Ismét tárgyal egymással a BA és a szakszervezet
Egymillió olyan British Airways-ügyfél van, aki december 22. és január 3. között kíván a nemzeti légitársasággal utazni, és ezért szinte óráról órára keresi fel annak honlapját, hogy friss információhoz jusson a tervezett sztrájkkal kapcsolatban. A leendő utasok száma alapján a kritikusnak ígérkező helyzet előtt egyelőre még mindig várakozó álláspontra „buzdít” az ostromlott légitársaság, és amíg nem sorolja fel, mely járatokat érint konkrétan a kabinszemélyzet munkabeszüntetése, nincs mit tenni.
Az illetékes szakszervezet, a Unite 12 500 tagjának 80 százaléka szavazott múlt kedden a sztrájkról, és a hírműsorok rendre bejátsszák azt az üdvrivalgást, amely az akció 92 százalékos támogatottságának bejelentését követte. A legutóbbi üzleti évében 402 millió fontos veszteséget felhalmozó British Airways szakszervezete az éppen a hatalmas hiánnyal magyarázott leépítések és bizonyos munkakörülmények megváltoztatása miatti kíván a radikális eszközhöz nyúlni.
A legforgalmasabb időszakra meghirdetett sztrájknak rendkívül negatív a fogadtatása a szigetországban. Nincs ember, aki a szakma legjobban fizetett kabinszemélyzetével rokonszenvezne. Különös érzéketlenségre vall – mondják a kritikusok –, hogy a családi vagy üdülési célból utazó ügyfelek vakációját teszi tönkre a szakszervezet. A BA csak olajat öntött a tűzre, amikor bíróság elé vitte az ügyet, arra hivatkozva, hogy a szakszervezeti szavazáson ezer olyan dolgozó is részt vett, akiktől a légitársaság már korábban megvált, megsértve ezzel az 1992-ben elfogadott szakszervezeti, illetve a vezetők és beosztottak közötti viszonyt szabályozó törvényt.
A Unite-nek három hétre lenne szüksége, hogy tagjai ismét szavazzanak a munkabeszüntetésről, vagyis az már csak az ünnepek után jöhetne össze. A BA vezérigazgatója, Willie Walsh elmondta: a Unite már múlt pénteken tudta, hogy baj van a szavazással, mégis „cinikus módon nem tágított az utasokkal és a vállalattal szembeni szélsőséges, nagy publicitást kapott fenyegetéstől, annak ellenére, hogy annak beváltása egyáltalán nem volt biztos”. A Unite vezetése nem akart alulmaradni a szópárbajban, és „macsó fellépéssel” vádolta a BA menedzsmentjét, amely előnybe helyezi a félrevezetést és a konfrontációt, sőt a pereskedést is a tárgyalásokkal szemben. A 12 napos sztrájk esetén a BA hatalmas, 300 millió fontos veszteséget lenne kénytelen elkönyvelni.
Szerda délutánra, a közhangulat nyomására, a BA és a Unite mégis visszatért a tárgyalóasztalhoz, miután a szakszervezet társfőtitkára maga is eltúlzottnak nevezte a munkabeszüntetés hosszúságát, Gordon Brown kormányfő pedig a dialógus újrakezdésére szólított fel.
A Malév pilótái is sztrájkolnak karácsonykor?
A Malév pilótákat képviselő Hunalpa szakszervezet tegnap bejelentette, hogy december 24-én reggel határozatlan idejű sztrájkba kezdenek, amennyiben nem kapnak 24,3 százalékos béremelést. A légitársaság közlése szerint ez az átlagos pilóta béreket számítva fejenként félmillió forintot jelentene, tekintve, hogy a Malév pilótáinak átlagos havi bére 2,2 millió forint. Martin Gauss vezérigazgató felelőtlennek nevezte a lépést, mondván, a magyar és orosz kormány a tulajdonosokkal keményen dolgozik a Malév tőkehelyzetének rendezésén, s ennek sikerét alááshatja egy esetleges sztrájk. (Munkatársunktól)