Ötvenéves a Mini
Sohasem fejezte be egyetemi tanulmányait, a matematikát "minden kreatív emberi lény ellenségének" tartotta, zseniális modelljét pedig egy szalvétára rajzolta. A szuezi válság üzemanyagsokkjának hatására kisautóra összpontosított az akkor még világcég British Motor Corporation, mely Alexander Arnold Constantine (Alec) Issigonist bízta meg. "Nem feltaláltam, hanem megterveztem a Minit" ismételgette a láncdohányos Alec Issigonis, aki hamutartóból hetet, rádióból egyet sem szánt autójába. Semmi ne vonja el a figyelmet a motorhangról, a zene csak zavarna vezetés közben, magyarázta, ezért a teljesen nyitott rakodópolc középen egyetlen műszer díszelgett.
Ahhoz képest, hogy alig volt három méternél hoszszabb, elég tágasra sikeredett utastere, hála konstrukciójának. A kocsi orrában, keresztben elhelyezett soros négyhengeres motor, és a közös blokkba épített sebességváltó, valamint kiegyenlítőmű nemcsak kevés helyet foglalt el, de a kormányzott első kerekek hajtásának köszönhetően az autót rendkívül stabillá tette. Ebben szerepet játszottak a kocsi sarkaiba épített kerekek és az egyszerű hydrolastic rugózás. Azzal, hogy minden előre került, a hely nagy része megmaradt a az utasoknak. A csomagtér nem sikeredett gigászira, de a 195 liter elfogadható volt, legalábbis nagynak látszott a gyári prospektus fotóján, mert külön ehhez a modellhez legyártott bőröndökkel tömték tele.
1959. május 8-án indult a legendás kisautó sorozatgyártása az oxfordi üzemben, az első szériából 602 817 darab készült, aztán 1958-ban a gyártást Longbridge-be telepítették. A klasszikusból 2000-ig 5,38 millió gördült le a szalagról, ezzel ma is a legsikeresebb brit személyautó.
1959. augusztus 26-án valamennyi piacon megindult a forgalmazás, a brit szalonokban 496 fontért adták. A németeknél 5780 márkába került, miközben a Volkswagen Bogár ára 4600, a kicsi BMW 700 Sport 5650 német márka volt. A British Motor Corporation termékeit először Morris Mini-Minor és Austin Seven néven árusították, ezek egyébkét csak hűtőrácsaiban és dísztárcsáikban különböztek. Az Austin Birminghamben, a Morris Oxfordban készült.
A klasszikus Mini 5362 alkatrészből állt, a kocsi stílusát a költségtakarékosság határozta meg: messzíről víritott a kerékjárat és a szélvédő között húzódó külső lemezvarrat, valamint a kívülre szerelt ajtó-zsanérpár. Az utastérben is dúlt az olcsóság: az ajtón nem volt kilincs, belülről zsineggel lehetett nyitni, az ablakok tologatni kellett, műszerfal helyett csupán egy keskeny polc húzódott, középen a sebesség- és az üzemanyagszint-mérőt a kilométer-számlálóval egyesítő nagyméretű körműszerrel, alatta az ablaktörlő és a világítás két billenőkapcsolója.
Fűtés és szellőzés csak a felár ellenében járt. A 600 kilogrammos Minit 848 köbcentiméteres, 34 lóerős teljesítményű motor hajtotta, akár 120 km/órás sebességgel. A sokat kritizált újdonságot elsőként Lord Snowdon, Margit hercegnő férje védte meg, és a királynő is tett vele egy próbautat Alec Issigonis oldalán, ami jó reklámot jelentett. A 3,05 méteres Mininek 3,5 méternyi parkolóhely is elég volt, ezért hamar népszerű lett Londonban. Később a Beatles fiúk is kipróbálták, John Lennon és George Harrison is Minivel járt. Készült hippifestésű virágmintás és csíkos, valamint Estate, Traveller, Countryman, Cabriolet, kombi és kisteherautó, 1964-ben pedig terepjáró, vagyis Moke. A legcsúnyább a lépcsős hátúra kreált Riley volt.
Az igazi szenzációt a Monte Carlo Rallye megnyerése jelentette: 1963-ban Rauno Aaltonen kategóriagyőzelmet aratott, 1964-ben pedig a jóval nagyobb és erősebb vetélytársakat is megverte a Paddy Hopkirk által vezetett vörös Cooper S. 1965-ben ismételt a Timo Mäkinen-Paul Easte páros, és elkészült a milliomodik Mini. 1966-ban az első három helyet Mini Cooperek szerezték meg, de hiába. A verseny utáni nyolcórás ellenőrzés során a bírók szerint a hűtőrácsukra szerelt négy kiegészítő fényszóró nem felelt a francia előírásoknak, ezért kizárták a Miniket, ez volt minden idők legvitatottabb ítélete a Monte Carlo Rally történetébe, a döntés kétségtelenül a hazai autómárkákat szolgálta.
Az immár BMW tulajdonú, és tervezésű MINI modellek egy teljesen új gyárban, Oxfordban készülnek, a legendás sorozat már túljutott a hatmillión. A hívek péntektől három napon át ünneplik Silverstone-ban a Mini United rendezvényen az ötvenéves modellt.
Olasz melók
Alkotója nemesi rangot, Sir Alec Issigonis autója több filmszerepet is kapott, játszott Mister Beammel, de a legemlékezetesebb alakítása az Olasz meló volt Michael Caine főszereplésével. Az 1969-ben forgatott klasszikus cselekménye három Mini Cooper őrült száguldása Torinó utcáin. A premier idején egyedi szériás és filmdekorációs modelleket lehetett rendelni.
A 2003-as változatban már az új Mini-flottával rabolja el az aranyszállítmányt Mark Wahlberg, Charlize Theron, Edward Norton, Seth Green és Jason Statham.