Ötvenéves a Mini

Hamutartóból hetet, rádióból egyet sem tervezett megálmodott Minijébe Alec Issigonis, aki utálta a matekot, sokat bukdácsolt, de zseniálisat alkotott.

Sohasem fejezte be egyetemi tanulmányait, a matematikát "minden kreatív emberi lény ellenségének" tartotta, zseniális modelljét pedig egy szalvétára rajzolta. A szuezi válság üzemanyagsokkjának hatására kisautóra összpontosított az akkor még világcég British Motor Corporation, mely Alexander Arnold Constantine (Alec) Issigonist bízta meg. "Nem feltaláltam, hanem megterveztem a Minit" ismételgette a láncdohányos Alec Issigonis, aki hamutartóból hetet, rádióból egyet sem szánt autójába. Semmi ne vonja el a figyelmet a motorhangról, a zene csak zavarna vezetés közben, magyarázta, ezért a teljesen nyitott rakodópolc középen egyetlen műszer díszelgett.

Ahhoz képest, hogy alig volt három méternél hoszszabb, elég tágasra sikeredett utastere, hála konstrukciójának. A kocsi orrában, keresztben elhelyezett soros négyhengeres motor, és a közös blokkba épített sebességváltó, valamint kiegyenlítőmű nemcsak kevés helyet foglalt el, de a kormányzott első kerekek hajtásának köszönhetően az autót rendkívül stabillá tette. Ebben szerepet játszottak a kocsi sarkaiba épített kerekek és az egyszerű hydrolastic rugózás. Azzal, hogy minden előre került, a hely nagy része megmaradt a az utasoknak. A csomagtér nem sikeredett gigászira, de a 195 liter elfogadható volt, legalábbis nagynak látszott a gyári prospektus fotóján, mert külön ehhez a modellhez legyártott bőröndökkel tömték tele.

1959. május 8-án indult a legendás kisautó sorozatgyártása az oxfordi üzemben, az első szériából 602 817 darab készült, aztán 1958-ban a gyártást Longbridge-be telepítették. A klasszikusból 2000-ig 5,38 millió gördült le a szalagról, ezzel ma is a legsikeresebb brit személyautó.

1959. augusztus 26-án valamennyi piacon megindult a forgalmazás, a brit szalonokban 496 fontért adták. A németeknél 5780 márkába került, miközben a Volkswagen Bogár ára 4600, a kicsi BMW 700 Sport 5650 német márka volt. A British Motor Corporation termékeit először Morris Mini-Minor és Austin Seven néven árusították, ezek egyébkét csak hűtőrácsaiban és dísztárcsáikban különböztek. Az Austin Birminghamben, a Morris Oxfordban készült.

A klasszikus Mini 5362 alkatrészből állt, a kocsi stílusát a költségtakarékosság határozta meg: messzíről víritott a kerékjárat és a szélvédő között húzódó külső lemezvarrat, valamint a kívülre szerelt ajtó-zsanérpár. Az utastérben is dúlt az olcsóság: az ajtón nem volt kilincs, belülről zsineggel lehetett nyitni, az ablakok tologatni kellett, műszerfal helyett csupán egy keskeny polc húzódott, középen a sebesség- és az üzemanyagszint-mérőt a kilométer-számlálóval egyesítő nagyméretű körműszerrel, alatta az ablaktörlő és a világítás két billenőkapcsolója.

Alec Issigonis első vázlata egy papírszalvétán
Alec Issigonis első vázlata egy papírszalvétán

Fűtés és szellőzés csak a felár ellenében járt. A 600 kilogrammos Minit 848 köbcentiméteres, 34 lóerős teljesítményű motor hajtotta, akár 120 km/órás sebességgel. A sokat kritizált újdonságot elsőként Lord Snowdon, Margit hercegnő férje védte meg, és a királynő is tett vele egy próbautat Alec Issigonis oldalán, ami jó reklámot jelentett. A 3,05 méteres Mininek 3,5 méternyi parkolóhely is elég volt, ezért hamar népszerű lett Londonban. Később a Beatles fiúk is kipróbálták, John Lennon és George Harrison is Minivel járt. Készült hippifestésű virágmintás és csíkos, valamint Estate, Traveller, Countryman, Cabriolet, kombi és kisteherautó, 1964-ben pedig terepjáró, vagyis Moke. A legcsúnyább a lépcsős hátúra kreált Riley volt.

Az igazi szenzációt a Monte Carlo Rallye megnyerése jelentette: 1963-ban Rauno Aaltonen kategóriagyőzelmet aratott, 1964-ben pedig a jóval nagyobb és erősebb vetélytársakat is megverte a Paddy Hopkirk által vezetett vörös Cooper S. 1965-ben ismételt a Timo Mäkinen-Paul Easte páros, és elkészült a milliomodik Mini. 1966-ban az első három helyet Mini Cooperek szerezték meg, de hiába. A verseny utáni nyolcórás ellenőrzés során a bírók szerint a hűtőrácsukra szerelt négy kiegészítő fényszóró nem felelt a francia előírásoknak, ezért kizárták a Miniket, ez volt minden idők legvitatottabb ítélete a Monte Carlo Rally történetébe, a döntés kétségtelenül a hazai autómárkákat szolgálta.

Az immár BMW tulajdonú, és tervezésű MINI modellek egy teljesen új gyárban, Oxfordban készülnek, a legendás sorozat már túljutott a hatmillión. A hívek péntektől három napon át ünneplik Silverstone-ban a Mini United rendezvényen az ötvenéves modellt.

Olasz melók

Alkotója nemesi rangot, Sir Alec Issigonis autója több filmszerepet is kapott, játszott Mister Beammel, de a legemlékezetesebb alakítása az Olasz meló volt Michael Caine főszereplésével. Az 1969-ben forgatott klasszikus cselekménye három Mini Cooper őrült száguldása Torinó utcáin. A premier idején egyedi szériás és filmdekorációs modelleket lehetett rendelni.
A 2003-as változatban már az új Mini-flottával rabolja el az aranyszállítmányt Mark Wahlberg, Charlize Theron, Edward Norton, Seth Green és Jason Statham.

Alec Issigonis első vázlata egy papírszalvétán
Alec Issigonis első vázlata egy papírszalvétán
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.