140 karakter hírnév

Csiripelünk egy kicsit - mondják a Twitter-felhasználók, ám a kifejezés részükről korántsem olyan komolytalan, mint amennyire első hallásra gondolnánk. Felhasználók milliói adnak hírt magukról az internetes alkalmazással, amit Barack Obama amerikai elnök kampányában is sikeresen használtak a szakemberek.

Twitter, magyarul csiripelés: az első hallásra esetleg kínainak ható név egy ismertségi hálózatot takar, valójában egy úgynevezett mikroblog-szolgáltatás, mely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy rövid bejegyzéseket vagy egymásnak szánt üzeneteket írjanak a világhálón. A lényeg, hogy mindenféle színes-szagos trükktől mentesen, formázatlan szövegként, maximum 140 karakter hoszszúságban tegyék.

A csatorna, amin keresztül mindezt megtehetik, az lehet sms, a Twitter honlapja, lehetnek azonnali üzenetküldő alkalmazások és lehet egy speciálisan erre a célra a saját számítógépünkre letöltött kis program is, ez utóbbit nevezzük Twitter API-nak. A rendszert 2006 októberében a San Franciscó-i Obvious Corp. fejlesztette ki, de hosszú ideig csak a "kemény internetes arcok" tudtak róla. Pedig a Noah Glass és Jack Dorsey alapította projekt már 2007-ben is elhozta a rangos South by Southwest internetes innovációs díjat Amerikában. A díj átvételekor az alapítók csak annyit mondtak: meg szeretnénk köszönni 140 vagy kevesebb karakterben. És meg is tettük!

A mikroblog lényege, hogy a friss bejegyzések a felhasználó profilján jelennek meg, de a rendszer azonnal kézbesíti azoknak a felhasználóknak is, akik erre feliratkoztak. A küldő meghatározhatja, hogy csak azok kapják meg a kézbesítést, akik a baráti köréhez tartoznak vagy - az alapbeállítás szerint - mindenki.

A rendszer használata ingyenes, de ha valaki sms-eken keresztül kommunikál a rendszerrel, akkor ez pénzbe kerül, hazánkból ráadásul egy angol sms-számra kell küldeni a rövidke üzeneteket. Miközben tavaly ilyenkor a rendszert még alig használták többen, mint félmillió, ma már hétmilliónál is több felhasználója van, Magyarországról a becslések szerint néhány ezer.

A fejlesztőcéget folyamatos kihívások elé állította a növekvő felhasználói bázis, de a boom egyértelműen az amerikai elnökválasztási kampány előtt és közben következett be. A Wall Street Journal cikke szerint azonban a felhasználókban a rendszer akkoriban vegyes érzelmeket keltett, ezért járt némi kockázattal is az intenzív felhasználása a kampányban. Sokan gondolták úgy, hogy ennek az egyszerű rendszernek köszönhetően az emberek az elfoglalt barátaikkal is tarthatják a kapcsolatot, ám másokat zavart, hogy a kelleténél több információt tudtak meg a másokról, például azt, hogy mikor kelt, hogy mit ebédelt.

Elnöki csirip
Elnöki csirip

Ráadásul azok közül, akik a mobiltelefonjukat bekapcsolták a rendszerbe, sokan panaszkodtak, hogy a készülék túl sűrűn jelez, ráadásul megnőtt a telefonszámlájuk. Ez utóbbi kifogás persze az sms árának csökkenésével és a wifi-hálózatok terjedésével érvényét vesztette, de tény: az erre fogékony felhasználókat szinte magához szíjazza a rendszer.

Bedő Viktor kommunikációfilozófus szerint ez nem csoda, ugyanis a Twitter forradalmi: nem a technológiában - noha a multimédiás mobilok korában senki sem gondolta volna, hogy "sima" szöveggel is ennyire el lehet varázsolni az embereket -, hanem a lazasággal. A kutató szerint miközben a blogok még mindig formálisak, merevek és szerkesztettek maradtak, addig a mikroblogok esetében senki nem vár el ilyesmit, így 140 karakterben sokkal lazábban tudja magát kifejezni az ember. Ráadásul, mivel elvileg a szűk környezetnek szól, eleve könnyedebb stílust enged meg magának a twitterelő, annak ellenére, hogy - külön beállítás nélkül - elvileg bárki figyelheti a bejegyzéseit.

