Szédítő csúcsok és kéklő gleccserek

Patagónia alighanem azt jelenti Argentínának, mint Szibéria az oroszoknak, vagy a hajdani Vadnyugat az amerikai pioníroknak.

Dubaiba kell a vízum!

A Népszabadság 2009.

Biztosítás: kártya vagy kötvény

Három, külföldre utazó honfitársunk közül kettő sajnálja a pénzt utazási biztosításra, ellentétben a Nyugat-Európában élőkkel, akik fordított arányt mutatnak: három utas közül kettő legalább az alapesetekre - betegség, baleset és pogygyászkár esetére - köt biztosítást, állítják a témában publikáló szakemberek.

Harci repülők és tankok

UTAZÁS TOP 50

Hazamenni tilos!

A kambodzsai Siem Reap repülőterre kora reggel érkeztem, este utaztam volna tovább. Ám a helyi hatóságok mosolyogva közölték: nincs visszaút. Ha ugyanis valaki egy adott napon repülővel érkezik ide, nem mehet el ugyanazon a napon. Ez egy helyi jogszabály. UTAZÁS TOP 50

 

A fapadosnál sem kötelező éheznünk

Az úgynevezett fapados járatok megjelenése Magyarországon is sok ember számára lehetővé tette az olcsó külföldi utazásokat. Egyes diszkont légitársaságok esetében viszont rendszeresen hallhatunk arról, hogy utasaikat étlen-szomjan valamelyik külföldi repülőtéren hagyták, vagy a két-három órás késést "normálisnak" nevezték, hiszen ennyi pénzért nem várhatjuk el, hogy pontosan induljanak a járatok. Sokan nem ismerik, milyen jogaikkal élhetnek a légitársaságokkal szemben. Pedig a fapados légitársaságoknak az utasokkal szemben ugyanolyan kötelezettségeik vannak, mint a hagyományosaknak.

Az Európai Unióban egységes szabályozás (a 2004/261 számú EK-rendelet) vonatkozik az utasoknak nyújtandó kártalanítási és segítségnyújtási kötelezettségekre, amelyek akkor terhelik a légitársaságokat, ha visszautasítják egy olyan utas beszállását, aki érvényes jeggyel rendelkezik, ha a járatok számottevő késéssel indulnak, vagy törlik azokat. A rendeletben foglalt kötelezettségek a légitársaságok üzletszabályzatában is szerepelnek, amelyet az adott cég honlapján és repülőtéri irodájában is hozzáférhetővé kell tenni az utasok számára.

Jó tudni, hogy legalább kétórás késés esetén nemcsak a várakozási idővel ésszerű arányban álló étkezést és frissítőket kell a légitársaságnak felajánlania, hanem két telefonhívás, fax vagy e-mail küldésének a lehetőségét is, illetve köteles ezeknek a költségeit megtéríteni. Ha a késés olyan mértékű, hogy az eredeti időpontot követő napon tudnánk csak útnak indulni, akkor a légitársaság köteles szállásról és a szálláshoz való elszállításról gondoskodni. Ha a légitársaság erre nem hajlandó, akkor a szállítás és a szállás költségeiről mindenképpen kérjünk számlát, és ezt őrizzük meg, hogy a későbbiekben bizonyíthassuk a követelt összegek mértékét. Ha egy cég több munkavállalója is üzleti úton vesz részt, és a járat ennyit késik, a felmerülő jelentős szállásköltségeket nem a munkáltatónak, hanem a légitársaságnak kell viselnie. Ha a késés időtartama több mint öt óra, akkor nem vagyunk kötelesek várakozni, hanem azt is kérhetjük, hogy a légitársaság szállítson minket vissza oda, ahonnan elindultunk, illetve hét napon belül a repülőjegy árát is visszaigényelhetjük.

Ha azzal szembesülünk a repülőtéren, hogy járatunkat törölték, és erről előzetesen minket sem elektronikus formában, sem telefonon nem értesítettek, és átfoglalást nem ajánlottak, akkor vagy visszaválthatjuk a jegyünket, vagy átfoglalhatunk a leghamarabb induló járatra, amin még van szabad hely.

Ezen jogok valamelyikének érvényesítése mellett kártérítésre is jogunk van, amelynek összege 250 és 600 euró között mozog, attól függően, hogy milyen messzire utaztunk volna. "Ha anyagi kárunk keletkezett, akkor először próbáljuk a légitársaságnál érvényesíteni az igényünket.

Ehhez mindenképpen szükség van azokra a számlákra, amelyekkel igazolni tudjuk a költségeket, amelyek a légitársaság jogellenes magatartása folytán keletkeztek - ilyen például a vonatjegy, amelyet meg kellett vennünk, hogy időben odaérjünk egy fontos találkozóra" - fogalmaz Torsten Braner, az ENWC nemzetközi jogi tanácsadó budapesti irodájának partnere. "Üzleti utak esetében az is megvizsgálandó, hogy ha késés vagy járattörlés következtében egy fontos munkavállaló kiesik a munkából, vagy egy találkozót újra meg kell tartani, a cég elesik egy üzlettől, nem érvényesíthető-e kártérítési igény a légitársasággal szemben" - mondja a szakember.

Ha a légitársaság - az üzletszabályzatában foglalt kötelezettségei ellenére - nem hajlandó megtéríteni költségeinket, igényünket bírósági úton is érvényesíthetjük. A szerződés ugyanis, amelyet a légitársaságokkal kötünk, egyszerű vállalkozási szerződés, amelyre a magyar polgári törvénykönyv szerződésszegésre és kártérítésre vonatkozó szabályai érvényesek, az ezekből eredő igények pedig magyar bíróságok előtt érvényesíthetők.

Top cikkek