Filmek a fa alatt

Bár a DVD-piac folyamatosan szűkül, és továbbra is a „Tesco-kort”, illetve annak piaci következményeit nyögi, az idei karácsonyi szezon egyik slágerterméke lehet a DVD és a Blu-ray (BD). A kiadók szerint szeretteink kedvenc filmje optikai hordozón olyan ajándék, amely biztosan célba talál. E gondolat szellemében idén is különleges kiadványokkal jelentkeznek, mint például az Alien-sorozat BD-n tojásszoborba csomagolva ötvenezer forintért, vagy az Eredet című lételméleti sci-fi szintén BD-n alukofferben, tizenhétezerért. Utóbbit már ne is keressük: az egyik online bolt kínálatában bő tíz óra alatt még az előrendelés fázisában elfogyott a teljes készlet.

Érdekes tendencia ez különösen annak fényében, hogy a műfaj – a hiperek által diktált piaci igényeknek betudhatóan – inkább az olcsó szórakozás kategóriájába zuhant az utóbbi években. Pár száz forintért, akár egy mozijegy árának a feléért, a parizer mellé dobálhatjuk a kosárba a DVD-fi lmeket, hogy a megtekintés után a kukákban végezzék. A piac nem kevesebb, mint nyolcvan százalékát az ilyen „eldobható” termékek forgalma teszi ki. Mindamellett nem tűntek el az igényes vásárlók sem: a többlemezes, különleges DVD-kiadásoknak és a BD-nek is megvan a maguk vásárlóközönsége. Becslések szerint az előbbi a piac tizenöt, az utóbbi pedig öt százalékát fedi le. Az biztos: ma már nem lehet bármit kiadni Magyarországon, a friss kasszasikerek és a nagy kedvencek, no meg a klasszikusok rúghatnak igazán labdába.

Mozgásban van a sokat szidott és kritizált hazai DVD-piac is. Bár vannak még kedvező jelek, ne legyenek illúzióink afelől, hogy a filmek optikai hordozón való forgalmazása valóban halott ügy. 2006 óta csökkennek a bevételek, ám hogy mégis van némi szufla még az üzletben, azt találóan jelzi az egyik legnagyobb könyvtárral rendelkező hollywoodi stúdió, a Paramount váltása. Szeptember 28-án sajtóközleményt adott ki az InterCom, hogy nem kívánja tovább forgalmazni a Paramount címeket, majd másnap jött egy újabb, igaz, ez már a Select Videótól, amelyben ünnepélyesen bejelentették, hogy ők gondozzák az érintett művek hazai home video kiadását a jövőben. Nem mellékesen: korábban a Universal könyvtárat sikerült átcsábítania a Selectnek pont az InterComtól.

– A friss címek megjelenése zavartalanul folyik tovább, sőt várhatóan a klasszikusok is újra elérhetőek lesznek – mondja Tóth Zsófia, a Select Video marketingvezetője arra a kérdésre, hogy a kínálatban jelent-e észlelhető változást a disztribútorváltás. Mindenesetre, ha most azt hisszük, hogy végre hozzáférhetővé válik, mondjuk, egy olyan filmtörténeti alapmű, mint Billy Wilder három Oscar-díjjal jutalmazott Napfény sugárútja – amely egyébként hosszú évek óta elérhető Angliában magyar felirattal –, csalódnunk kell. Első körben a Select kevésbé rizikós katalóguscímeket dob újra piacra, olyanokat, amelyek korábban nem voltak elérhetőek magyar szinkronnal. Mint például a Sam Mendes rendezte Amerikai szépség, az Airplane-sorozat vagy a Beverly Hills-i zsaru-trilógia. De hogy egy igazi klasszikus is legyen a listán, az Audrey Hepburn főszereplésével készült Álom luxuskivitelben is várható. A kulcsszó pedig a szinkron: nagyságrendekkel többet lehet eladni egy-egy műből, ha a kiadványt magyar hangsávval látták el. A „szinkronisták” ráadásul az eredeti szinkront kedvelik, azt, amelyik a bemutatóhoz készült. Egyrészt, mert megszokták az ismerőssé vált hangokat, másrészt, mert ezekben még nem puhították fel a magyar szöveget, mint a frissebb, ám „cenzúrázott”, kereskedelmi tévés verziókban.

