Még gyorsabb szupervonat

A világhírű TGV expresszeket gyártó francia Alstom nagyvállalat legújabb, már AGV elnevezésű nagy sebességű gyorsvonata óránkénti 360 kilométerrel száguldva, felülmúlja majd az Európában leggyorsabb TGV-k 320 kilométeres csúcssebességét is.

Az AGV-t az Európai Bizottság 2007-es célkitűzésének – miszerint 2020-ig a kontinenst hálózzák be a szupergyors és biztonságos expressz vasutak – megfelelően alakították ki. A mérnökök az új szupervonatot a híres formatervező, Guiggaro vezényletével tökéletesen áramvonalasra alakították ki. A vagonokon nincsenek kiálló elemek, közöttük nincsenek rések, nyílások, a külsejüket pedig portaszító és nagyon sima festékekkel vonták be. Mindezek 10-15 százalékkal csökkentik a légellenállást.

Különlegesebb viszont, hogy a kerekeket nem az egyes vagonok alá, hanem a vagonok egymáshoz csatlakozó végei alá szerelték. Ezáltal egy, a korábbiakkal azonos, 197 méter hosszú, 500 utast befogadó szerelvény alá 12 helyett elegendővé vált mindössze 9 kerékcsoport.

A megoldás újdonsága, hogy egy kerékcsoportra, (szaknyelven forgózsámolyra) fekszik fel az elöl lévő vagon hátulja, a követőnek meg az eleje. Egy-egy forgózsámoly tulajdonképpen egy négykerekű kis, lapos kocsi. Mivel a kerekei közel vannak egymáshoz, szűk kanyarokban sem csikorognak, nem koptatják a síneket.

A vagonok végei alatti, két vagont is tartó forgózsámolyok kettős rugózásúak, a peremeiken az egyes vagonokat ringató rugók, középen pedig a közös, a vagonok eltérő mozgását egyenlítő rugózás van. Mindez jelentős súlymegtakarítást eredményez, aminek a révén 20 százalékkal több utas számára alakítható ki hely.

Új a hajtás is, mert a villanymotorokat nem a szerelvényt vontató (vagy toló) nagy villanymozdonyokba szerelik, hanem az egyes vagonokat összekapcsoló forgózsámolyokba. A villanymotorok forgó és állórészeit nem rézhuzalból tekercselik, hanem azokban állandó, permanens, azaz tömbmágneseket használnak. Ezzel a vagononkénti meghajtásmóddal 30 százalék energia takarítható meg. Ráadásul az ilyen hajtásnál a szerelvény lassításakor a hajtómotorok generátorként működve, áramvisszatermeléssel fékezik a szerelvény vagonjait. Egy-egy szerelvény 47 kocsiból is állhat.

Az AGV-szerelvények elemeit már tesztelik a csehországi Velimben létesített kísérleti pályán. A 2011-től szállítani tervezett AGV-ből egy új olasz magángyorsvasúttársaság 25 szerelvényt rendelt, de Kaliforniából is érkezett érdeklődés.

AGV a csehországi próbapályán
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.