sokra megy egy MasterCard kártya birtokosa.

Az elméleti okoskodás helyett lássunk egy konkrét példát: próbafoglalásunk egy Rya nair-járatra készült Budapest és a közép-angliai East Midlands repülőtere között, január végi utazásra, egy hoszszú hétvégére. A rendszer által kiadott ár szakaszonként 4990 forint lett, az egyszerűség kedvéért számoljunk ötezerrel, tehát oda-vissza tízzel. Ezt mutatja a rendszer, amire rárakódik kétszer 1500 forint, az online check-in díjaként. Ezt az automata máris beszámította a végső árba. A járatválasztás után 13000 forintot mutatott a számítógép. Az elsőbbségi beszállításért 2400 forintot kér a társaság a teljes útra, míg tizenöt kilogrammnál nem nehezebb csomagunk elszállításáért kilencezret. Aki Visa kártyával fizet, további háromezret szurkolhat le, s így jön ki a végső ár: 27400 forint oda-vissza. Ha valaki nem online vesz jegyet, annak 20 angol fontot kell fizetnie az utasfelvételért. A járat módosítása a két ár közötti különbözeten felül 25 fontért lehetséges, míg a név módosítására 100 font ellenében van lehetőség – utóbbiak a hagyományos légitársaság esetén sem ingyenes szolgáltatások. Aki sporteszközt is vinne magával, az oda- vissza 24 000 forintot fizet például egy sílécért.

Síelőket próbál megfogni a Swiss, amely a téli szezonban a síléceket ingyen szállítja el a repülőgépeken. Aki a reptérről nem szeretné cipelni a síléceket, és vonattal utazik tovább (Svájcban ez logikus megoldás), az húsz frankért igénybe veheti a fly rail szolgáltatást is: nem kell felvennie a sílécet a reptéren, azt automatikusan elviszik arra a vasútállomásra, ahová az utas vonatjegye szól.

Top cikkek