Tóth Zsófia állítja, óriási eredmény, hogy a Paramount most először engedélyezte, készüljenek speciális magyar DVD-változatok. Ezért is vállaltak most óriási kockázatot: bizonyítaniuk kell a jogtulajdonosnak, hogy az itthoni piachoz viszonyítva jelentős mennyiséget tudnak majd értékesíteni ezekből a visszatérő kiadványokból. Tehát arra is szükség lesz, hogy azok a rajongók, akik folyamatosan hiányolták Eddie Murphy magyar hangját, áldozzanak is a kiadványra. Ha pedig bizonyítottak, előbb vagy utóbb jöhetnek az olyan alapművek, mint a már említett Napfény sugárút. (A jelenleg is elérhető feliratos verzióra ne számítson senki, a Select csak szinkronos kiadványokban gondolkozik.)

A Paramount háza táján mindenesetre rengeteg a pótolnivaló. A sorozat- és a sci-fi-rajongók első kérdése általában a Star Trek hazai kiadására szokott vonatkozni. A helyzet itt sem reménytelen, bár pont a tévésorozatok azok, ahol az eladott mennyiség ötven százalékkal csökkent az elmúlt egy évben. Mivel ezek a kiadványok általában többlemezesek, többe is kerülnek. A válság miatt ezért veszélyeztetett műfajjá vált a kiadásuk. Ennek ellenére a Select mérlegeli a Star Trek megjelentetését, de hogy melyik sorozatok fognak valóban kijönni hazánkban, azt majd a rajongók döntik el szavazáson. Ezen pedig nem túl valószínű, hogy mondjuk az első klasszikus széria kerekedne felül, inkább a későbbi, szappanosított változatok sikere prognosztizálható. A retró sorozatok kiadásába egyébként több forgalmazónak is beletörött a bicskája, egyedül a Columbo kreált némi vásárlóerőt.

Rajki Péter, a Warner könyvtárat gondozó Pro Video senior marketing menedzsere szerint a HD-termékek széles körű elterjedése lehet a garanciája a Blu-ray népszerűségének is. Az iparági mutatók azt jósolják, hogy a 2011-es esztendő sorsformáló hatású lehet a formátum számára. Bizakodásra adhat okot a már említett Eredet BD iránti felfokozott érdeklődés, de nagyon bíznak Ridley Scott Szárnyas fejvadász című klasszikusának sikerében is.

Egyértelműnek tűnik, hogy a hazai BD-piac történetében már az idei év is fontos lesz: James Cameron Avatar című mozijának „kék” változatát rekordmennyiségben adták el. Információnk szerint ez bő hétezer példányt jelent. Ez első hallásra nem tűnik soknak, de ha figyelembe vesszük, hogy a korábbi slágercímek, mint például Christopher Nolan Sötét lovagja mintegy kétezer eladott példánnyal büszkélkedhetnek, akkor nyilvánvalóvá válik a különbség. Piaci források szerint az Avatar legnagyobb eredménye nem is a számokban rejlik, hanem abban, hogy „megfogta” a PS3-tulajdonosakat. A Sony játékkonzolával rendelkezők népes táborában ugyanis eddig nem volt divat, hogy mozizzanak rajta, de az Avatar-láz „áttörte a gátat”, és lassan húzza magával a többi címet is. Nem mellékesen az is presztízsértékű győzelem, hogy a hiperek felvették a BD-t a kínálatukba, ami prémium termék esetében igen nagy szó.

Van olyan piaci szereplő, amely vakmerő lépésre szánta el magát BD-fronton. A Gamma Home Entertainment (GHE) kilenc régi címet dob piacra, bízva a karácsonyi vásárlási lázban. Többnyire hiánypótló műveket: a Ponyvaregény, a Jackie Brown, a Négy szoba, a Sin City, a Pankrátor, a Chicago, az Alkonyattól pirkadatig, az Angol beteg és a Szállító 3. is elérhető lesz „kékben”.

– Nem vagyunk őrültek. Hiszünk abban, hogy extrákkal telepakolt, minőségi kiadványokkal lehet igazi sikert elérni – mondja Stern Gábor, a GHE igazgatója arra a felvetésünkre, hogy még a piac többi szereplője is tisztelettel teli csodálattal nézi tevékenységüket. Hozzátéve: elismeri, hogy tulajdonképpen kísérletről van szó, és különböző akciók keretében aki többet vesz a kiadványaikból, az egyre olcsóbban kaphatja meg azokat. Mindenesetre ezek a kiadványok már csak azért is különlegesek, mert speciálisan a magyar piacra készültek, és csak nálunk jelennek meg. A Négy szoba és a Jackie Brown például még az Egyesült Államokban sem érhető el BD-n. Apróság, de ebben legalább megelőztük a világot.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.