A Magyar Tudományos Akadémia és a T-Mobile kutatási projektjében dolgozó szakember szerint a Twitter által folyamatosabb lehet és demokratikus alapon is szerveződhet a tájékoztatás, s nem zárta ki azt sem, hogy a tömegkommunikáció is integrálni fogja a Twittert. Kezdeti jelek már vannak is erre: a cég a twitterelők segítségével alkot filmforgatókönyvet. Érdemes emlékezni arra is: a Hudson folyón szerencsésen kényszerleszálló US Airways-járat utasai közül sokan a Twitteren tették közzé, hogy mi történik a repülőn. Később ezen bejegyzéseket felhasználva az amerikai bulvárlapok drámaibb tudósításokat tudtak közölni.

A Twitter - hangsúlyozza Bedő - technológiai szempontból abban mégis forradalmi volt, hogy összekötötte rendszerét a mobiltelefon-hálózatokkal. Ennek hatására ugyanis még stabilabb ponttá válhat a közösség életében, amelynek tagjai bárhol, bármikor üzenhetnek a társaságnak.

- A Twitter valós idejű keresővel rendelkezik. A Google-re piacvezető keresőszolgáltatásként tekinthetünk, mégis a Twitter kereső alkotott igazán egyedit. Míg a Google-nek időbe telik, mire keresőrobotjaival végigpásztázza a netet újabb frissítésekért, addig a Twitter keresője frissebb, igaz, csak saját tartalmát pásztázza, nem az egész netet. A Google nem véletlenül tett vásárlási szándékát kifejező lépéseket a Twitter felé. Ezek után mondja azt valaki, hogy nem egy kialakuló trendről, hanem csak egy divathóbortról beszélünk - ezt már Váraljay Gábriel, egy hazai "fun" mondja, aki nem csupán rajongó: hónapok óta időt és energiát fektet abba, hogy marketingeszközként használja a szolgáltatást.

- A Twitterrel egy nemzetközi online konferencián kerültem kapcsolatba. Az előadó ott még eléggé zavartan beszélt az egészről. Visszatekintve elmondhatom, hogy ő sem értette. A konferencia után azonnal regisztráltam, és belevetettem magam. Hogy hová is fejlődik, azt talán már tudják, de hogy milyen úton, azzal talán még a fejlesztőcsapat sincs tisztában - mondja. - Ez így van jól, mert figyelik a reakcióinkat, és ez alapján fejlesztenek. Az újonnan megjelenő közösségi technológiák lényege egyébként az, hogy közvetetten, de a felhasználók hozzák a szabályokat. Amit régen vállalatok döntöttek el, most a felhasználók teszik, és a fejlesztők ez irányban korrigálják a projektjeiket - magyarázza a Web2.0 hatalmát Váraljay.

S hogy hol van benne az üzlet? - Anno azt gondoltam, hogy elég egy link megosztása egy szolgáltatásról vagy termékről, és az növelni fogja a forgalmat. De a világ megváltozott. Előbb bizalmat kell építeni, és utána jönnek a személyes indítékok. Ez olyan, mintha autószerelőként előbb barátságot építenél ki a gépkocsi-tulajdonosok között, és rájuk hagynád a döntést: nálad akarnak-e javíttatni vagy sem.

Erőszakos marketingnek itt semmi helye, és erre már sokan rájöttek. A világ megváltozott - mondja. Maga egyébként a Twitter népszerűsítését is vállalta: ingyenes e-book kiadványokat készít kezdő felhasználóknak, amelyekből megtanulhatnak Twitterezni.

Noha más hasonló szolgáltatások is találhatók a neten, sokan úgy vélekednek, hogy a Twitter monopóliuma megkérdőjelezhetetlen. Lassan minden oldalon vagy "klasszikus" blogon már ott figyel a Twitter logó, amelyre ha rákattintunk, a saját profilunkon keresztül ajánlani tudjuk azt az ismerőseinknek. Az egyeduralkodó státuszhoz nagymértékben hozzájárul az a megszámlálhatatlan független fejlesztés, amely a Twitter körül kialakult. A piacon már megjelentek magyar fejlesztések is, nem is kis sikerrel. A turulcsirip.hu csapata például kanyart vitt a twitterezésbe: a rendszer automatikusan felismeri a magyarokat, így olyanok tweetjeit (csiripelés - nincs rá magyar szó) is láthatjuk, akik eddig nem voltak beállítva a követendő felhasználók között.

Világszerte csiripelnek a twitterezők
Világszerte csiripelnek a twitterezők
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.